چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 338569

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: روزه‌داری برای بیماران دیابتی با سن کمتر از ۶۵ سال که دیابت آنها با رژیم غذایی کنترل‌شده مفید است.

روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ مفید است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،پریوش بهادری اظهار کرد: بیماران دیابتی که سن کمتر از ۶۵ سال داشته و تحت درمان و مراقبت پزشکی هستند و همچنین همراه با رعایت رژیم غذایی خود مجبور به استفاده از داروهای متفورمین، آکاربوز، گلوتازون و گروه گلیپتین ها هستند، در صورتی که قند خون ناشتای آنان کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر و همچنین هموگلوبولین A۱c کمتر از ۷ دارند، می‌توانند روزه بگیرند.

وی بابیان اینکه، روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنان با رژیم غذایی کنترل‌شده مفید است تصریح کرد: روزه نه‌تنها بیماری آنان را تشدید نمی‌کند بلکه کاهش وزن را نیز به همراه دارد که برای مبتلایان به دیابت دارای اضافه‌وزن یا چاقی مؤثر است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان همچنین تأکید کرد: افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می‌کنند، اگر علائم افت قند خون را در طول روز داشتند باید فوراً روزه خود را باطل کنند.

بهادری توصیه کرد: بیماران دیابتی که روزه می‌گیرند باید با تنظیم داروهای مصرفی خود زیر نظر پزشک، رژیم غذایی مخصوص خود را در وعده‌های افطار و سحر رعایت نمایند.

وی خاطر نشان کرد: افراد دیابتی در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می‌شود دقت نموده و مقدار و میزان توصیه‌شده توسط مشاورین تغذیه را رعایت نمایند و برای کنترل بهتر قند خون توصیه می‌شود که این افراد در صورت امکان قند خون قبل از سحر و بعد از افطار خود را کنترل نمایند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: اگر قند خون قبل از سحری بالاتر از ۳۵۰ میلی‌گرم بر دسی لیتر باشد روزه‌داری توصیه نمی‌شود و یا بهتر است روزه نگیرند.

بهادری افزود: اگر برای کنترل دیابت قرص مصرف می‌شود و لازم است در طول روز نیز برای کنترل قند خون مصرف شود، اگر انسولین تزریق می‌شود و در طول روز نیز باید تزریق داشته باشند و اگر عوارض دیابت نمایان شده باشد، یعنی عوارض کلیوی، چشم‌ها و ... بهتر است در جهت ممانعت از توسعه عوارض روزه نگیرند و یا با پزشک خود مشورت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha