جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
کد خبر: 339650

اگرچه با سیاست حذف ارز 4200 تومانی و استفاده از عاقلانه ترین مکانیسم ممکن یعنی اختصاص آن به بیمه ها؛ یارانه بجای جیب قاچاقچیان و سو استفاده های احتمالی دیگر؛ مستقیما به جیب مصرف کننده خواهد رفت اما کوچکترین لغزش و اشتباه در برآورد مقدار منابع نتایج پیامد ویرانگری بر نظام بیمه و حتی درحوزه های سیاسی به بار خواهد آورد.

شمارش‌معکوس تا انهدام بیمه ها

به گزارش سلامت نیوز، مهدی اسفندیار، دانشجوی ارشد خط و مشی و سیاست گذاری و دبیر سرویس سلامت و رفاه اجتماعی روزنامه صدای ملت نوشت: این یادداشت در مقام هشدار به مسئولین محترم دولت خصوصا سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مورد یارانه دارو است.
بحث حذف ارز 4200 تومانی و اختصاص آن به بیمه ها از اساس بحثی درست است. منتها اگر از واقع گرایی و محاسبات دقیق برخوردار نباشد، چالش هایی ایجاد خواهد کرد که شاید در مخیله هیچ دولتمردی نیز نگنجد. هم اکنون دارو و ملزومات و تجهیزات مصرفی حدود 30 درصد از منابع بیمه های پایه درمانی را می بلعد. اگر به یکباره ارز 4200 تومانی حذف گردد، با احتساب نقش حدود 50 الی 70 درصدی آن در هزینه تمام شده ی دارو و تجهیزات؛ در خوشبینانه ترین حالت با در نظر گرفتن ارز نیمایی 25 هزار تومانی، باید منتظر رشد 4 برابری قیمت ها باشیم و اجبارا و لاجرم نه تنها که تمام منابع بیمه های درمانی صرف هزینه دارو خواهد شد بلکه از حقوق و مستمری بازنشستگان ناراضی( به حق) امروز نیز باید کسر کرد تا فقط هزینه دارو تامین شود در این میان چالش به حدی بزرگ خواهد بود که اساسا امکان تامین باقی هزینه های درمانی مثل ویزیت و بستری و جراحی که آنها نیز متاثر از حذف ارز 4200 تومانی افزایش هایی خواهند داشت، وجود نخواهد داشت.


اگرچه با سیاست حذف ارز 4200 تومانی و استفاده از عاقلانه ترین مکانیسم ممکن یعنی اختصاص آن به بیمه ها؛ یارانه بجای جیب قاچاقچیان و سو استفاده های احتمالی دیگر؛ مستقیما به جیب مصرف کننده خواهد رفت اما کوچکترین لغزش و اشتباه در برآورد مقدار منابع نتایج پیامد ویرانگری بر نظام بیمه و حتی درحوزه های سیاسی به بار خواهد آورد. خصوصا دولت توجه کند که گرانی های اخیر تکلیف دولت را در حفاظت از شهروندان در برابر هزینه های درمانی دو چندان کرده و باید بیشتر از قبل برای بیمه ها فکر اساسی کرد در غیر اینصورت تیر خلاص بر اعتبار سیاسی دولت نواخته خواهد شد و سطح محبوبیت دولت به نازل ترین سطح ممکن در تاریخ ۱۰۰ ساله خواهد رسید.

 لذا  به دولت محترم پیشنهاد می کنم که دست کم 3 میلیارد دلار را دقیقا به ارز نیمایی تبدیل کرده و به بیمه ها بر اساس سرانه جمعیت تحت پوشش آنها و بدون هیچ تبعیضی پرداخت کند. ضمن اینکه حدود 6 میلیون نفر از جمعیت کشور فاقد هر نوع پوشش بیمه ای هستند که می بایست سریعا تعیین تکلیف گردند.

 توسعه هر چه سریعتر سیستم های اطلاعاتی بیمارستان ها و اعمال فوری راهنماهای بالینی و محدودیت ارائه خدمات مبتنی بر خودارجاعی (با تکیه بر تجارب آزموده شده و موفق سایر کشور ها) برای جلوگیری از تولید خدمات القایی بعنوان اجزای غیر قابل انفکاک طرح حذف ارز مرجع و تخصیص یارانه به بیمه ها می باشند که باید توامان و درمدت کمتر از 3 ماه اجرا گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha