سلامت نیوز: با مطالبه گری مدنی، پروژه پرحاشیه پتروشیمی میانکاله که با واگذاری و تخریب مرتع 90 هکتاری در حسین آباد میانکاله آغاز شده بود و می رفت تا "پناهگاه حیات وحش میانکاله" و طبیعت استان مازندران را با بحران جدی مواجه کند، با دستور دادستانی کل کشور متوقف شد و ادامه کار منوط به مثبت بودن نتایج مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی توسط سازمان حفاظت محیط زیست عنوان شد.

توقف پروژه پتروشیمی میانکاله با دستور دادستانی کل کشور

به گزارش سلامت نیوز صبح امروز  سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به مدیرعامل "شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران"، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

همچنین امروز دادیار دادسرای دیوانعالی کشور و مدیرکل حوزه حقوق عامه دادستانی کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرد.

در این نامه که در هفته جاری و به دستور حجت الاسلام والمسلمین منتظری صادر شده است مدیرکل حوزه حقوق عامه دادستانی کل کشور، بر اساس تکالیف قانونی دستگاه قضایی در پیگیری حقوق عامه و با استناد به مصوبه هیات وزیران، مبنی بر ممنوعیت استقرار صنایع شیمیایی در صورت دارا بودن فاضلاب صنعتی در فرایند تولید، دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرده است.

رئیس دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال در این دستور خطاب به دادستان مازندران تاکید کرده که در خصوص احداث مجتمع پتروشیمی در مراتع روستای حسین آباد شهرستان بهشهر در محدوده زیست بوم میانکاله، به قید فوریت گزارش جامعی از ابعاد مختلف موضوع از چگونگی فرایند واگذاری ۹۰ هکتار عرصه به سرمایه گذاری، انجام بررسی اولیه طرح و نحوه جانمایی آن، اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط و بررسی اثرات زیست محیطی پروژه تهیه شود و تا مشخص شدن نتیجه نهایی بررسی ها از ادامه فعالیت طرح جلوگیری شود.

پتروشیمی میانکاله در سال 99 در دولت پیشین مصوب شد و در سفر رییس جمهور در اسفند 1401 بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست کلنگ زنی شد. این حرکت غیرقانونی و آسیب زا برای محیط زیست با اعتراض های متعدد دامداران منطقه، کنشگران و متخصصان محیط زیست کشور مواجه شد و در نهایت منجر به دخالت دولت و دستور توقف از سوی سیدابراهیم رییسی و دادستانی کل کشور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha