یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 337958

شما برای دریافت انرژی مورد نیازتان اجباری به استفاده از نوشیدنی‌های مصنوعی ندارید. برای حفظ سلامت و انرژی‌تان این هشت نوشیدنی طبیعی سرشار از ریزمغذی‌ها را امتحان کنید.

۸ نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی
به گزارش Lifehack ، بد نیست گاهی اوقات به جای نوشیدنی‌هایی که حاوی آب گازدار، مواد شیرین‌کننده، اسانس یا کافئین است نوشیدنی‌های طبیعی را امتحان کنید. بدون شک کافئین و شکر موجود در این نوشیدنی‌ها انرژی بیشتری به شما ‌می‌دهد، اما این انرژی فقط افزایش موقت قند خون است که وقتی به حالت نرمال بازگردد شما باز هم احساس خستگی می‌کنید حتی بیشتر از قبل!

خبر خوب اینست که نوشیدنی‌های طبیعی زیادی هستند که بدون بالا بردن قند خون، سطح انرژی شما را بالا می‌برند. بسیاری از این نوشیدنی‌ها را می‌توانید در خانه درست کنید و به راحتی دور شکر اضافه و افزودنی‌های مصنوعی خط بکشید!

در ادامه‌ی این مطلب ۸ مورد از بهترین نوشیدنی‌های طبیعی خانگی را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. آب هویج

هویج منبع خارق‌العاده‌ای از بتاکاروتن است، یک رنگ‌دانه‌ی زرد-نارنجی که ترکیب پیش‌ساز ویتامین آ است یعنی در بدن سریع به ویتامین آ تبدیل می‌شود. بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان قوی است که نه تنها از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند بلکه سطوح انرژی را تقویت می‌کند.

ویتامین آ نقش‌های‌ زیادی در رشد دارد و برای حفظ انرژی اهمیت ویژه دارد. تحقیقات نشان داده است که ویتامین آ برای کمک به تولید انرژی روزانه و فعالیت فیزیکی بسیار مهم است. سلول‌های ما نخست با ایجاد آدنوزین تری‌فسفات یعنی مولکول‌های حامل انرژی موجود در سلول‌های تمام موجودات زنده، انرژی تولید می‌کنند. برای انجام همین کار، سلول‌های ما نخست به میزان کافی ویتامین آ نیاز دارند. کمبود ویتامین آ مستقیماً بر تولید آدنوزین تری‌فسفات اثر می‌گذارد و سبب افت انرژی شما می‌شود.

آب هویج یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های طبیعی است و نسبت به آب‌میوه‌های صنعتی میزان قند بسیار پایین‌تری دارد!

۲. آب نارگیل

۸ نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی

آب نارگیل شاید ۹۵ درصد آب باشد، اما باز هم منبع عالی مواد معدنی انرژی‌زاست. منظور از آب نارگیل همان مایع شفاف داخل نارگیل سبز است که به صورت طبیعی شیرین و گواراست.

آب نارگیل جایگزین بسیار سالمتری برای نوشیدنی‌های ورزشی است و پتاسیم آن بیش از ۱۰ برابر آنهاست! پتاسیم به حفظ تعادل سالم الکترولیت‌ها کمک می‌کند که قبل و حین ورزش ضروریست چون نسبت به بیشترِ نوشیدنی‌های ورزشی سدیم (الکترولیت اصلی که با تعریق از دست می‌رود) کمتری دارد. منیزیم موجود در آب نارگیل هم پشتیبان تولید انرژی نرمال است و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد در نتیجه شما می‌توانید برای مدت طولانی‌تری ورزش کنید.

مهمتر از همه، آب نارگیل در قیاس با بسیاری از نوشیدنی‌های ورزشی کربوهیدرات کمتری دارد که برای آب‌رسانی مناسب  پس از ورزش مهم است.

۳.چای سبز

چای سبز که امروزه در همه‌ جای دنیا معروف است نیروگاهی از فواید برای بدن است و معمولاً در فهرست نوشیدنی‌های ورزشی انرژی‌زا قرار دارد. مزایای انرژی‌زای چای سبز بیش از همه به واسطه‌ی کافئین موجود در آن است. مطالعات نشان داده است که یک یا دو فنجان چای سبز سوخت و ساز را تقویت کرده و در تمام طول روز سطوح سالم انرژی را حفظ می‌کند.

افزون بر این، این باور وجود دارد که چای سبز با تشویق سلول‌های چربی به آزادسازی چربی و سپس تحریک توانایی کبد به تبدیل آن چربی اضافه به انرژی، روند چربی‌سوزی را سرعت می‌بخشد. این ویژگی به ویژه برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند عالیست.

سعی کنید در طول روز چای سبز بنوشید تا سوخت و ساز بدنتان را قوی و مغزتان را فعال نگه دارید. اگر قبل از ورزش یک یا دو فنجان چای سبز بنوشید برای کمک به استقامت مفید است.

۴. چای اولونگ

۸ نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی

سطوح ضعیف انرژی را می‌توان با نوشیدن یک فنجان چای اولونگ خوشمزه بالا برد. این نوشیدنی باستانی چینی که به نام «چای اژدهای سیاه» هم معروف است سرشار از کَتیچین است که مشابه آن در چای سبز وجود دارد. این کتیچین‌ها هم بدن شما را به آزادسازی چربی ترغیب می‌کنند که نتیجه‌ی آن تقویت سطوح انرژی بدن است.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، کتیچین‌های موجود در اولونگ به بدن کمک می‌کند از سلول‌های چربی برای انرژی استفاده کند در حالی که کافئین ملایم به شما انرژی فوری می‌دهد تا روز را سپری کنید. یافته‌ی دیگر حاکی از آنست که نوشیدن چای غلیظ اولونگ ممکن است مصرف انرژی و اکسیداسیون چربی را تا ۱۲ درصد بالا ببرد به این معنا که توانایی شما در جذب انرژی از غذا بهتر خواهد شد. این چای می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند!

برای بالا بردن اثرات این چای می‌توانید آن را با چای سبز ترکیب کنید.

۵. کامبوچا

۸ نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی

کامبوچا یک چای تخمیر شده با SCOBY (کشت همزیگرانه باکتری‌ها و مخمرها) است. این نوشیدنی قدیمی که منشا آن کشور چین است خواص بسیار زیادی دارد: ویتامین‌های گروه ب، اسید گلوکورونیک (یک سم‌زدا) و مقادیر زیادی پلی‌فنل‌های غنی از آنتی اکسیدان. اما شهرت کامبوچا بیشتر به خاطر باکتری‌ پروبیوتیک‌ و اسید استیک آن است که ثابت شده سطوح انرژی را افزایش می‌دهد.

پروبیوتیک‌ها نقش بسیار مهمی در تولید انرژی دارند. طبق مطالعات انجام شده با بهبود تعادلِ باکترهای سالم روده، تواناییِ باکتری‌های مفید بدن در تجزیه‌ی مواد مغذی موجود در غذا بالا خواهد رفت و این به معنای اینست که شما با خوردن غذاهای درست، به صورت طبیعی انرژی دریافت می‌کنید!

همچنین ثابت شده است که اسید استیک سوخت و ساز (متابولیسم) بدن شما را افزایش می‌دهد به این معنا که شما به نحو موثرتری می‌توانید از کالری غذا استفاده کنید.

کامبوچا را هم می‌توانید در خانه درست کنید و هم بطری‌های آماده آن را خریداری کنید. 

۶. کواس

۸ نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی

کواس نوشیدنی تخمیرشده‌ی دیگری مانند کامبوچا است اما از نان چاودار تهیه می‌شود. این نوشیدنی سنتی اسلاوی و بالتیکی در واقع با نام «نان سیاه» معروف است و همچنان در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی طرفدار دارد.

کواس را می‌توان با میوه‌هایی از قبیل توت‌فرنگی و کشمش یا گیاهانی از قبیل نعناع طعم‌دار کرد. کواس را به صورت سنتی بدون گذراندن از صافی با همان محتوای طبیعی می‌نوشند تا طعم منحصربفرد آن را بچشند. این نوشیدنی منبع خوب ویتامین‌های ب است که به تامین انرژی بدن کمک می‌کنند. کواس همچنین حاوی اسید لاکتیک و شکرهای ساده‌ایست که برای بالا بردن سریع انرژی مفید هستند.

کواس را می‌توان با چغندر هم درست کرد که خواص مغذی این نوشیدنی را چندبرابر می‌کند و مزایای بسیار خوبی برای میکروبیوم روده دارد.

۷. ماچا

۸ نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی

ماچا یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ژاپن است. برای درست کردن این چای برگ‌های خشک چای سبز را به یک پودر سبز روشن یکدست تبدیل می‌کنند، سپس این پودر را با آب سرد یا گرم مخلوط می‌کنند. این فرایند سبب حفظ بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و سایر مواد مغذی موجود در برگ‌ها می‌شود.

بوته‌های چای ماچا در مناطقی دور از نور آفتاب رشد می‌کنند که این شرایط، عمل فتوسنتز را به تاخیر انداخته و رشد گیاه را کند می‌کند. در نتیجه محصولی به دست می‌آید که غلظت بالاتری از کلروفیل دارد، یک سم‌زدای قوی که منبع خوب انرژی است.

وقتی چای ماچا می‌نوشید در واقع تمام برگ را می‌نوشید، یعنی تمام کافئین و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در آن. تصور بر این است که محتوای مغذی این چای تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از چای سبزی است که به طور سنتی دم می‌شود! مهمتر از همه برخلاف کافئین که انرژی را سریع بالا می‌برد، این نوشیدنی به آرامی انرژی شما را تقویت می‌کند.

۸. یِربا ماته

۸ نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی

یربا ماته یک نوشیدنی سنتی است که از برگ‌های خشک چای ماته یا چای پاراگوئه درست می‌شود. این نوشیدنی در سرتاسر آمریکای جنوبی پرطرفدار است.

یربا ماته هم بسیار شبیه قهوه سطوح انرژی را بالا می‌برد اما بدون اثرات ناشی از مصرف بیش از حد کافئین که شامل لرزش، انرژی عصبی و تپش قلب است. در واقع، آثار انرژی‌زای یربا ماته را آرامش‌بخشی آن می‌دانند. کسانی که طرفدار این نوشیدنی هستند می‌گویند پس از نوشیدن آن احساس هشیاری بیشتری می‌کنند اما چرت زدن وسط روز، مشکل تمرکز، کج خلقی یا خستگی بیش از حد را که ممکن است با خوردن قهوه ایجاد شود تجربه نمی‌کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران برای تقویت عملکرد فیزیکی‌شان قبل از تمرینات یا رویدادهای ورزشی از یربا ماته استفاده می‌کنند. این باور نیز وجود دارد که نوشیدنی یربا ماته برای کسانی که از خستگی ذهنی و فیزیکی یا سندروم خستگی مزمن رنج می‌برند مفید است.

این نوشیدنی از نظر ذهنی هم انرژی‌زاست: یربا ماته حافظه را تقویت می‌کنند، خلق و خو را بهتر می‌کند و تمرکز را بالا می‌برد. همچنین گفته می‌شود با تحریک تولید انتقال‌دهنده‌ی عصبی دوپامین انگیزه و بهره‌وری را بالا می‌برد.

جمع‌بندی

شما برای دریافت انرژی مورد نیازتان اجباری به استفاده از نوشیدنی‌های مصنوعی ندارید. برای حفظ سلامت و انرژی‌تان این هشت نوشیدنی طبیعی سرشار از ریزمغذی‌ها را امتحان کنید، فقط کافیست برای تهیه‌ی برخی از آنها اندکی بیشتر تلاش کنید اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha