دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 339214

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت:حوادث ترافیکی سالانه منجر به مرگ بیش از 1 میلیون 350 نفر و آسیب ‌دیدگی بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود.

حوادث ترافیکی دومین علت مرگ در ایران است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،در راستای نهایی‌ سازی سند ملی ایمنی و ترافیک، نشست ارائه گزارش نهایی سند ملی سلامت و ایمنی ترافیک، برگزار شد.

محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: حوادث ترافیکی سالانه منجر به مرگ بیش از 1 میلیون 350 نفر و آسیب ‌دیدگی بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان می شود و اولین علت مرگ در گروه سنی 5 تا 29 سال است.
 
حوادث ترافیکی در ایران، دومین علت مرگ است
 
وی ضمن اشاره به اینکه حوادث ترافیکی در ایران، دومین علت مرگ است، خاطر نشان کرد: سالانه حدود 16 هزار نفر در ایران جان خود را در اثر حوادث ترافیکی از دست می‌دهند. علاوه بر آن، حدود 350 تا 450 هزار نفر از مصدومیت‌های ناشی از این حوادث رنج می‌برند که شامل مشکلات جسمی، روانی، اجتماعی و خانوادگی می شود.
 
مطلق عنوان کرد: سالانه هزاران خانوار به دلیل مرگ نان آور خانوار در اثر حوادث ترافیک جاده ‌ای متحمل شرایط سخت اقتصادی شده و بسیاری از این خانوارها در اثر هزینه ‌های اقتصادی کمرشکن به شرایط فقر کشانده می ‌شوند. در واقع حوادث ترافیکی یکی از علل ریشه ‌دار شدن فقر در جامعه است. 
 
سرتیپ سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور نیز ابراز امیدواری کرد:نتایج حاصل از این نشست باعث کمتر شدن حوادث ترافیکی در سطح کشور شود.
 
به گفته وی، مسئله ترافیک از جمله موضوعات خاصی است که مخاطب آن تمامی آحاد مردم جامعه شامل زن، مرد، جوان، پیر، کارمند، کارگر، شهری روستایی و ... هستند. همه این موارد می‌توانند بر روی ترافیک تاثیرگذار بوده و از آن تاثیر بگیرند و چنانچه در این حوزه به نقطه مطلوب و متعادل دست پیدا کنیم می ‌توان بر تمام ارکان زندگی افراد تاثیر گذاشت.
 
وی تاکید کرد: مدیریت در این بخش یک امر سهل و ممتنع است، به این معنا که روش ساماندهی این حوزه کاملا شناخته شده است و کارهایی که در کشورهای توسعه یافته و موفق در این زمینه انجام شده در دسترس است و راه توفیق در این مسئله نمایان است.
 
سرتیپ حسینی اظهار کرد: قسمت دشوار انجام این کار پرداخت هزینه‌های سازماندهی این امر است.
 
به گفته وی، متاسفانه در کشور سالانه حدود 16 هزار نفر جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می دهند و بالغ بر 300 هراز نفر نیز مصدوم می‌شوند که در خوش ‌بینانه ‌ترین حالت، در صورت معلول شدن 5 درصد از این جمعیت، سالانه 15 الی 16 هزار نفر در کشور بر اثر این حوادث معلول می ‌شوند.

 حسینی افزود: بنا بر آمار، 52 درصد از جان باختگان در زمان وقوع حادثه و در همان محل جان خود را از دست می ‌دهند، 6 درصد از آنها در حین انتقال به بیمارستان و 42 درصد نیز در بیمارستان فوت می کنند. در این بین نقش حوزه بهداشت بسیار موثر است و در بعد آموزش سازمان هایی مثل صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و سایردستگاه ها می ‌توانند نقش اساسی داشته باشند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha