سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 339539

انتخاب چند میان وعده مقوی برای کودکان سبب تامین بخشی از نیازهای غذایی کودک می شود و نقش مهمی در ایجاد عادات غذایی سالم در کودک دارد. یک میان وعده مقوی، سالم و مفید می تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز کودکان را تامین کند.

چند میان وعده مقوی برای کودکان

از انواع آجیل، میوه خشک، غلات سبوس دار، سیب زمینی شیرین، ماست، تخم مرغ، سبزیجات و اسموتی میوه می توان به عنوان چند میان وعده مقوی برای کودکان نام برد. یک میان وعده مناسب برای کودکان، باید بتواند در عین خوشمزه و خوش طعم بودن، انرژی و بخشی از ویتامین های مورد نیاز بدن کودک را هم تامین کند. با انتخاب یک میان وعده مقوی، می توان کودک را به خوردن غذاهای سالم عادت داد. مصرف روزانه میوه، سبزیجات، غلات و دانه های مغذی می تواند وزن کودک را تا حد زیادی متعادل نگه دارد. غلات سبوس دار به همراه یک لیوان شیر یا آب میوه تازه انتخابی خوب برای یک تغذیه سالم است. این میان وعده سرشار از فیبر، ویتامین و کلسیم است. مخلوط میوه های تازه یا اسموتی های رنگی می تواند بر اشتهای کودکان تاثیرگذار باشد و آن ها را به تغذیه سالم عادت دهد.

چند میان وعده قوی برای کودکان

اسموتی ‌میوه عضو اصلی چند میان وعده مقوی برای کودکان

اسموتی میوه یک روش خوب برای مصرف بسیاری از مواد مغذی با یک میان وعده ساده، سریع و ارزان است. شما همچنین می‌توانید انواع سبزیجات و حتی مغزها را نیز به اسموتی خود اضافه کنید. با شیرینی میوه‌ها، کودک شما ممکن است حتی متوجه نشده باشد که چه چیزهایی داخل آن وجود دارد و علاوه بر دریافت مقدار زیادی مواد مغزی و انواع ویتامین‌ها، از مزه و طعم آن نیز لذت خواهد برد. توصیه می‌کنیم برای تهیه‌ی انواع اسموتی از مواد اولیه تازه استفاده کنید و از اضافه کردن آب‌میوه اجتناب کنید چرا که شکر زیادی دارد و مصرف مداوم و بیش از حد شکر برای سلامت کودک شما خیلی مناسب نیست.

مخلوط میوه های تازه یا اسموتی های رنگی می تواند بر اشتهای کودکان تاثیرگذار باشد

آجیل یک میان وعده مقوی برای کودکان

مصرف روزانه آجیل و خشکبار فواید بسیاری برای کودکان دارد. با دقت در انتخاب چند میان وعده مقوی برای کودکان می توان خطر ابتلا به بیماری های جسمی و روحی را از بین برد. تقویت سیستم ایمنی بدن کودک و از بین بردن کم خونی و فقر آهن از اصلی ترین فواید دانه های خوش طعم و مغذی آجیل برای کودکان است. یک مشت آجیل به خوبی می تواند کلسیم مورد نیاز بدن کودک را تامین کند. با گنجاندن مغز پسته، بادام و گردو در سبد غذایی کودکان می توان به رشد و عملکرد بهتر مغز و انجام فعالیت های ذهنی پیچیده در کودک کمک کرد. یکی از مهم ترین مزیت های مصرف انواع آجیل، کم کردن اشتهای کاذب (به ویژه در کودکان چاق یا کودکانی که مستعد چاقی هستند) است. فیبر موجود در این دانه های مغذی، باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی می شود و با ایجاد احساس سیری، میل به خوردن غذاهای شور، شیرین و چرب (مانند آب نبات، چیپس و پفک) را از بین می برد.

آجیل یک میان وعده مقوی برای کودکان

آجیل ها حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی هستند و از میان وعده های مقوی و مناسب برای کودکان محسوب می شوند.

اوت میل خوشمزه و مقوی

بلغور جو دوسر یک صبحانه سالم برای بچه‌ها است، اما می‌تواند بعنوان یک میان وعده عالی نیز مصرف شود. اما توصیه می‌کنیم از انواع طعم‌دار بلغور جو دوسر که سرشار از قند هستند، صرف نظر کنید. برای تهیه اوت میل می‌توانید مقداری پرک جو را با کمی آب یا شیر، حدود ۸/۱ قاشق چای‌خوری دارچین و مقداری سیب خرد شده مخلوط کرده و بعد از تزئین جذاب کودک خود را راغب به میل کردن آن کنید. اگر اوت میل را به جای آب با شیر درست کنید، مقداری پروتئین و کلسیم به آن اضافه می‌شود.

پنیر خوراکی محبوب بچه‌ها

پنیر یک میان‌ وعده‌ برای کودکان است که هم مقوی و هم موردعلاقه آنهاست. پروتئین موجود در این میان وعده‌، انرژی آنها را تا موقع شام در سطح بالایی نگه می‌دارد. می‌توانیم از چوب‌های خوراکی کم‌نمک همراه با قطعات پنیرِ کم‌چرب و مقداری نان تست برش خورده یک میان وعده‌ی جالب درست کنیم. همچنین می‌توانیم با بریدن پنیر در شکل‌های جالب و جذاب برای کودکان، با استفاده از با چوب‌های خوراکی و میوه‌های مختلف میان وعده‌ای به شکل کباب درست کنیم.

سیب زمینی پخته شده

سیب زمینی به نوعی غذای کامل و سالمی است که انرژی زیادی برای بدن فراهم می کند و حاوی مقدار مناسی کربوهیدرات و فیبر و همچنین ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم و منگنز است. شما می توانید به تکه های کوچک شده سیب زمینی که پخته شده است و پوست آن جدا شده کمی کره بزنید و اجازه بدهید که کودک شیرخوارتان با دستان خودش آنرا برداشته و میل کند. همچنین سیب زمینی حاوی مواد مغذی و اسید امینه هایی مانند آرژینین و گلوتامین نیز میباشد که به اضافه کردن وزن استاندارد و سالم در کودکان کمک میکند.

دانه چیا؛ از بهترین میان وعده ها برای کودکان است

دانه چیا یک ماده غذای فوق العاده مغذی و مفید هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان است. این دانه های کوچک که شبیه به تخم شربتی می باشند سرشار از پروتئین، ویتامین و اسید های چرب امگا۳ و سایر مواد مغذی هستند. شما می توانید دانه چیا را همراه با کره نارگیل، کره بادام یا کره بادام زمینی، جو دوسر و عسل طبیعی مخلوط کنید و به عنوان یک میان وعده فوق العاده خوشمزه و سالم میل نمایید. همچنین می توانید این میان وعده را پس از آماده شدن به راحتی درون یخچال نگهداری کنید. ترکیبات و محتویات دانه چیا برای کودکانی که به گلوتن، تخم مرغ، لبنیات یا ذرت حساسیت دارند کاملا بی خطر است.

فواید میوه خشک در سلامت کودکان

میوه خشک یکی از چند میان وعده مقوی برای کودکان است که تاثیر چشمگیری در رشد و سلامت کودک دارد. میوه خشک به عنوان یک میان وعده سالم سرشار از انواع ویتامین است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک کند. مصرف روزانه میوه خشک نقش مهمی در جلوگیری از کم خونی و پوکی استخوان دارد. انواع آجیل و میوه خشک دارای فیبر، آهن، روی، پروتئین، کلسیم و بسیاری از املاح معدنی ضروری بدن هستند. یکی از مهم ترین فواید میوه خشک، تامین انرژی مورد نیاز و بهبود رشد در کودک است. همچنین از بروز مشکلات گوارشی مانند یبوست جلوگیری می کند. بیشتر آجیل ها و میوه های خشک سرشار از پروبیوتیک و باکتری های مفید برای سیستم گوارشی هستند. بهتر است برای تشویق کودک به خوردن، میوه های با شکل، رنگ و بافت متنوع انتخاب کنید. بسیاری از این میوه ها دارای یک پوشش قندی هستند که باعث پوسیدگی دندان می شود. دقت کنید از میوه هایی که به صورت ارگانیک خشک شده اند، استفاده نمایید.

میوه خشک یک میان وعده مقوی برای کودکان

افزایش انرژی، بهبود عملکرد حافظه و تقویت سیستم ایمنی بدن از مزایای مصرف میوه خشک در کودکان است.

نکات مهم برای انتخاب میان وعده مقوی برای کودکان

در انتخاب چند میان وعده مقوی برای کودکان، از هر پنج گروه اصلی غذایی (غلات، پروتئین، حبوبات، سبزیجات و لبنیات) استفاده شود. بهتر است کودکان روزانه علاوه بر سه وعده اصلی، دو میان وعده هم در برنامه غذایی خود داشته باشند. دقت شود که بین وعده اصلی غذای کودک با میان وعده حدود دو ساعت فاصله باشد. میان وعده ها در ایجاد عادت های غذایی سالم نقش مهمی برعهده دارند. انتخاب یک میان وعده مناسب می تواند بخشی از ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز کودک را تامین کند. میان وعده های چرب، تنقلات شیرین و شور را محدود کنید. چنانچه کودک در بین وعده غذایی اصلی و میان وعده، احساس تشنگی کرد؛ بهتر است به او آب بدهید. مصرف زیاد آب میوه در طول روز سبب می شود کودک احساس سیری کند و دیگر تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد. نکته قابل توجه این است که میان وعده فقط بخش کوچکی از نیازهای غذایی کودک را تامین می کند و هرگز جایگزین وعده غذایی اصلی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha