در حالی که به نظر می‌رسید به دنبال دستور اخیر رییس‌جمهوری و همچنین دادستانی کل کشور برای توقف پروژه احداث پتروشیمی میانکاله، داستان غم‌انگیز نابودی این منطقه حفاظت‌شده پایان یافته، اخبار روزهای پایانی هفته گذشته حکایت از آن داشت که با وجود ابلاغ این دستورات اکید، پیمانکار و مجری این پروژه که ظاهرا از پشتوانه‌ای بسیار قدرتمندتر از روسای قوه مجریه و قضاییه برخوردار است، روند ساخت‌وساز را یک روز بعد از ابلاغ این دستورات به دادستان کل استان مازندران، به صورت غیرقانونی، پنهانی و شبانه از سر گرفته است.

قوای مجریه و قضاییه هم مقابل تخلفات مجری میانکاله کم آورده‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،به همین دلیل دو کارزار مردمی که برای نجات میانکاله تشکیل شده بود همچنان به قوت خود باقی است و دوستداران محیط زیست می‌توانند با امضای این کارزارها، همچنان اعتراض خود را ثبت کنند تا شاید دولت با تکیه بر حمایت مردمی، بتواند با دریافت احکام بالادستی موفق به متوقف کردن دایمی پروژه ویرانگر ساخت‌وساز پتروشیمی در منطقه حفاظت‌شده میانکاله شود.

اولین کارزار، روز 22 اسفند و از طرف دوستداران، فعالان و کنشگران محیط زیست ایران آغاز شد و تا 22 اردیبهشت هم مهلت امضا دارد که تا روز گذشته، 7388 نفر این کارزار را که خطاب به وزیر نفت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته شده، امضا کرده‌اند.  کارزار دوم، خطاب به رییس‌جمهوری است و از روز 9 فروردین آغاز شده و تا 9 خرداد هم مهلت امضا دارد که تا عصر دیروز، تعداد امضاکنندگان این کارزار به 41350 نفر افزایش یافت.  شبه‌جزیره میانکاله، در منتهی‌الیه جنوب‌شرقی دریای مازندران، در 12 کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع شده است.

مساحت آن بیش از 68 هزار هکتار است و از سال ۱۳۴۸ به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» تعیین شد و هم‌اکنون به عنوان پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط‌زیست شناخته می‌شود. یکی از دلایل اهمیت میانکاله این است که در تمام سواحل جنوبی دریای خزر هیچ منطقه‌ای جز آن وجود ندارد که محیط طبیعی آن در وضعیتی نسبتا دست‌نخورده باقی‌مانده باشد.

تمامی سواحل دیگر به‌طور گسترده با ساخت‌وسازهای انسانی همچون جاده، شهر و روستا و کارخانه‌ها دگرگون شده‌اند. به همین دلیل سلامتی این منطقه اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی کل دریای خزر دارد. سلامتی نسبی میانکاله موجب شده تا تالاب‌ها و سواحل این منطقه افزون ‌بر پرندگان مهاجر، محل تخم‌گذاری و زیستگاه اصلی بسیاری از ماهیان دریای خزر (کپور و کفال و ماهیان خاویاری) باشد. نزدیک به نیمی از خاویار ایران از آب‌های این منطقه صید می‌شود.

ارزش زیست‌محیطی این منطقه بیشتر به دلیل حضور حدود ۲۰۰ گونه پرنده است. اغلب آنها از پرندگان مهاجر هستند که برای زمستان‌گذرانی به میانکاله می‌آیند. از آنجایی که احداث خدمات در این منطقه می‌تواند به محیط‌زیست این زیستگاه آسیب وارد کند، تالاب میانکاله، نخستین تالاب بین‌المللی ثبت‌شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر است. در این تالاب که ۱۰۰ هزار هکتار مساحت دارد ۴۰ گونه پرنده زندگی می‌کنند.  در مجموع ۲۰۷ گونه گیاهی از ۴۶ تیره در میانکاله شناسایی شده که ۱۷ گونه آن از درختان و درختچه‌ها هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha