دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 338425

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاه منشاء اصلی ریزگردهای ورودی به کشور را ایجاد پروژه‌های آبی در کشور ترکیه و در نتیجه خشک شدن اراضی کشورهای عراق و سوریه عنوان کرد.

منشاء اصلی ریزگردهای ورودی به کشور مشخص شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ قمرنیا گفت: پدیده ریزگردها در اثر فرسایش خاک و در نتیجه تشدید باد در هر منطقه‌ای ممکن است ایجاد شود و به‌دلیل وزن کم ذرات امکان معلق بودن و حرکت آن‌ها در مسافت‌های طولانی بسیار زیاد است.

به گفته استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاه مطالعات انجام شده نشانگر آن هستند که منشاء ریزگردهای کشور بیشتر خارجی و قدری داخلی هستند. بطور کلی مسیرهای ورودی خارجی ریزگردها به کشور ما از شمال غرب و جنوب شرق نشات می‌گیرند.

به زبان ساده، ذرات بسیار ریز خاک را ریز گرد می‌گویند؛ بیشتر ریز گردها از رس و سیلت و در صورت شدت مقداری شن به همراه دارند.

قمرنیا می گوید این ریزگردها منشاء اصلی شان کشورهای عراق و سوریه هستند، عامل اصلی این ریزگردها کنترل آب رودخانه‌های دجله و فرات توسط کشور ترکیه تحت پروژه‌ای به نام گاپ است. این پروژه بر روی رودخانه‌های دجله و فرات توسط کشور ترکیه به اجرا در آمده که شامل ۲۲ سد (۱۴ سد بر روی فرات و ۸ سد نیز بر روی دجله) و ۱۹ نیروگاه برق آبی است.

وی می گوید هدف از اجرای این پروژه تامین آب کشاورزی ۷.۱ میلیون هکتار از اراضی ترکیه و تولید ۵۵ میلیارد کیلو وات ساعت برق است،با اجرای کامل این پروژه، ترکیه قادر به ذخیره حجم آبی در حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب شده است.

به گفته استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاه  با اجرای این پروژه سوریه و عراق به ترتیب ۴۰ و ۸۵ درصد از حق‌آبه خود را از رودخانه فرات از دست داده‌اند و اراضی تحت پوشش آن‌ها لم یزرع و بیابانی شده است.

سدهای بزرگ ساخته شده توسط ترکیه بر روی رودخانه فرات مثل سد "کبان" در حال حاضر با تولید نزدیک به شش میلیارد کیلووات انرژی الکتریکی، مصرف روزانه بیش از ۷.۱ میلیون نفر را تامین می‌کند، سد آتاتورک به‌عنوان یکی از مهمترین سدها از نظر تولید انرژی و منابع آبی با ارتفاع دیواره ۱۶۹ متر و مساحت دریاچه ۸۱۷ کیلومتر مربع، نزدیک به ۴۹ میلیارد متر مکعب حجم ذخیره آب دارد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha