یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 337621

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، قبل از شروع سال جدید و هنگام چیدن سفره هفت سین، همه ما به دنبال خرید ماهی قرمز هستیم اما بعد از تمام شدن نوروز و تعطیلات، نمی‌دانیم با ماهی قرمز درون تنگ چه کنیم؟

اشتباه بزرگ رها کردن ماهی قرمز در طبیعت

قبل از شروع سال جدید و هنگام چیدن سفره هفت سین، همه ما به دنبال خرید ماهی قرمز هستیم اما بعد از تمام شدن نوروز و تعطیلات، نمی‌دانیم با ماهی قرمز درون تنگ چه کنیم؟


چند سالی است بسیاری از فعالان محیط زیست  به خرید این نوع ماهی برای هفت سین واکنش نشان داده‌اند و می‌گویند «برای  حفظ حقوق حیوانات از گذاشتن این ماهی در هفت سین خودداری کنید.» البته تعداد زیادی از این کارشناسان دلیل این توصیه را در یک مسئله اساسی می‌دانند، آن‌ها معتقدند با تمام شدن دوران عید، بیشتر ماهی‌ها در طبیعت رها می‌شوند و این رهاسازی به ماهی و محیط زیست آسیب می‌رساند.


  ماهی قرمز، سبزه عید نیست


رسم رها کردن سبزه هفت سین در طبیعت و گره زدن آن از سال‌ها پیش در بین مردم باب بوده، اما به تازگی، رسمی دیگر به آن اضافه شده‌است. بعضی از افراد ماهی قرمز خود را در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها رها می‌کنند.باید بدانید رها سازی ماهی قرمز در طبیعت نه تنها به باز شدن بخت و گشایش کار در سال جدید کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند صدمات جدی به محیط زیست وارد کند.

ماهی قرمز بعد از رها سازی، درصورتی‌که بتواند خود را با شرایط جدید محیطی سازگار کند، تولید مثل  می کند و جمعیت‌ زیادی از نوع خود را تشکیل می‌دهد.درنتیجه این‌ گونه غیربومی،در محیط جدید مستقر  می شود  و تبدیل به گونه‌ای مهاجم خواهد شد و ممکن است گونه‌های طبیعی محیطی را حذف کند.همچنین‌ ماهی قرمزها در محیط‌های طبیعی می‌توانند باعث  افزایش آلودگی و تیرگی آب شوند و با کمک به رشد بی‌رویه جلبک‌ها منجر به بروز انواع بیماری در بین گونه‌های محیطی شوند.

 با ماهی قرمز خود چه کنیم؟


اگر از آن دسته افرادی هستید که ماهی قرمز خریده‌اید و می‌دانید با رهاسازی این نوع ماهی در طبیعت به آن آسیب می‌زنید، چاره چیست؟چند سالی است در مراکز شهرهای بزرگ و در پارک‌ها، محل‌هایی برای رهاسازی این نوع ماهی‌ها در نظر گرفته شده است.با رها کردن ماهی خود در استخر و حوضچه‌های مخصوص می‌توانید از آسیب زدن به طبیعت و انقراض گونه‌های محیطی جلوگیری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha