آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی سیستمی است که با تکنولوژی اسمز معکوس (reverse osmosis) کیفیت آب را در حجم بیشتر از 2.5 مترمکعب در روز بهبود می بخشد تا برای استفاده کننده نهایی قابل قبول تر باشد.

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی سیستمی است که با تکنولوژی اسمز معکوس (reverse osmosis) کیفیت آب را در حجم بیشتر از 2.5 مترمکعب در روز بهبود می بخشد تا برای استفاده کننده نهایی قابل قبول تر باشد.

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

چنانچه مقدار آب تصفیه شده در روز بین 500 لیتر تا 2.5 مترمکعب باشد به دستگاه مزبور آب شیرین کن نیمه صنعتی گفته می شود.

استفاده نهایی ممکن است نوشیدن (آشامیدن)، تأمین آب صنعتی، آبیاری درختان و کشاورزی، جلوگیری از آلودگی رودخانه، تامین آب برای تفریحات و استخرهای آبی و یا بسیاری موارد دیگر از جمله بازگشت بی‌خطر آب تصفیه شده به محیط زیست باشد.

تصفیه آب آلودگی ها و اجزای نامطلوب را از بین می برد یا غلظت آنها را کاهش می دهد تا آب تصفیه شده برای استفاده ای خاص مناسب شود. در علم مهندسی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس سیستمی است که با استفاده از برخی تجهیزات قابلیت حذف پارامترهای تشکیل دهنده TDS و تولید آبی شیرین و قابل استفاده توسط انسان و سایر موجودات زنده را دارد. در ادامه این مقاله از آب سازه همراه ما باشید.

تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس RO

آب شیرین کن RO چیست؟

اسمزمعکوس فن­ آوری نمک ­زدایی بر پایه استفاده ­­­از غشا­ء هاست ( ممبران )که برای جدا سازی مواد حل شده نظیر یون ها از محلول، مورد استفاده قرار ­می گیرد. فرآیند RO ( آب شیرین کن) امکان فیلتراسیون کوچک ترین اجزاء محلول را نیز فراهم می سازد. بنابراین از فرآیندRO  ( آب شیرین کن صنعتی ) می­ توان به منظور خالص ­سازی آب استفاده نمود.

تولید آب های بدون یون (آب دمین) شیرین سازی آب های شور و لب شور جهت مصارف آشامیدنی و صنعتی و شیرین کردن آب دریا به روش اسمز معکوس RO سال های زیادی است که در دنیا بیشترین کاربرد را دارد.

سیستم­ های اسمز معکوس ( آب شیرین کن )، مواد محلول در آب را از طریق غشا نیمه تراوا (ممبران) جدا می­ نمایند، به طوری که آب از غشاء (ممبران) عبور نموده اما مواد محلول قادر به عبور از غشاء (ممبران) نمی­ باشند. بدین ترتیب جریان ورودی یا خوراک feed به دو جریان آب تصفیه شده permeate و پساب غلیظ Concentrate تبدیل می­ شود.

مزیت های واحد آب شیرین کن اسمزمعکوس RO

  • سیستم پیوسته و مدام
  • قابلیت ورودی آب خام با TDS بالا
  • میزان بازدهی بالا در کل سیستم
  • مصرف انرژی پایین
  • نیاز به حداقل شستشو
  • سادگی فرایند برای اپراتور
  • ظرفیت های تولید متعدد
  • پایین بودن هزینه نگهداری سیستم
  • عدم به کار گرفتن مواد زیان بخش برای انسان در این سیستم
  • استفاده از حداقل مواد شیمیایی در سیستم
  • امکان استفاده از منابع نامتناهی و قابل اطمینان یعنی استفاده آب دریاها در این سیستم
  • پایین بودن هزینه نصب و راه اندازی سیستم
  •  تولید خالص آب که آب تولیدی توسط این سیستم مورد تایید NASA قرار گرفته است و کاملا با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.

قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی

در راستای قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی نمی توان نظر قطعی داد زیرا عوامل مختلفی می توانند زمینه های متغیر شدن این قیمت ها را فراهم نموده و شما متحمل هزینه های متفاوتی نمایند. اگر بخواهیم به طور اجمالی به این مجموعه فاکتورها اشاره کنیم می توان مواد جامدی که در آب وجود دارند را نام برد. در واقع می توان گفت هرچه درصد این مواد افزایش یابد متقابلا قیمت دستگاه نیز افزایش پیدا می کند. از دیگر فاکتورهای موثر بر قیمت دستگاه آب شیری کن صنعتی می توان موارد زیر را نام برد.
•    نوع مدار به کار رفته در دستگاه یا تجهیزات کنترل خودکار آن
•    نوع غشای تصفیه آب
•    نوع دستگاه نگهدارند غشا
•    نوع پمپ های دوز و انتخاب هرکدام از نمونه های چینی و ایتالیایی
•    نوع اتصالات فشار پایین دستگاه همچون اتصالات UPVC  و  PP
•    نوع اتصالات فشار قوی به کار رفته در دستگاه
•    نوع فیلترهای به کار رفته برای حذف شن و ماسه از مواد
•    نوع شاسی دستگاه آب شیرین صنعتی
•    نوع پمپ دستگاه از نوع چینی یا ایتالیایی

بیشتر: یکی از محصولات اصلی آبسازه پکیج تصفیه فاضلاب است که می توانید برای مشاهده آن از این لینک اقدام کنید.

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

انواع سیستم های تصفیه آب صنعتی

  • آب شیرین کن کشاورزی و گلخانه

  • آب شیرین کن های دریایی

  • آب شیرین کن بیمارستانی

  • آب شیرین کن مرغداری و دامداری

پساب برگشتی به دریا در آب شیرین ‏کن‌‏ها BRINE چطور ایجاد می شوند؟

تاسیسات و دستگاه های آب شیرین کن صنعتی به دو روش کار می کنند: گرمایی و غشایی (ممبران). در روش گرمایی تاسیسات آب شیرین کن آب شور را وارد می کنند و با حرارت بخشی از را تبخیر کرده و به آب خالص تبدیل می کنند و باقی آن را به صورت پساب برگشتی به دریا یا سایر مکان های تخلیه خارج می کنند و در روش ممبران یا غشایی آب دریا یا آب شور ورودی با فشار از یکسری از فیلتر ها عبور کرده و آب در یک سمت و پساب و دیگر آلودگی ها در دیگر سمت باقی می ماند.

روش گرمایی که یک روش قدیمی متعلق به دهه 1990 میلادی می باشد دارای پساب 75 درصدی از آب شور ورودی می باشد. با این حال در قرن جدید روش اسمز معکوس ابداع شد که 50 درصد از آب شور ورودی تبدیل به آب تازه و 50 درصد آن تبدیل به پساب می شود که این امر دست آوردی بسیار شگفت انگیز می باشد.

البته هر چقدر که شما درصد بیشتری از آب را از نمک جدا می کنید باید انرژی بیشتری را مصرف کنید و هدف آب جداسازی کامل و تحویل آب خالص و نمک خالص نیست بلکه هدف تحویل آب و پساب (Brine) می باشد.

با پساب برگشتی به دریا چکار کنیم؟

در ابتدا می بایست گفت که این پساب را لزوما به دریا نمی ریزند بلکه روش های دیگری بر حسب مکان تاسیسات دستگاه آب شیرین کن صنعتی و اهداف پروژه وجود دارد که با این پساب رفتار کنند. از جمله این روش ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. رها سازی در سطح ( این روش ارزان بوده و در آن پساب به دریاچه ها، رودخانه ها و مخازن طبیعی ریخته می شود)
  2. استخر های تبخیر ( که آب در این استخر ها می ماند تا توسط نور خورشید تبخیر شده و نمک آن باقی می ماند و این نمک را به عنوان یک محصول می توان برداشت کرد )
  3. استفاده به عنوان آب جهت آبیاری (برای برخی گیاهان مقاوم به شوری آب)
  4. تزریق به درون چاه های عمیق (این روش گران قیمت می باشد چرا که هزینه های حفر چاه های عمیق و نگهداری و پایش چاه بالا می باشد)
  5. تخلیه در سیستم فاضلاب (این روش بیشتر برای دستگاه های آب شیرین کن صنعتی به روش اسمز معکوس استفاده می گردد)
  6. استفاده به عنوان عامل کنترل رانش و فرسایش خاک (که به خصوص در جاده ها در فصل های تابستان در اقلیم های خشک و بیابانی اسپری شده و نمک آن ذرات خاک را به هم می چسباند)
  7. استفاده به عنوان عامل یخ زدا (می توان پساب شورابه را به جای ماسه و نمک که در زمستان در سطح خیابان می پاشند استفاده کرد که به سرعت برف ها را آب می کند)

حال برگردیم به بحث پساب برگشتی به دریا در آب شیرین‏کن‏ها Brine، که در روش اسمز معکوس این پساب معمولا به دلیل آنکه می بایست از ممبران های ریز منفذ عبور کند آن را تحت فشار بالایی قرار می دهند و بدین ترتیب دارای فشار و شدت خروج بالایی می باشد بنابراین برخی از شرکت ها از این انرژی جنبشی بالا استفاده کرده و از آن برای به حرکت در آوردن توربین های برق و در نتیجه تولید برق استفاده می کنند .

این پساب ها می تواند برای اکوسیستم دریا مضر باشد، هر چند که گفته می شود که اثر پسابها تا شعاع 500 متری محو می شود ولی با این حال در برخی از سیستم های دفع، پساب را ابتدا با آب دریا مخلوط می کنند و سپس آن را به دریا می ریزند تا از میزان شوری آن کاسته و میزان تخریب کنندگی آن را کاهش دهند. با این حال پساب دستگاه آب شیرین کن چیزی بیشتر از آبی با شوری بالا می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha