مقامات بهداشتی به زنان در سنین باروری هشدار می دهند که پرگابالین (Lyrica)، دارویی که معمولاً برای درد، اضطراب و صرع تجویز می شود را بسیار با احتیاط مصرف کنند چراکه خطر نقایص مادرزادی عمده را افزایش می دهد.

در بارداری این دارو را خودسرانه مصرف نکنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، یک مطالعه اخیر در چهار کشور شمال اروپا شامل بیش از 2700 مادر باردار نشان داد که 5.6 درصد از نوزادان متولد شده از زنانی که در سه ماه اول بارداری پرگابالین مصرف کرده اند، دارای ناهنجاری های هنگام تولد هستند. این میزان در مقایسه با 4.1 درصد از نوزادانی است که مادران آنها از پرگابالین استفاده نکرده اند.

به گزارش painnewsnetwork ، مطالعات اخیر نشان داد که مصرف پرگابالین به عنوان داروهای اعصاب و روان در اوایل دوران بارداری با افزایش اندکی شانس تولد نوزادی همراه است که با ناهنجاری های فیزیکی متولد می شود. البته توجه به این نکته مهم است که این مطالعه نمی‌ تواند ثابت دهد که پرگابالین عامل ناهنجاری‌های فیزیکی زایمان است.

به گفته محققان، نقایص مادرزادی مرتبط با پر گابالین عمدتاً سیستم عصبی، چشم ها، صورت، سیستم ادراری و دستگاه تناسلی را درگیر می کند. البته پژوهشگران به زنان باردار توصیه می کنند که بدون مشورت با پزشک، مصرف پره گابالین را قطع نکنند.

محققان توضیح می دهند: اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید و در حال حاضر پرگابالین مصرف می کنید، باید در اولین فرصت با پزشک عمومی، متخصص یا پرستار خود مشورت کنید تا در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. با این حال، تا زمانی که بتوانید با پزشک خود صحبت کنید، به مصرف پرگابالین طبق تجویز ادامه دهید.

صرع، درد یا اضطراب درمان نشده می تواند برای مادران باردار و نوزاد متولد نشده آن ها مضر باشد. مهم است که قبل از قطع پرگابالین یا ایجاد هر گونه تغییر در داروهای معمول با متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

بر اساس یافته های یک مطالعه بین المللی در سال 2016 ، پرگابالین با نقایص مادرزادی مرتبط است. این مطالعات نشان می دهد که زنانی که پرگابالین مصرف می ‌کنند شش برابر بیشتر احتمال دارد که نوزادی با نقص مادرزادی عمده داشته باشند.

باید در نظر داشت که در سال های اخیر مصرف پرگابالین در برخی کشورها از جمله بریتانیا تحت نظارت فزاینده ای قرار گرفته است. در سال 2021، آژانس تنظیم مقررات محصولات مراقبت های بهداشتی بریتانیا اعلام کرد مصرف پر گابالین می تواند با مشکلات تنفسی جدی در افراد بالای 65 سال و در بیماران مبتلا به سیستم تنفسی آسیب دیده مرتبط باشد.

باید در نظر داشت که این داروها به دسته ای از داروهای عصبی به نام گاباپنتینوئیدها تعلق دارند که در ابتدا برای درمان تشنج ساخته شدند، اما اکنون به طور گسترده ای به عنوان جایگزینی برای مسکن های مخدر تجویز می شوند. یک مطالعه در سال 2019 شواهد کمی مبنی بر استفاده از گاباپنتینوئیدها برای درمان درد پیدا کرد و گفت که اثربخشی این داروها اغلب اغراق می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha