افرادی هستند که برای ساده‌ترین تصمیم‌گیری‌ها بسیار وقت و انرژی می‌گذارند و در نهایت هم نمی‌توانند از عهده آن به‌خوبی برآیند و همیشه از عواقب هر تصمیم خود وحشت دارند. اما با چند ترفند می‌توانید یاد بگیرید چگونه قاطعانه عمل کنید.

یازده روش موثر برای اینکه بتوانید درست و قاطع تصمیم بگیرید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، پیش از هر چیز باید یادتان باشد، قرار نیست تمام تصمیم‌هایمان کاملا درست و صحیح باشند و نتایج عالی در پی داشته باشند، فقط باید یاد بگیرید که چگونه آگاهانه تصمیم‌گیری کنید. هنگام تصمیم‌گیری روش‌های زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید قاطعانه عمل کنید.

۱. از شک و تردید فرار نکنید

گاهی‌اوقات افراد به دلیل اینکه از عدم قطعیت یا تردید نسبت به چیزی بیش از حد می‌ترسند، نمی‌توانند قاطعانه تصمیم بگیرند. در واقع ممکن است صحیح یا نادرست بودن تصمیم‌گیری‌هایمان از ابتدا به‌خوبی مشخص نباشد. انسان وقتی در مورد چیزی دچار شک و تردید می‌شود می‌ترسد و نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد. این مشکل یکی از ویژگی‌های بیولوژیکی انسان است که در عصر حجر در زنده ماندن به او کمک می‌کرده است. اگر انسان‌های آن دوران در برابر هر اقدام خود تردید نمی‌کردند، ممکن بود به قیمت جانشان تمام می‌شد. ما این احساس را از عصر حجر به دنیای مدرن خود آورده‌ایم. بنابراین باید بیاموزید که موقع تصمیم‌گیری ترس از عدم قطعیت را کنار بگذارید. باید بدانید که همیشه نمی‌توان تصمیم‌های کاملا صحیحی گرفت و برخی از تصمیم‌گیری‌ها با درصدی از خطا همراه هستند.

۲. برای خود ضرب‌الاجل تعیین کنید

وقتی با موردی روبه‌رو می‌شوید که نیازی به واکنش فوری ندارد، برای خود ضرب‌الاجل تعیین کنید. وقتی تصمیم‌گیری در مورد چیزی را مدام به تعویق بیاندازید، انجام آن سخت می‌شود. درضمن تصمیم‌گیری در لحظات آخر و با عجله معمولا خطا و نادرست از آب درمی‌آید.

۳. تا جایی‌که می‌توانید اطلاعات کافی کسب کنید

برای اینکه بتوانید قاطعانه تصمیم بگیرید، باید اطلاعات کافی از چیزی که قرار است درباره آن تصمیم‌گیری کنید داشته باشید. وقتی در خصوص موضوعی آگاهی کافی داشته باشید و تمام زوایای آن را بررسی کرده باشید، راحت‌تر می‌توانید تصمیم‌گیری کنید.

یازده روش موثر برای اینکه بتوانید درست و قاطع تصمیم بگیرید

۴. مزایا و مضرات تصمیم‌تان را فهرست کنید

اگر نمی‌توانید قاطعانه تصمیم‌گیری کنید و مدام تردید دارید کدام کار بهتر است، بهترین روش نوشتن مزایا و مضرات تصمیمی است که می‌خواهید آن را عملی سازید. در واقع با این کار تصویری از پیامد تصمیمی که می‌گیرید خواهید داشت و بدین‌ترتیب بهترین تصمیم‌گیری را خواهید داشت و در عین حال می‌توانید گزینه‌های عینی‌تری را انتخاب کنید.

۵. دو گزینه را همزمان پیش ببرید

برای اینکه بتوانید تصمیم‌گیری قاطعانه‌ای داشته باشید، می‌توانید به بیش از یک گزینه فکر کنید. در واقع اگر برای یک موضوع، دو راه‌حل درنظر بگیرید، با اطمینان بیشتری می‌توانید تصمیم‌گیری کنید. در اینصورت می‌دانید، اگر یکی از موارد درست پیش نرفت، گزینه دیگری دارید که مشکل‌تان را با استفاده از آن حل کنید.

۶. متعصب نباشید

گاهی‌اوقات با دو گزینه که پیامد یکی را می‌دانید چیست اما دیگری را نمی‌دانید، مواجه می‌شوید. در این مواقع ممکن است آن گزینه که نتیجه‌اش مشخص است، بهترین گزینه نباشد و لازم باشد کمی خطر کرده و گزینه دیگر را انتخاب کنید. در این لحظه نباید متعصبانه عمل کنید و فقط به تصمیمی فکر کنید که قابل پیش‌بینی است. خلاقیت به خرج دهید و به سراغ گزینه‌ای بروید که نتیجه آن مشخص نیست اما ممکن است بهتر از انتخابی باشد که نتیجه‌اش از پیش معلوم است.

۷. تصمیم‌هایتان را به خاطر بسپارید

در مورد هر موضوعی که تصمیم‌گیری می‌کنید، پیامد و نتایج آن را کاملا به خاطر بسپارید. حتی می‌توانید نتایج آن را در جایی یادداشت کنید تا هر زمان مجبور به تصمیم‌گیری مشابه‌ای شدید، بدون زحمت و اضطراب تصمیم بگیرید.

۸. بدانید چه وقت به غریزه‌تان اعتماد کنید

درست است که منطق و سنجیدن اوضاع موجود حرف اول را می‌زند، اما گاهی‌اوقات غریزه‌تان به کمک می‌آید. گاهی‌اوقات مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های زندگی بر اساس غریزه انجام می‌شوند. بنابراین می‌توانید هنگام تصمیم گیری در مورد موضوعی به قلب‌تان رجوع کنید. اما اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید و چیزی به ذهن‌تان نمی‌رسد، به احتمال زیاد در حال حاضر با احساسات‌تان همسو نیستید که می‌تواند ناشی از استرس زیاد، خستگی یا تفکر بیش از حد باشد. می‌توانید کمی پیاده‌روی کنید، به مکانی آرام بروید و استراحت کنید یا بیشتر بخوابید. وقتی ذهن‌تان آرام شد بهتر عمل کرده و تصمیم‌های درست و قاطعی خواهید گرفت.

۹. ارزش‌هایتان را مشخص کنید

یکی دیگر از ترفندهای کاهش بار تصمیم‌گیری مشخص کردن چیزهایی است که در زندگی برای آنها ارزش قایل هستید. اگر احساس می‌کنید نمی‌دانید و مطمئن نیستید باید چه کنید و چه تصمیمی بگیرید، به ارزش‌هایتان تکیه کنید و با خودتان بگویید، من باید چه تصمیمی بگیرم تا بتوانم به چیزی که برایم در زندگی مهم است دست یابم؟ با این روش تفکر می‌توانید راحت‌تر و بدون ترس تصمیم‌گیری کنید.

۱۰. از قبل برنامه‌ریزی کنید

برای هر چیزی از زندگی‌تان، از خرید لباس گرفته تا حتی وعده‌های غذایی‌تان، برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید. این روش باعث می‌شود نه‌تنها برای کارهای کوچک روزمره‌تان انرژی ذهنی زیادی خرج نکنید، بلکه مجبور نباشید بابت هر چیزی تصمیم‌گیری‌های خسته‌کننده داشته باشید. در ضمن برنامه‌ریزی در خصوص موضوعات مختلف به شما کمک می‌کند مجبور به تصمیم‌گیری‌های آنی و سریع نشوید و در نتیجه اضطراب به سراغ‌تان نیاید.

۱۱. از تصمیم‌گیری بد نترسید

تصور نکنید تمام تصمیم‌گیری‌هایتان باید درست و بی‌نقص باشند. در واقع یکی دیگر از دلایلی که بیشتر مردم را از تصمیم‌گیری قاطع می‌ترساند، این است که می‌خواهند تصمیم‌هایشان کاملا درست باشد.

البته ترس از خطا به دو دلیل رخ می‌دهد:

اول‌ اینکه، ممکن است خاطره بد از خطایی در گذشته دارید که پیامد بسیار بدی برایتان داشته است و اکنون شما را از تصمیم‌گیری دوباره می‌ترساند.

دوم‌ اینکه، آنقدر از کودکی به شما گفتند باید موفق باشید و هرگز شکست در کارتان نباشد، از تصمیم‌گیری می‌ترسید. اما باید به خاطر بسپارید، اشتباه کردن و شکست خوردن بخشی از زندگی است. شکست‌ها معمولا انسان را قوی‌تر و آگاه‌تر می‌کنند.

برای اینکه بتوانید به این دو مشکل غلبه کنید، تصمیم‌گیری‌های کوچک و کم‌اهمیت و حتی اشتباه انجام دهید. مثلا موقع خرید ساندویچ برای رئیس‌تان غذایی بخرید که او دوست ندارد. مغزتان در این لحظه به شما می‌گوید، باید منتظر عواقب این کارتان باشید. اما مسلما می‌بینید که اتفاق خیلی بدی نمی‌افتد. یا سر وقت‌تان به دندانپزشکی نروید و کمی تاخیر داشته باشید. ممکن است مغزتان به شما بگوید، «از الآن به فکر یک دندانپزشک جدید باش.» بعد متوجه می‌شوید که کاملا اشتباه فکر می‌کردید و جای هیچ نگرانی نبوده است. بدین‌ترتیب می‌توانید از ترس‌هایتان در تصمیم‌گیری کم کنید.

با روش‌های فوق می‌توانید به‌تدریج به خودتان و تصمیم‌گیری‌هایتان اعتماد پیدا کنید و برای موضوعات مهم زندگی‌تان تصمیم‌های قاطع بگیرید.

منابع:

https://www.wellandgood.com/how-to-be-more-decisive/#main-content

https://www.wikihow.com/Be-Decisive

https://nickwignall.com/how-to-be-decisive/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha