دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 337687

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، شاید دلیل خارش چیزی به‌سادگی پارچهٔ لباستان باشد؛ اما گاهی خارش پوست نشان‌دهندهٔ چیزی جدی‌تر است، مثلاً یک بیماری یا کهیر.

دلایل خارش پوست + توصیه‌ها

برای مقابله با خارش پوست با راه‌حل‌های ساده‌تر شروع کنید، لباستان را عوض کنید، به پوستتان مرطوب‌کننده بزنید و از هر چیزی که فکر می‌کنید می‌تواند عامل خارش باشد اجتناب کنید. اگر این کارها نتیجه نداد پس باید به پزشک مراجعه کنید.


آیا پوستتان خشک است؟


اگر پوست خشکی دارید پس برایتان عجیب نیست که دچار خارش شوید. خشکی پوست در زمستان و در جاهایی که هوا خشک است بدتر می‌شود. با بالارفتن سن هم خشکی پوست تشدید خواهد شد. برای تسکین این نوع خارش باید بعد از حمام مرطوب‌کننده بزنید، یعنی زمانی که هنوز پوستتان مرطوب است، زیاد آب بنوشید، از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید و حمام‌کردنتان طولانی نباشد و همچنین از آب داغ استفاده نکنید. ضمناً شما باید از صابون و شوینده‌های ملایم پوست استفاده کنید.

آیا راش پوستی هم وجود دارد؟


اگر خارش پوستتان شروع شده و جوش و دانه‌های ریزی هم وجود دارد پس به‌احتمال زیاد مشکل به پوستتان ربط دارد که می‌تواند به دلایل زیر باشد:
. عفونت‌های قارچی و باکتریایی مانند فولیکولیت و زردزخم
. گزش حشراتی مانند پشه یا عنکبوت. گزش مایت‌های خانگی و ساس سخت‌تر تشخیص داده می‌شود چون ظاهراً شبیه راش پوستی است. شپش می‌تواند احساس اینکه چیزی می‌خزد روی پوست سرتان ایجاد کند که با خارشی شدید همراه است.
. اگزما یا درماتیت اتوپیک که روی پوست به‌صورت تکه‌های خشک و پوسته شده یا بثورات برآمده ظاهر می‌شود و خارش زیادی دارد. بچه‌ها بیشتر در معرض این عارضه‌اند و اگر در خانواده سابقهٔ آسم یا آلرژی داشته باشید احتمال ابتلا بیشتر خواهد شد.
. درماتیت تماسی که ناشی از واکنشی نسبت به چیزی است که با پوستتان تماس پیدا کرده، مثلاً فلزی در زیورآلات شما یا یک ماده شیمیایی در لوازم آرایشی مصرفی‌تان.

مشکلات زیر پوستی!


ممکن است دلیل خارش پوستتان چیزی در درون بدنتان باشد که در این زمان، خارش نشان‌دهندهٔ عارضه‌ای است.
. کهیر: کهیر ناشی از آلرژی است. کهیرها شبیه پوستی برآمده‌اند که به‌صورت تکی یا خوشه‌ای دیده می‌شوند و معمولاً خارش‌دارند. استرس، گرما، ورزش یا قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند سبب کهیر زدن شود.
. پسوریازیس: این عارضه باعث می‌شود سلول‌های پوستی زیاد تولید شوند و به‌صورت تکه‌هایی ملتهب و خارش‌دار روی سطح پوست دیده می‌شوند. پسوریازیس به دلیل فعالیت زیاد سیستم ایمنی ایجاد می‌شود.
. بارداری: بیشتر از یک‌دهم خانم‌های باردار دچار خارش می‌شوند. دلیل این خارش متنوع است، از بثورات پوستی بی‌خطر گرفته تا عوارضی جدی.
. داروها: بعضی از داروها می‌توانند حتی بدون هیچ علامتی روی پوست سبب خارش پوست شوند:
. برخی از داروهای فشارخون
. آلوپورینول برای نقرس
. آمیودارون برای مشکلات ریتم قلب
. قرص‌هایی به نام دیوروتیک‌ها که نفخ را کاهش می‌دهند
. استروژن
. هیدروکسی اتیل سلولز (مصرف در زمان بارداری)
. داروهای مسکن تجویزی به نام اوپیودها
. سیمواستاتین برای کلسترول بالا
. مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم

آیا خارش به عصب‌ها هم مربوط می‌شود؟


سیستم عصبی شما وقتی که بیمارید پریشان می‌شود و تصادفاً به عصب‌های روی پوست می‌گوید خارش را شروع کنند درحالی‌که هیچ علتی برای آن وجود ندارد. در این موارد، هیچ چیزی روی پوست دیده نمی‌شود؛ اما اگر پوست را زیاد بخارانید تحریک خواهد شد. این نوع خارش ناشی از عوارض زیر است:
. زونا
. ام اس
. سکته مغزی
. تومور مغزی
. آسیب عصب

آیا خارش می‌تواند دلایل روانی داشته باشد؟


اگر پزشک نتواند دلیلی فیزیکی برای خارشتان شناسایی کند پس احتمالاً این خارش ریشه در روانتان دارد. بعضی از عوارض روحی و روانی باعث می‌شوند دلتان بخواهد پوستتان را بخارانید یا آن را بکَنید، چون احتمالاً احساس می‌کنید چیزی روی پوستتان می‌خزد. در این مورد هم هیچ چیزی روی پوست دیده نمی‌شود اما در اثر خاراندن زیاد، پوست آسیب می‌بیند. خارش وسواسی می‌تواند علامت موارد زیر باشد:
. افسردگی
. اضطراب
. اختلال وسواس جبری
. سایکوز (روان‌پریشی)
. اختلال موکنی

به‌ندرت اما ممکن!
خارش پوست معمولاً دلیلی ساده و معمولی دارد اما در برخی موارد اگر ادامه‌دار شود می‌تواند علامتی از یک عارضه جدی باشد، مثلاً:
. بیماری کلیوی
. بیماری کبدی
. مشکلات تیروئید
. برخی از سرطان‌ها خصوصاً بیماری هوچکین
. دیابت
. کمبود آهن
. HIV
 

چرا شب‌ها دچار خارش می‌شوید؟


این نوع خارش پوست شب‌ها روی می‌دهد و ظاهراً علت معلومی هم ندارد و روی پوست نیز چیزی دیده نمی‌شود؛ به این خارش، خارش شبانه (nocturnal pruritus) می‌گویند. اگر با این مشکل آشنا باشید پس می‌دانید که چه اثرات بدی بر خواب می‌گذارد. خارش شبانه می‌تواند ناشی از دلایل زیر باشد:
ساعت شبانه‌روزی بدنتان کار خودش را می‌کند
همان‌طور که می‌دانید ساعت شبانه‌روزی بدنتان بر چرخهٔ خواب و بیداری‌تان حکم‌فرماست: این ریتم کمک می‌کند شب‌ها خواب‌آلوده شوید و روزها هشیار باشید. بخشی از این پروسه به این معناست که دمای مرکزی بدنتان شب‌ها بالا می‌رود که می‌تواند جریان خون در پوست را افزایش داده و سبب خارش آن شود.


سد دفاعی پوستتان به خطر افتاده است


شب‌ها، گرمای تولید شده در بدن منجر به تبخیر آب از لایهٔ اپیدرم پوست می‌شود که می‌تواند خارش ایجاد کند. تبخیر آب در لایهٔ اپیدرم پوست، استحکام سد دفاعی پوست را تهدید می‌کند و اجازه می‌دهد موادی که باعث خارش پوست می‌شوند وارد پوست شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha