رقمی که سال گذشته برای کمک به درمان زوجین نابارور اختصاص یافت، ۷۰۰ میلیارد تومان بود که سازمان بیمه سلامت عهده‌دار مدیریت این بودجه است.

پیدا و پنهان بودجه درمان ناباروری/ ۷۰۰ میلیارد تومان کجا هزینه شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مطالعات و آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین در سنین باروری، دچار مشکل هستند که اگر درمان شوند، می‌تواند سهم قابل توجهی در فرزندآوری و افزایش جمعیت داشته باشد.

این در حالی است که هزینه‌های درمان ناباروری، برای اغلب زوجین نابارور قابل پرداخت نیست و از همین رو، قید بچه دار شدن را می‌زنند. در صورتی که اگر این زوجین، مورد حمایت مالی در تأمین هزینه‌های درمان ناباروری قرار بگیرند، قطعاً انگیزه بیشتری برای صاحب فرزند شدن خواهند داشت و همین موضوع می‌تواند به افزایش جمعیت کشور کمک کند.

درمان‌های ناباروری چند تیپ کلی دارد که شامل درمان سرپایی، درمان در مرکز درمان ناباروری IUI، درمان IVF (لقاح تخمک و اسپرم خارج از بدن مادر و انتقال جنین به بدن مادر) است. برخی دیگر نیز نیاز به اهدا و درمان جایگزین پیدا می‌کنند.

بررسی‌ها و اطلاعات کسب شده از بیماران نابارور، نشان می‌دهد که هزینه‌های درمان ناباروری از ابتدا تا انتها که به نتیجه برسد، از ۳ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان، متغیر است. زیرا، روند درمان ناباروری علاوه بر زمان‌بر بودن، بعضاً با شکست در مسیر درمان مواجه می‌شود و همین مسئله در افزایش هزینه‌ها تأثیرگذار است.

بودجه درمان ناباروری به درستی هزینه نمی‌شود

علی صادقی تبار مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا وابسته به جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه حمایت از زوجین نابارور از دو منظر اهمیت دارد، گفت: اول آنکه حق جوانان ایرانی است که مشکلاتشان را رفع کنیم. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین نابارور هستند و باید زندگی سالمی داشته باشند. دوم آنکه جمعیت در کشور ما مقوله مهمی است؛ مشکل جمعیت در برخی کشورهای خارجی با پذیرش مهاجران تعدیل می‌شود و در کشور ما جوانی جمعیت با ایجاد شرایط و تسهیلاتی برای خانواده‌ها محقق می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که در سال‌های گذشته بودجه درمان ناباروری به وزارت بهداشت داده می‌شد که متأسفانه خروجی مناسبی نداشت، افزود: دو سال است که این بودجه در اختیار بیمه‌ها قرار دارد و از سال گذشته سازمان بیمه سلامت، متولی مدیریت بودجه درمان ناباروری شد.

صادقی تبار با ابراز تأسف از اینکه بودجه درمان زوجین نابارور به درستی هزینه نمی‌شود، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ برای درمان زوجین نابارور به ازای هر زوج نابارور ۷ میلیون تومان تخصیص یافت که این رقم نمی‌تواند سایر هزینه‌های جانبی درمان ناباروری زوجین را پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: سازمان بیمه سلامت باید بسته حمایتی به زوجین نابارور ارائه بدهد. زیرا، ممکن است برخی از زوجین تا ۲۰ میلیون تومان هزینه کنند.

صادقی تبار گفت: رویه‌ای که سازمان بیمه سلامت در ارتباط با تأمین هزینه درمان ناباروری در پیش گرفته، منجر به شکست طرح خواهد شد.

وی افزود: بودجه درمان ناباروری در سال ۱۴۰۰، ۷۰۰ میلیارد تومان بود که در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفت و چون با تأخیر این بودجه را گرفته است، به خوبی استفاده نشده است.

به گفته صادقی تبار، تنها هزینه اتاق عمل بیماران نابارور در مراکز جهاد دانشگاهی در سال گذشته ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در مراکز خصوصی تا ۱۴.۵ میلیون تومان بوده است که هزینه داروها و سایر خدمات درمانی نیز به این هزینه‌ها اضافه می‌شود.

۱۵ درصد خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه نیست

این در حالی است که گفته می‌شود، ۱۵ درصد خدمات درمان ناباروری که در دنیا به آن سیکل خدمت می‌گویند، در کشور ما پوشش بیمه‌ای ندارد.

محمدرضا صادقی رئیس مرکز درمان ناباروری ابن سینا وابسته به جهاد دانشگاهی، با اشاره به افزایش هزینه‌های درمان ناباروری، گفت: ما اعتقاد داریم بیمه‌ها باید به کمک زوجین نابارور بیایند.

وی افزود: بیمه‌ها باید دغدغه و نگرانی مراکز درمان ناباروری را بشنوند. زیرا، هزینه‌های این مراکز به گونه‌ای است که می‌بایست حمایت مالی شوند. اگر تعامل بین بیمه‌ها با مراکز درمان ناباروری وجود نداشته باشد، این مراکز بعد از مدتی نخواهند توانست خدمات خود را به صورت بیمه‌ای ارائه بدهند.

صادقی ادامه داد: پرداخت مطالبات مراکز درمان ناباروری باید در اسرع وقت انجام شود تا این مراکز در ارائه خدمات دچار مشکل نشوند.

بیمه‌ها باید به مراکز درمان ناباروری کمک کنند

در همین حال، احمد وثوق معاون پژوهشگاه رویان، گفت: نحوه پوشش حمایتی از درمان ناباروری در کشور ما باید به گونه‌ای باشد که اولویت را به زوجین جوان نابارور اختصاص بدهیم.

وی با عنوان این مطلب که دو سوم درمان زوجین نابارور کشور در مراکز غیر دولتی انجام می‌شود، افزود: اگر می‌خواهیم به افزایش جمعیت کمک کنیم، حتماً باید به مراکز درمان ناباروری در بخش غیر دولتی توجه ویژه ای شود.

وثوق گفت: اگر این حمایت‌ها صورت نگیرد، قطعاً روند درمان زوجین نابارور دچار مشکل خواهد شد.

هشدار وزیر به بیمه‌ها

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، با عنوان این مطلب که خدمات درمان ناباروری در راستای رضایت مردم نیست، افزود: برخی از مراکز، با ارجاع بیماران به بخش خصوصی به مرکز تقاضای القایی یا درآمدزایی بدل شده‌اند که موجب افزایش هزینه‌های درمان ناباروری برای مردم شده است. اگر خدمات یک مرکز کامل باشد، ارجاع بیمار به بیرون تخلف است.

وی با تاکید بر اینکه ارجاع بیمار به خارج از مراکز درمانی دولتی باید دلیل قابل قبول داشته باشد، گفت: ارجاع غیرضروری بیمار نه فقط برای نازایی بلکه برای همه موارد قابل قبول نیست و برای درمان ناباروری به دلیل هزینه‌های بالا، باید به صورت ویژه نظارت شود.

وزیر بهداشت با اشاره به بودجه‌های اختصاص یافته برای پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری، یادآور شد: بیمه‌ها امسال باید هزینه‌های درمان ناباروری را خوب پوشش دهند و اگر در این راستا مشکلی وجود دارد اعلام کنند تا قرارگاه درباره آن تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.

به نظر می‌رسد که زوجین نابارور برای داشتن فرزند حاضرند هر سختی را به جان بخرند، به شرطی که از هزینه‌های سنگین درمان ناباروری کاسته شود. این اتفاق به شرطی رخ می‌دهد که بودجه اختصاص یافته به درمان ناباروری، در اختیار مراکز درمان ناباروری قرار بگیرد و آنها نیز ملزم باشند مستندات خود برای ارائه خدمت به زوجین نابارور را به دستگاه‌های مربوطه گزارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha