"در عمل بلفاروپلاستی افرادی که چشم های برجسته دارند مثل افرادی که تیرویید پرکار دارند باید دقت کنند چون به راحتی ممکن است چشم شان بعد عمل باز بماند" بخشی از صحبت‌های دکتر "فرهاد حافظی" در گفت و گو با سلامت نیوز است.متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

لیفت اندوسکوپیک جایگزین بلفاروپلاستی می شود؟

یک مشکلی که به وفور امروزه با آن مواجه ایم انجام عمل های زیبایی توسط افراد غیر متخصص هست، اگر عمل بلفاروپلاستی توسط یک فرد غیرمتخصص انجام شود چه پیامدهایی دارد؟

کاملا درست است، متاسفانه امروز خیلی از افرادی که این عمل را انجام می دهند اصلا دوره های جراحی زیبایی را ندیده اند و در مکان های غیر استاندارد و در خارج از بیمارستان در جاهای بدون مجوز این کار را انجام می دهند که می تواند عوارض بسیار زیاد و غیر قابل جبرانی داشته باشند.

ازجمله عوارض مهم آن باز ماندن چشم پس از عمل است؛ برداشتن زیاد پوست باعث گودی بیش از حد پلک می شود و یا اینکه فرد دیگر نمی تواند چشم را ببندد. اغلب افراد نا متخصص که این جراحی را انجام می دهند بیشتر پلک بالا را عمل می کنند به هوای اینکه پلک بالا فقط مقداری پوست اضافه دارد و می توانند راحت آن را بردارند ولی این نیز می تواند غیر قابل جبران باشد و تبعات بدی برای بیمار داشته باشد.

خیلی از این عمل های پلک ممکن است نیازی به جراحی خود پلک نداشته باشد، تنها لازم باشد که ابرو یا پیشانی به جای پلک عمل شود که یک کار کاملا تخصصی ست و تشخیص آن با پزشک است ولی به راحتی جراحی های اشتباه صورت می گیرد. من به تمام بیماران توصیه می کنم که اگر کاری می خواهند بکنند حتما از تخصص جراح شان اطمینان حاصل کنند و همین طوری صورت شان را به دست تیغ افراد ناوارد نسپارند.

چه کسانی مناسب انجام چنین عمل هایی نیستند و نباید سمت آن بروند؟

بله، افرادی که چشم های برجسته دارند مثل افرادی که تیرویید پرکار دارند خیلی باید دقت کنند چون به راحتی ممکن است چشم شان بعد عمل باز بماند. افرادی که دچار خشکی چشم هستند نیز باید خیلی مراقب باشند که اگر بد عمل شوند خشکی چشم شان بیشتر خواهد شد.

در کل افرادی که بیماری های پلک و چشم دارند باید بیشتر مراقب باشند و ثابت شده است که حدقه چشم ممکن است در طول زمان بزرگ شود در نتیجه به طور اتوماتیک چشم ها در سنین بالا گود تر می شوند و لازم است ما این گودی را در سنین بالا پر کنیم اگر اینگونه افراد زیر تیغ جراحی بروند که باعث گودتر شدن چشم شان شود مسلما نه تنها زیبایی به دست نمی آورند بلکه ممکن است چهره ی خیلی نازیبایی نیزپیدا کنند.

افرادی که جراحی های چشم انجام داده اند مثل آب مروارید، عمل لازیک و ... محدودیتی برای انجام این عمل دارند یا خیر؟

بیماری های داخل چشم به جز مواردی که ذکر کردم به خصوص برجستگی چشم و خشکی چشم هیچ مشکلی برای انجام این عمل ندارند.

در مورد دوران نقاهت، روند درمان و باید و نباید های پس از عمل جراحی توضیح می فرمایید؟

جراحی پلک معمولا جراحی های بزرگی نیستند، جراحی هایی هستند که می توانند با بی حسی موضعی انجام شوند و بیماران چند ساعت پس از عمل جراحی به منزل بروند ولی در دور چشم کبودی بیشتر از حدی ست که فکر می کنیم به خصوص در عمل جراحی پلک پایین که بافت خیلی نرمی دارد و نسبت به جراحی پلک بالا، جراحی نسبتا بزرگ تری ست که حتما باید تحت نظر متخصص انجام شود برای اینکه کشیدگی پلک به طرف پایین یک اثر جبران ناپذیری ست که باید حتما با تخصص کامل انجام شود.

در هر صورت این عمل معمولا بین دو تا سه هفته کبودی اطراف چشم و ورم خواهد داشت و البته بیماری ای نیست که فرد مجبور باشد خانه بخوابد یا استراحت مطلق کند می تواند بعد از یک الی دو روز فعالیت خود را شروع کند ولی باید یاد شان باشد که هاله هایی از خون مردگی و کبودی روی صورت شان وجود دارد و ممکن است دل شان نخواهد با آن حالت در انظار ظاهر شوند.

مزیت های روش اندوسکوپیک

در مورد جراحی های پلک نکته مهمی که این روزها می توانیم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم روش لیفت پیشانی و یا ابروها به روش اندوسکوپیک هست که این روش ممکن است خیلی از جراحی های پلک بالا را حذف کند و اثر دائمی تر و بهتری داشته باشد.

خیلی وقت ها جراحی پلک می تواند همراه باشد با جراحی لیفت پیشانی و یا اینکه فقط لیفت پیشانی انجام می شود و جراحی پلک بالا انجام نشود. امروز لیفت اندوسکوپیک به ما کمک کرده که نتایج بهتری برای جراحی اعصاب چشم داشته باشیم.

آیا عمل لیفت اندوسکوپیک قابلیت این را دارد که جایگزین جراحی پلک شود؟

بستگی به حالت ابرو در چشم و صورت فرد دارد. اگر ابرو خیلی بالا باشد یا اگر به وسیله تتو یا کارهای زیبایی خیلی ابرو را بالا برده باشند کمی مسئله دارد و ممکن است نشود ولی اگر فردی ابروی عادی و در جای مناسب خود دارد می توان با بالا بردن ابرو این افتادگی پلک را کم یا جبران کرد.

بهتر است کسی که می خواهد پلک بالا را عمل کند تحت نظر پزشکی باشد که تبحر کافی در جراحی صورت داشته باشد تا بتواند اگر لازم است لیفت اندوسکوپیک ابرو را نیز انجام دهد یا آن را جایگزین جراحی پلک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha