حنیف رضا گلزار کارشناس ارشد خاک وآب و کنشگر محیط زیست ومنابع طبیعی در گفت وگو با "سلامت نیوز" درباره خسارت های متعدد و غیرقابل جبران احداث پتروشیمی در جوار "پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله، خلیج گرگان و لپوی زاغمرز" گفت: « اجرای این طرح ها علاوه بر آسیب های اقتصادی، معیشتی و محیط زیستی، با سیاست های کلی و کلان کشور و اصل پنجاه قانون اساسی در تضاد و تناقض است. از اقای رییسی می خواهیم تا با برگزاری نشستی اختصاصی با سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست ومنابع طبیعی مازندران، پیگیری ها و دستورات لازم را برای بررسی و توقف این طرح های زیان بار صادر کنند.»

کلنگ آخر نابودی تالاب و پناهگاه با اجرای طرح گردشگری آشوراده و پتروشیمی میانکاله /خداحافظی با صید و صیادی در جنوب شرق خزر

به گزارش "سلامت نیوز" در سفر اخیر هیات دولت به استان گلستان، رییس جمهوری، بر ضرورت توسعه گردشگری در "آشوراده"، طرحی که در دولت احمدی نژاد و ریاست محمدی زاده بر سازمان حفاظت محیط زیست تصویب شد تاکید کرد و گفت که هیچ حجتی برای تعلل در توسعه گردشگری در جزیره آشوراده وجود ندارد. از سوی دیگر کلنگ زنی "مجتمع پتروشیمی امیرآباد" بهشهر در حاشیه این تالاب و ذخیره گاه بین المللی، در سفر رییسی به مازندران، موجی از نگرانی ها و اعتراض ها را در میان جامعه محلی، کنشگران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور و کارشناسان مستقل در خصوص آینده آشوراده و تالاب میانکاله ایجاد کرد. تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش که تنها جزیره ایرانی خزر را در خود جای داده و یکی از با اهمیت ترین و همچنین  شکننده ترین مناطق حفاظتی ایران است. حالا کارشناسان و کنشگران بر این باورند که در صورت اجرای طرح گردشگری و پتروشیمی، این منطقه به شدت دچار آسیب شده و برای همیشه از دست خواهد رفت.

 گلزار گفت:« پتروشیمی میانکاله 90 هکتار از بهترین اراضی مرتعی منطقه را نابود و موجب بلاتکلیفی دست کم 70 واحد دامداری با بیش از 11 هزار راس دام سبک می شود و این مساله، علاوه بر آسیب های اقتصادی، معیشتی و محیط زیستی، با سیاست های کلی و کلان کشور در خصوص تامین و خودکفایی در محصولات دامی و از جمله گوشت قرمز در تناقض است.»

این کارشناس وکنشگر محیط زیست تاکید کرد:« رییس جمهوری، طی بازدید از "خلیج گرگان" در مورد اهمیت احیای این خلیج تاکید کرد که « این ثروت اینقدر عظیم است که من نمی‌دانم چگونه آن را توصیف کنم و حتماً باید برای خلیج گرگان احیا و لایروبی و رسوب‌زدایی سریع انجام شود و راه‌های ورود آب دریا به این خلیج باز شود. برداشت آقای رییسی از زیستگاه خلیج گرگان به عنوان "ثروت عظیم" درخور تقدیر و موجب امیدواری است؛ اما در خصوص شیوه احیای این خلیج و اصول حفاظت از تالاب و ذخیره گاه بین المللی میانکاله باید به همه ابعاد و در راس آن دلایل خشکیدگی، توجه کرد.»

گلزار با اشاره به اینکه اجرای پروژه پتروشیمی در حاشیه میانکاله با دغدغه ها و نگرانی های آقای رییسی درخصوص ثروت عظیم میانکاله، در تناقض است گفت:« 90 هکتار از بهترین اراضی مرتعی منطقه را نابود و موجب بلاتکلیفی دست کم 70 واحد دامداری با بیش از 11 هزار راس دام سبک می شود و این مساله، علاوه بر آسیب های اقتصادی، معیشتی و محیط زیستی، با سیاست های کلی و کلان کشور در خصوص تامین و خودکفایی در محصولات دامی و از جمله گوشت قرمز در تناقض است.»

منابع تامین آب شیرین

این کارشناس ارشد خاک وآب با تاکید بر اینکه نگرانی بسیار مهم دیگر، منابع تامین آب شیرین برای اجرای این مجتمع است هشدار داد:« بر اساس پیش بینی های انجام شده، "مجتمع پتروشیمی امیرآباد" در صورت اجرا به 25 میلیون مترمکعب آب شیرین در سال نیاز دارد. این مقدار اّب معادل 15 درصد حجم "سد شهید رجایی" و 25 درصد گنجایش "سد گلورد" است که عدد بسیار بزرگی است. بر اساس پیش بینی های انجام شده قرار است این مقدار آب، با شیرین سازی آب دریاچه کاسپین تامین شود که بسیار نگران کننده است؛ چرا که در روش "اسمز معکوس" که به عنوان شیوه نمک زدایی مطرح شده، در کنار تولید 25 میلیون مترمکعب آب شیرین، 25 میلیون مترمکعب هم پساب با شوری دو برابر آب دریاچه کاسپین تولید می شود و هیچ راهی هم جز تخلیه این پساب در کاسپین وجود ندارد.»

گلزار درباره بارگذاری های انجام شده بر دریاچه خزر گفت:« اجرای طرح های توسعه ناپایدار از جمله پتروشیمی و انتقال آب در کاسپین، آینده زیستی این دریاچه را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت. نمک زدایی از آب با هدف تولید آب شیرین مورد نیاز پتروشیمی، دست کم 300 هزار تُن نمک مازاد را هر ساله وارد کاسپین می کند و این مقدار نمک در کنار نزدیک به 2.5 میلیون تُن نمکی که با اجرای طرح شیرین سازی و انتقال آب کاسپین به فلات مرکزی در آینده و هر ساله وارد این زیست بوم شکننده خواهد شد تقریبا شرایط زیستی را در کرانه های جنوب شرقی این دریاچه نابود می کند. در واقع اجرای این طرح ها به معنای خداحافظی کامل با صیادی و ماهیگیری در جنوب شرق دریاچه کاسپین است.»

محاکمه عاملان طرح بی مجوز

کنشگر محیط زیست ومنابع طبیعی با اشاره به اینکه رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه با سمن های مازندران تاکید کرده است که هیچ مجوزی از سوی سازمان متبوع ایشان برای احداث این مجتمع پتروشیمی صادر نشده و به تاکید گفته است که «شما تصور کنید اصلا کلنگی زده نشده است» گفت:« این در حالی است که وزیر کشور در حاشیه مراسم کلنگ زنی این مجتمع تاکید کرده که همه مجوزهای محیط زیستی این طرح اخذ شده است. این مساله را باید ریشه یابی و مشخص کرد که منشا این تناقض در کجاست؟ اگر عده ای به وزیر کشور اطلاعات نادرست داده و بر این مبنا ایشان را مجاب به کلنگ زنی این پروژه کرده اند- که ما یقین داریم اینچنین است- باید شناسایی و محاکمه شوند.»

نگاه مترقی بومیان

گلزار نگاه بومیان و اهالی حاشیه نشین محل طرح را مترقی و امیدبخش خواند و گفت:« مساله بسیار امیدوار کننده در خصوص اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، نگاه مترقی محیط زیستی بومیان منطقه نسبت به اجرای این طرح است. خوشبختانه با اینکه وعده ایجاد چندین هزار شغل برای جوانان بیکار منطقه داده شده اما مردم بومی با هوشیاری حاضر به قربانی کردن زیست بوم خود نیستند و این پرسش را مطرح می کنند که اگر قرار بود مشکل بیکاری جوانان منطقه رفع شود با وجود "نیروگاه شهید سلیمی" و "مجتمع کشتی سازی صدرا" و "تاسیسات نفتی" و مهم تراز همه "بندر امیر آباد" به عنوان بزرگترین مجتمع بندری شمال کشور این اتفاق تاکنون باید رخ می داد و بیکاری در منطقه ریشه کن می شد. این مساله نوید بخش این است که تلاش کنشگران و متخصصان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در سال های گذشته در خصوص بسط و گسترش نگاه های زیست محور در کشور به ثمر و نتیجه مشخصی رسیده است.»

مبنا، قانون است

گلزار با تاکید بر اینکه در خصوص اجرای این پروژه باید "قانون" فصل الخطاب باشد گفت:« ما هیچ خواسته یا مطالبه غیرقانونی یا فراقانونی نداریم. قانون می گوید احداث پتروشیمی باید دارای "مطالعات ارزیابی زیست محیطی" و مجوز از سوی "سازمان حفاظت محیط زیست" باشد که با استناد به گفته های آقای دکترسلاجقه مشخص است که این مسیر قانونی طی نشده؛ لذا ضروری است تا هر دو طرف موافق و مخالف اجرای این طرح، از قانون تمکین کنند. است. ارزیابی زیست محیطی این طرح با توجه به حساسیت های بسیار بالای منطقه باید از سوی شرکت های بی طرف و با نظارت "انجمن ارزیابی زیست محیطی کشور" انجام شود و نتایج آن هم برای اطلاع افکار عمومی منتشر شود.»

کارشناس ارشد خاک وآب در ادامه یادآوری کرد:« قرار بود در جلسه حضوری سمن های مازندران با آقای رییس جمهور در سفر اخیر هیات دولت به استان، همه این مسایل با ایشان مطرح شود؛ اما ناگهان این جلسه لغو شد و نگذاشتند دیدار با رییس جمهور انجام شود. »

او تاکید کرد:« ما از آقای رییسی درخواست داریم تا نسبت به برگزاری نشستی اختصاصی با سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست ومنابع طبیعی مازندران، دستورات لازم را صادر کنند؛ چرا که مازندران امروز به کلکسیونی از تخلفات زیست محیطی کشور تبدیل شده است. از سدسازی های غیر ضروری و طرح های انتقال آب و زمین خواری و جنگل زدایی تا همین مساله احداث پتروشیمی در مجاورت تالاب میانکاله.»

او گفت:« شما ببینید آقای رییس جمهور، دستور احیای "تالاب میانکاله و خلیج گرگان را در این دو سفر اخیر دادند؛ اما امروز عده ای به همین بهانه مشغول برنامه ریزی برای اجرای کانال سراسری برای انتقال اّب از غرب به شرق مازندران هستند؛ این در حالی است که قرار بود از مصب رودخانه نکا، سالانه 20 میلیون مترمکعب آب به تالاب منتقل شود. حالا همین بهانه ای شده برای طرح احداث کانالی نزدیک به 200 کیلومتر از غرب به شرق استان با شعار احیای تالاب !»

گلزار هشدار داد:« نباید احیای تالاب را با همه اهمیتی که دارد با انتقال آب بین حوضه ای و حذف حقابه سایر زیستگاه ها و حوضه ها و نابودی زیستگاه های دیگر انجام دهیم. متاسفانه عده ای از دستورات رییس جمهور در راستای اهدافی خاص بهره برداری می کنند و این بسیار آسیب رسان است؛ ضروری است تا در راستای صیانت از منافع ملی و قطع دست سودجویان، اطلاعات درست و بی غرض به طور مستقیم برای شخص رییس جمهور تبیین شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha