عضو شورای روستای یالقوزآغاج: در محدوده ترکمنچای 7 مرغداری وجود دارد که ممکن است هرکدام از آنها این لاشه‌ها را آورده باشند. دهیار یالقوزآغاج : بررسی‌های اولیه دامپزشکی، علت مرگ مرغ‌ها را خفگی اعلام کرده اما گفتند باید کالبدشکافی انجام شود.

‌مرغ‌های بیجان سهم رودخانه شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، پر سفید مرغ‌ها در آب رودخانه تکان می‌خورد. جان مرغ‌ها چند روزی است تمام شده و یکی از مرغداری‌های اطراف روستای یالقوزآغاج که از توابع میانه و در بخش ترکمنچای است، این لاشه‌ها را اینجا رها کرده است. رودخانه اما برای اهالی روستا و کل منطقه مهم است. آب رودخانه به زمین‌های زراعی روستاییان می‌رسد، دام‌هایشان را سیرآب می‌کند و در نهایت هم به سد یالقوزآغاج می‌رود و به آب شرب مردم بدل می‌شود. حالا لاشه مرغ‌ها که روی هم تلنبار شده‌اند غمی است برای روستاییان. آنها از روز شنبه با لاشه‌هایی روبه‌رو شدند که در رودخانه انداخته شده بودند. آن هم رودخانه‌ای فصلی که از «کوه بزگوش» سرچشمه می‌گیرد و در انتها به رودخانه «شهری‌چای» می‌پیوند و بعد از گذر از دره‌های بسیار به رودخانه «قزل‌اوزون» می‌رسد. لاشه‌ها اما برای اهالی روستای یالقوزآغاج نگرانی گسترده‌ای ایجاد کرده و حالا حسن سلطانی، دهیار روستا به «پیام ما» می‌گوید که هنوز نمی‌دانند این لاشه‌ها برای کدامیک از مرغ‌داری‌های منطقه است. «عصر شنبه که این لاشه‌ها را دیدیم، واقعا برایمان وضعیت سختی بود. ما اینجا کشاورزی و دامداری می‌کنیم و معلوم نیست کدامیک از مرغ‌داری‌ها این لاشه‌ها را به اینجا آورده‌. بعد از آن ما به نیروی انتظامی شکایت بردیم و در نهایت از سوی محیط زیست، اداره دامپزشکی و دادستانی آمدند و قرار شد به این موضوع رسیدگی‌کنند.»

واکنش اهالی روستا به این موضوع بسیار تلخ بوده. آنها تا کنون با چنین مشکلی روبه‌رو نبوده‌اند و با وجود آنکه اطراف روستای آنها مرغداری‌های بسیاری است اما هیچوقت ندیده‌ بودند که لاشه‌های مرغ مرده در آب رودخانه ریخته شود. اهالی روستای یالقوزآغاج که در حدود 600 نفرند حالا می‌خواهند بدانند این لاشه‌ها مربوط به کدام مرغداری است. آیا از سمت غرب روستا و مرغداری‌های هشترود به اینجا آورده شده‌اند یا از شرق روستا و منطقه ترکمنچای. دهیار می‌گوید: «وضعیت بسیار وحشتناکی ایجاد شده بود و همین هم دلیلی شد تا خودمان دست به کار شویم و لاشه‌ها را از آب دربیاوریم. آنها را دفن کردیم و حالا منتظریم تا از سوی ارگان‌های مختلف جوابی برای این اتفاق بیاید.»
به گفته سلطانی بررسی‌های اولیه اداره دامپزشکی، علت مرگ مرغ‌ها را خفگی اعلام کرده اما هنوز مشخص نیست این خفگی چطور و بر اثر چه رخ داده است. «گفتند باید کالبدشکافی انجام شود و اینطور نمی‌شود گفت که مرغ‌ها چرا خفه شده‌اند. اما مشکل ما این است که چطور بعد از مرگ این تعداد حیوان آنها را در رودخانه‌ای رها کرده‌اند که آب کشاورزی و دامداری است و بعد هم آب آن به سد می‌ریزد. سد ساخته شده بر روی این رودخانه، به نام خود روستا نام‌گذاری شده.» سد یالقوزآغاج»، در سال 1382 ساخته شده و برای مردم محلی از اهمیت زیادی برخوردار است.در پایین‌دست روستای آنها، چند روستای دیگر وجود دارد که فاصله‌شان تا یالقوزآغاج چند کیلومتر بیشتر نیست و حالا این اتفاق نگرانی اهالی این روستاها را هم به دنبال داشته است. «آنها می‌گویند چشمه و قنات و همه آب‌هایی که سمت پایین سرازیر می‌شود آلوده خواهد شد. اما نگرانی اصلی این است که این کار باز هم تکرار شود. مرغداری‌های مختلف این کار را انجام دهند و رودخانه محلی برای ریختن لاشه مرغ‌های مرده شود.»


بهروز امیری، عضو شورای روستای یالقوزآغاج هم نگران آینده است و به «پیام ما» می‌گوید این تخلف فقط در یک نقطه رخ نداده و در یکی دیگر از رودخانه‌های فصلی منطقه که فاصله‌اش تا روستا بسیار کم است هم لاشه مرغ پیدا کرده‌اند. «روز شنبه که این اتفاق برای اولین بار دیده شد، به منطقه رفتیم و حالا دیروز (یکشنبه) بار دیگر خبر رسید که در سوی دیگر روستا هم لاشه دیده شده. در این سوی روستا در حدود 2 تُن و در مکان جدید هم حدود 2 تُن لاشه مرغ مرده پیدا کرده‌ایم.»
او می‌گوید در محدوده ترکمنچای 7 مرغداری وجود دارد که ممکن است هر کدام از آنها این لاشه‌ها را آورده باشند. «محل جدیدی که لاشه‌ها را در آن خالی کرده‌اند، رود فصلی «یمیش‌چه درسی» است. در حال حاضر این رود آب دارد و در ماه‌های آینده خشک می‌شود. روستای ما هم نزدیک‌ترین روستا به این رودخانه است.»


به گفته امیری در این چند روز از سوی سازمان‌های مختلفی برای رسیدگی به این وضعیت آمده‌اند اما اصلی‌ترین سازمان یعنی جهاد کشاورزی که متولی رسیدگی به کشتار و … مرغداری‌هاست هنوز نیامده است.در این میان اما ابوالفضل حسینجانی، بخشدار منطقه ترکمنچای که این روستا هم جزئی از آن به حساب می‌آید در پاسخ به «پیام ما» می‌گوید که باید برای رسیدن به نتیجه صبر کرد. «ما از ابتدای امر به این ماجرا رسیدگی کردیم. دادستانی هم حتی در حال بررسی است. اما نمی‌توانیم به این سرعت نتیجه را اعلام کنیم. باید چند روز صبر کرد تا نتیجه تحقیقات مشخص شود. در این صورت می‌توان فهمید کدام مرغداری، حیوانات مرده را داخل رودخانه انداخته و یا دلیل این اتفاق چه بوده است. این روند چند روزی طول خواهد کشید و بعد از آن حتما نتیجه نهایی را اعلام می‌کنیم.»


تکرار مشکل مرغداری‌ها


مشکلاتی که مرغداری‌ها برای روستاها و مناطقی شهری اطرافشان به وجود می‌آورند، ماجرای جدیدی نیست. در بسیاری از نقاط روستایی و شهری، مردم بسیاری از فضولات مرغداری‌ها، ریختن لاشه‌ در اطراف منطقه و شیرابه‌ آنها شکایت داشته‌اند. نمونه‌هایش هم در سال‌های گذشته فراوان بوده. یکی از این مناطق روستای الباجی در 20 کیلومتری اهواز بود که در محاصره چندین کشتارگاه قرار داشت و فاضلاب ناشی از آن زمین‌های گندم را نابود کرده بود. یا اهالی روستاهای رشن آباد در استان فارس هم بارها به دلیل مشکلات ناشی از مرغداری‌ها تجمع کردند که بار آخر در سال 99 بود. آنها می‌گفتند شکایت و اعتراض‌های فراوانی به شورا و دهیاری روستا از طرف ساکنان شده و دهیاری و شورای این روستا با پیگیری‌های خود در مقاطعی باعث بهبود فعالیت واحدهای مرغداری شد اما این روند چندان پایدار و طولانی‌مدت نبود و این واحدها ضمن از سرگیری فعالیت‌های خود، دوباره موجب انتشار این بوی نامطبوع و متعفن شدند. در قم هم تخلف مرغداری‌ها بارها موجب اعتراض شده است. در سال 97، جمعی از اهالی روستاهای نیزار مقابل استانداری قم تجمع کردند، اعتراض اهالی 5 روستا به تصرف مراتع، هجوم مگس‌ها و صدور مجوز برای احداث یک مرغداری بزرگ که منجر به کاهش منابع آب و مشکلات بهداشتی شده، بود. آنها می‌گفتند زمین و باغ‌هایشان از بین رفته و نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. حالا میانه هم گویا قرار است به جمع این مناطق اضافه شود. محلی‌ها نگرانند که این شروع اتفاقات آینده باشد و در روزگاری نزدیک هر بار با لاشه مرغ‌های بسیاری در رودخانه‌هایشان روبه‌رو شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha