زنگ خطر فرونشست زمین مدت‌ها است در دشت اصفهان-برخوار به صدا درآمده است، اگرچه کارشناسان از مدت‌ها پیش نسبت به وضعیت پیشرونده این پدیده هشدار داده‌اند، اما حالا با نمایان شدن ترک‌های بسیار بر سقف و دیواره خانه‌ها، بناهای تاریخی و زمین‌های شهری، صدای آژیر قرمز فرونشست بلند شده است.

پنج برابر شدن سرعت فرونشست در اصفهان ظرف پنج سال

​​​​​​به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، کارشناسان خشکسالی طولانی‌مدت، برداشت‌ بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و همچنین حذف جریان آب رودخانه زاینده‌رود از دل شهر را از جمله عوامل وقوع و شدت گرفتن فرونشست زمین در این دیار می‌دانند. بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲درصد از مساحت استان با فرونشست زمین درگیر بود، در حالی‌که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰هزار کیلومترمربع یعنی ۱۰درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرار دارد. از سوی دیگر مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی اصفهان با ارائه آمار و ارقام میزان این خطر را بیشتر گوشزد می‌کند. به گفته این کارشناس، نرخ بحرانی فرونشست زمین در جهان ۴میلیمتر در سال است یعنی از این نرخ به بالا دولت‌ها توجه ویژه‌ای به آن منطقه می‌کنند و این در حالی است که در مناطق غربی کاشان بیشینه نرخ ۹۰میلیمتر، در دشت خالدآباد این عدد ۱۲۰میلیمتر، در دشت اردستان ۷۹میلیمتر، دشت اصفهان ۱۸۵میلیمتر، دشت مهیار ۱۷۵میلیمتر، دشت گلپایگان ۱۳۰میلیمتر، دشت شهرضا ۱۲۰میلیمتر، دشت دامنه فریدن ۱۱۰میلیمتر و در دشت نجف‌آباد بین ۷۰ تا۸۰میلیمتر نرخ است.


واقعیت‌های فرونشست را بپذیریم


رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص نتایج بازدید اخیر خود که به همراه دیگر اعضای شورای شهر اصفهان از مسجد علی‌قلی آقا، بیمارستان غرضی و شهرک کاوه انجام داده بودند، گفت: این بازدید با هدف بررسی وضعیت فرونشست زمین در اصفهان انجام شد تا به‌واسطه مصارفی که از سفره‌های زیرزمینی انجام می‌شود به مدیران نشان دهیم که فرونشست دشت اصفهان یک واقعیت است و هیچ‌گونه بحث جریان‌سازی وجود ندارد و قصد ما این بود که مدیریت شهر و مدیریت کشوری از نزدیک با این مشکل بزرگ آشنا شوند.


مجید نادرالاصلی با بیان اینکه شورای شهر با برگزاری جلسات مختلف نسبت به بررسی موضوع و ارائه راهکارهای علمی برای مبارزه با این موضوع اقدام خواهد کرد، افزود: در این راستا مسأله آب باید حل شود، زیرا ریشه این مشکل به برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی مربوط است و یک موضوع ملی است.


عضو شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص سوءمدیریت آبی در حوضه آبریز زاینده‌رود، گفت: سال‌ها است که شاهد خشکی زاینده‌رود هستیم و این رودخانه حیاتی مورد بی‌مهری قرار گرفته است و از یک‌سو این خشکی باعث ایجاد فرونشست و از سوی دیگر افزایش آلاینده‌های محیط‌زیستی شده است.آب مسأله مهمی برای اصفهان است. این روزها می‌بینیم که برای چند روز آب باز می‌شود و به حسب ظاهر رودخانه جریان می‌یابد و فضایی در شهر ایجاد می‌شود که لازم است این موضوع به طور اساسی بررسی و مشکلات پیرامون آن رفع شود.


این مسئول با بیان اینکه مدیریت مصرف آب نیز موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: باید برای آب‌های زیرزمینی مدیریت مصرف داشته باشیم چراکه مصرف فضای سبز، کشاورزی و حتی صنعت، از چاه‌ها انجام می‌شود که با توجه به خاک رسی و محدودیت آب‌های موجود، شاهد روند پیشرفت فرونشست در این استان هستیم که زنگ خطری محسوب می‌شود که مدت‌ها است به صدا درآمده است.
نادرالاصلی با تأکید بر اینکه مدیریت کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند، خاطرنشان کرد: در بازدیدی که به همراه مدیران و اعضای شورای شهر اصفهان داشته‌ایم اولین بازدید را از ابنیه‌ تاریخی داشتیم که مدیران شاهد عمق فاجعه باشند که میراث فرهنگی کشور که متعلق به همه مردم کشور است نیز مورد تهدید جدی قرار دارد. با گرد آوردن مدیران در این بازدید سعی کردیم سهمی در حل این مشکل داشته باشیم. ضمن اینکه قرار است بزودی کارشناسان با تشکیل جلسه اقدام به نگاه علمی برای رفع این معضل داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه دائم جاری شدن آب در زاینده‌رود و تقسیم درست آب از سوی وزارت نیرو می‌تواند جلوی تخریب ونابودی بیشتر این اراضی استان و ابنیه تاریخی را بگیرد، عنوان کرد: باید مدیران کشوری مدیریت آبی را صحیح اعمال کنند تا دوباره شاهد جاری شدن آب به حیات این استان باشیم تا از هرگونه اتفاق ناگوار جلوگیری شود.


فرونشست زمین فوری پیگیری شود


استاندار اصفهان نیزدر این خصوص گفت: مدیریت استان تمام چالش‌ها و معضلات منطقه مانند فرونشست زمین را در سطح ملی با جدیت و شدت تمام پیگیری می‌کند.
سیدرضا مرتضوی افزود: لازم است دستگاه‌های متولی و ادارات کل استان نیز تنگناهای این خطه در موضوع آب، زیرساخت‌ها، مسکن و انرژی را با قوت از وزارتخانه‌های متبوع خود پیگیری کنند.
وی با تأکید بر ضرورت ادامه پیگیری‌ها تا حصول نتیجه اظهار داشت: در کنار تمام اقدامات لازم، واقعیت‌ها باید به‌گونه‌ای مطرح شود که امنیت روانی جامعه را برهم نزند. دستگاه‌های اجرایی باید با انرژی ویژه و مضاعف برای تخصیص اعتبارات مصوب امسال بکوشند تا سبب اجرا و تکمیل طرح‌های مختلف استان شوند.


سامانه دوم آبرسانی اصفهان باید جایگزین سامانه فعلی شود


نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: سامانه دوم آبرسانی اصفهان بدون هرگونه تخصیص جدید از حوضه آبریز زاینده‌رود باید جایگزین سامانه اول شود، به این معنا که سامانه دوم باید سبب کاهش برداشت از حوضه گردد در غیر این صورت اگر این سامانه به افزایش تخصیص از زاینده‌رود بینجامد، یک طرح قابل پذیرش نیست.
مهدی طغیانی افزود: فعالیت سامانه کنونی تأمین آب آشامیدنی اصفهان یا همان سامانه اول به‌گونه‌ای است که در طول مسیر خود، آب به‌صورت غیرقانونی برداشت می‌شود و مقدار برداشت مازاد، در طول فصل‌های سال نیز متفاوت است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: در سامانه دوم آبرسانی باید تخصیص‌های قانونی از یک‌سو و برداشت‌های بی‌رویه غیرقانونی از سوی دیگر متوقف شود تا به اجرای طرح‌ها در پایین دست رودخانه کمک کند.
طغیانی همچنین بر ضرورت نظارت بیشتر بر توسعه و ساخت‌وساز یا طرح‌هایی مانند نهضت ملی مسکن که به نوعی به مصرف آب بیشتر نیاز دارد، تأکید کرد.

فرونشست زمین، خشک و تر را با هم می‌سوزاند


مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی اصفهان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه موضوع فرونشست زمین در اصفهان به‌عنوان تنها کلانشهری که زبانه‌های فرونشست زمین به داخل شهر نفوذ کرده و بسیار جدی است و هر روزی که بگذرد فرصت برای جبران را از دست خواهیم داد، گفت: فرونشست نیاز به محیط آرام ندارد و مانند آتش در جنگل، خشک و ‌تر را می‌سوزاند، این پدیده انتخاب نمی‌کند کجا را تخریب کند و کجا را نه و هر آنچه که در این دشت بنا شده باشد از سازه‌هایی با قدمت۵۰۰سال گرفته تا سازه‌های تازه تأسیس را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.


رضا اسلامی با بیان اینکه فرونشست، شمال و جنوب نمی‌شناسد، ملی و غیرملی نمی‌شناسد، نمی‌گوید اینجا پالایشگاه است یا فرودگاه یا قطار شهری یا میدان نقش جهان، مسأله این است که  باید خطر آن را باور کنیم، افزود: دولت باید تکلیف اصفهان رامشخص کند، زیرا امروز همه کارشناسان به فوق بحرانی بودن فرونشست زمین در اصفهان اذعان دارند. برقراری جریان دائمی رودخانه زاینده‌رود به‌عنوان اصلی‌ترین منبع تغذیه کننده آبخوان و به‌نوعی در اولویت قرار دادن حقابه محیط‌زیست بعد از آب آشامیدنی ضروری است.


وی ممانعت از هرگونه بارگذاری جدید روی حوضه بحران زده زاینده‌رود از جمله طرح‌های انتقال آب را ضروری دانست و افزود: نمی‌شود یک بام و دو هوا بازی کرد؛ از یک طرف اذعان به بحران فرونشست زمین در اصفهان داریم و از طرف دیگر به جای تخصیص اعتبار برای احیای زاینده‌رود، برای انتقال آب از این حوضه از طریق پروژه‌هایی اعتبار تخصیص داده شود. اصفهان دیگر شهری نیست که بتواند در زنجیره غذایی کشور به‌واسطه کشاورزی کمک کند، از این‌رو یا باید زمین‌های کشاورزی از کشاورزان خریداری شود یا شرایطی ایجاد شود که کشاورزان این زمین‌ها را به نیروگاه‌های انرژی خورشیدی تبدیل کنند.


وی با تأکید بر اینکه پلمب چاه‌های غیرمجاز و کاهش برداشت از چاه‌های مجاز نیز باید به‌طور جدی و مستمر در دستور کار قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: نمی‌گویم صنایع بزرگ فولادی در اصفهان به یکباره تعطیل شود اما باید از توسعه این صنایع آب‌بَر در اصفهان جلوگیری کرد و برنامه‌ریزی برای انتقال این صنایع به کنار دریا انجام شود.همچنین هزینه‌ای که برای انتقال آب از دریا به فلات مرکزی انجام می‌شود اگر برای انتقال این صنایع انجام شود در درازمدت به مراتب این هزینه کمتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha