آب زاینده‌رود باز شد تا مزارع غلات شرق اصفهان و باغ‌های غرب اصفهان آبیاری شوند. بازگشایی آب زاینده‌رود با هدف تأمین آب مزارع کشاورزی اصفهان در حالی صورت می‌گیرد که ذخیره سد زاینده‌رود چندان رضایت‌بخش نیست و مسئولان اصفهانی در تلاشند با ایجاد موازنه‌ای بین مصارف شرب و کشاورزی، سال آبی کم بارش را سپری کنند.

 آب زاینده رود بر روی کشاورزی اصفهان باز شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، آب زاینده‌رود باز شد تا مزارع غلات شرق اصفهان و باغ‌های غرب اصفهان آبیاری شوند. بازگشایی آب زاینده‌رود با هدف تأمین آب مزارع کشاورزی اصفهان در حالی صورت می‌گیرد که ذخیره سد زاینده‌رود چندان رضایت‌بخش نیست و مسئولان اصفهانی در تلاشند با ایجاد موازنه‌ای بین مصارف شرب و کشاورزی، سال آبی کم بارش را سپری کنند.

در این میان مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه تأمین آب صنایع اصفهان تا حد زیادی وابسته به تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شده است، اعلام کرد: نیاز آبی صنایع اصفهان به رودخانه‌های اصفهان تا سال 1405 به صفر خواهد رسید..


«مهرداد مرادمند»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت‌وگو با «ایران» با اعلام بازگشایی آب زاینده‌رود از شامگاه پنجشنبه برای آبیاری مزارع شرق استان افزود: در این منطقه 16 هزار هکتار اراضی زراعی و در بخش کوچکی گیاهان ریشه‌ای چند ساله داریم که بخش اعظم آن به زیر کشت غلات رفته است. این سومین نوبت آبیاری کشت غلات این منطقه است که نخستین بازگشایی برای سیراب شدن این اراضی در بهمن ماه سال 1400 بود که غلات کشت شدند و دومین نوبت نیز در پنج فروردین ماه جاری بود.


بازگشایی آب برای سیراب شدن کشت غلات منطقه شرق اصفهان 10 روزه خواهد بود. وی همچنین تصریح کرد: ما در غرب اصفهان نیز حدود 10 هزار هکتار اراضی باغی داریم که بازگشایی بخشی از ذخیره سد برای آبیاری باغ‌های این منطقه نیز از چهارشنبه و به مدت 7 روز آغاز شده است.


مرادمند گفت: بعد از تعطیلات نوروز بارندگی تأثیرگذاری در حوزه زاینده‌رود نداشتیم که بی‌سابقه است ضمن اینکه متأسفانه امسال گرمای زودرس و وزش باد شدید هم مزید بر علت شده است و نیاز آبی بخش کشاورزی را تشدید کرده است.مرادمند گفت: با توجه به تنش آبی منطقه هنوز زود است پیش‌بینی دقیقی از میزان تولید محصولات کشاورزی اصفهان بدهیم اما در سال زراعی گذشته بیش از 40 درصد کاهش تولید ناشی از خشکسالی برای محصولات زراعی داشتیم.


اولویت، تأمین آب شرب مردم است
در همین حال «حسن ساسانی»، مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان نیز در تشریح وضعیت آبی حوزه زاینده‌رود به «ایران» گفت: در حال حاضر حجم مخزن سد زاینده‌رود 370 میلیون متر مکعب است و این در حالی است که ظرفیت مخزن این سد یک میلیارد و 250 میلیون متر مکب است و در واقع تنها 29 درصد حجم سد پر است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش در حوزه زاینده‌رود با شاخص کوهرنگ یکهزار و 153 میلیمتر بوده است، افزود: میزان بارش در استان اصفهان از شروع سال آبی جاری (یکم مهرماه 1400) تا 24 فروردین ماه 26.9 درصد کمتر از میانگین بلندمدت بوده است. از سوی دیگر هنوز فروردین ماه به پایان نرسیده می‌توان گفت ما در کوهرنگ ذخیره برفی نداریم و این شرایط مناسبی نیست.


ساسانی خاطرنشان کرد: رهاسازی آب برای بخش کشاورزی بر اساس جدول منابع و مصارف وزارت نیرو برای بخش کشاورزی و محیط زیست اصفهان و همچنین درخواست صنف کشاورزان استان و تأیید سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان دستگاه تخصصی بخش صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه غلات برای تکمیل دوران رشد خود نیاز به 5 دوره آبیاری دارند، گفت: این سومین نوبت آبیاری به اراضی زیر کشت غلات شرق استان به شمار می‌رود ولی ما از مرداد ماه سال 1400 نتوانسته بودیم به باغ‌های غرب استان آبی بدهیم و این نخستین آبیاری در سال زراعی جاری (اول مهر 1400) به شمار می‌رود که از نیمه شب 24 فروردین آغاز شده و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.


مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: مردم و کشاورزان استان در جریان باشند که این رهاسازی به هیچ عنوان به مفهوم داشتن آب زیاد نیست و همه وظیفه داریم به نوبه خود در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم. وی تأکید کرد: اولویت نخست ما تأمین آب شرب مردم اصفهان است و به‌صورت ماهانه پایش‌های علمی و کارشناسی را انجام می‌دهیم که در صورتی که میزان ذخیره آب برای تأمین آب شرب وارد خطوط قرمزشود ناگزیر خواهیم بود در برنامه ابلاغی جدول منابع و مصارف وزارت نیرو برای بخش کشاورزی اصلاحاتی انجام دهیم.


ساسانی گفت: عدم بارش در فروردین ماه و پیش‌بینی‌های اردیبهشت ماه نگرانی ما را برای تأمین آب حداقلی بخش کشاورزی نگران کرده است و انتظار می‌رود کشاورزان عزیز با رعایت الگوی کشت و مصرف بهینه ما را برای مصرف بهینه آب به‌عنوان کالای ارزشمند ملی کمک کنند.مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان همچنین در خصوص چگونگی تخصیص آب مورد نیاز به صنایع اصفهان که عمدتاً جزو صنایع فولادی و پر آب بر به شمار می‌روند، گفت: موقعیت جغرافیایی بیشتر صنایع پر آب بر اصفهان بعد از نقطه تحویل آب به تصفیه خانه‌های آب شرب اصفهان و یزد که در فاصله 100 کیلومتری سد زاینده‌رود است قرار گرفته است که معمولاً آبی پس از آن نقطه، جریان ندارد و قاعدتا نمی‌توانند برداشت آبی از زاینده‌رود داشته باشند.

ضمن اینکه خوشبختانه صنایع استان ملزم شده‌اند که آب مورد نیاز خود را از پساب‌های منطقه و بازچزخانی آب مصرفی خود تأمین کنند که بازدیدهای ما هم نشان می‌دهد صنایع بزرگ در این بخش موفق بوده‌اند و به نظر می‌رسد این صنایع تا سال 1405 بتوانند نیاز خود به آب رودخانه‌های استان را به صفر برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha