جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 337832

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به گفته انجمن روان‌پزشکی آمریکا، بیش از ۸ درصد از کودکان و ۲.۵ درصد از بزرگسالان، اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) با سه علامت اصلی تکانشگری، بی‌توجهی و بیش فعالی دارند. در حالی که علت این اختلال به‌طور کامل مشخص نیست، دانشمندان بر این باورند که این احتمال وجود دارد که بیش فعالی از نظر ژنتیکی مرتبط یا تحت تاثیر برخی عوامل خارجی در دوران بارداری باشد.

آیا مبتلایان به بیش‌فعالی قهوه مصرف کنند؟

درمان استاندارد برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی، مدیریت رفتاری و داروهای محرک تجویزی است.

دکتر اوما نایدو، روان‌پزشک تغذیه گفت: روشی که داروهای محرک برای بیش فعالی موثر هستند این است که سطح دوپامین (یک انتقال دهنده عصبی) را در مغز با کند کردن بازجذب آن افزایش می‌دهند و در نتیجه باعث افزایش تمرکز می‌شوند.

اگر داروهای محرک می‌توانند تمرکز ذهنی را برای افراد مبتلا به بیش فعالی افزایش دهند آیا ممکن است غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین بالا، ماده شیمیایی که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند بتوانند همین کار را انجام دهند؟

به گفته روان‌پزشک تغذیه دکتر اوما نایدو، مقادیر متوسطی از کافئین به بهبود تمرکز، تحریک ذهن و پاک کردن مه مغزی کمک می‌کند با این حال، متخصصان هشدار می‌دهند که کافئین ممکن است علائم بیش فعالی را در افرادی که مبتلا به بیش فعالی و یک اختلال سلامت روان دیگر مانند اضطراب تشخیص داده شده‌اند، تشدید کند.

علاوه بر این، مصرف کافئین در حین مصرف داروهای محرک بیش فعالی می‌تواند باعث مشکلات سلامتی ناشی از تحریک بیش از حد از جمله تپش قلب، لرزش یا بی‌خوابی شود با این حال برخی از داروهای محرک بیش فعالی ممکن است در ترکیب با کافئین موثر باشند، بنابراین همیشه بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

علاوه بر بیماری‌های روانی و داروها، سن نیز در مصرف کافئین و بیش فعالی نقش دارد. در حالی که مصرف کافئین به‌طور کلی برای بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند برای کودکان و نوجوانان خطرناک باشد.

در نهایت، اگر بزرگسال و به بیش فعالی مبتلا هستید به نظر می‌رسد قهوه وضعیت شما را بدتر می‌کند، سعی کنید چای را جایگزین قهوه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha