کارشناسان سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در مورد یک داروی بدون نسخه هشدار دادند که به گفته آنها در صورت مصرف بیش از حد می تواند علائم جدی قلبی را ایجاد کند. در واقع، آنها هشدار می دهند اگر علائم شما بیش از دو روز ادامه داشت، باید فورا آن را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

اگر این دارو را بیشتر از دو روز مصرف کنید درخطر حمله قلبی خواهید بود

داروهای موسوم به داروهای بدون نسخه یا (OTC) معمولاً در صورت مصرف در دوزهای توصیه شده ایمن در نظر گرفته می شوند. اما در مورد همین داروهای بظاهر بی خطر هم اگر آن ها را برای مدتی طولانی مصرف کنید ممکن است با عوارض جانبی غیرمنتظره و حتی خطرناکی مواجه شوید.

داروی ضد اسهال لوپرامید، که اغلب با نام ایمودیوم فروخته می شود، زمانی که طبق دستور مصرف شود، ایمن در نظر گرفته می شود. اما تا زمانی که روی برچسب دارو را نخوانده باشید، ممکن است متوجه نشوید که باید فقط برای مدت بسیار کوتاهی آن را مصرف کنید.

سازمان غذاوداروی آمریکا می گوید به تولید کنندگان این دارو برای «محدود کردن تعداد دوزها در یک بسته دارو» هشدار داده است. قرار شده است که بر روی بسته‌های این دارو نوشته شود:« اگر از داروی لوپرامید استفاده می کنید و اسهال شما بیش از دو روز طول کشیده است، مصرف دارو را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.»

طبق اعلام سازمان غذاوداروی امریکا، مصرف لوپرامید مدت زمانی بیشتر از آنچه در برچسب آن تجویز شده «می تواند باعث مشکلات شدید ریتم قلب» و یا حتی «مرگ» شود. در اعلامیه آمده:«ما همچنان گزارشاتی مبنی بر مشکلات جدی قلبی و مرگ‌ومیر با دوزهای بسیار بالاتر از دوز توصیه‌شده لوپرامید دریافت می‌کنیم، عمدتاً در میان افرادی که عمداً از این محصول سوء استفاده یا سوء استفاده می‌کنند، این علی‌رغم افزودن یک هشدار به برچسب دارو برای عدم مصرف طولانی مدت این دارو است.»

برخی دیگر از مصرف کنندگان این دارو ممکن است عوارض جانبی کمتری مانند یبوست، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه، ضایعات پوستی را تجربه کنند. مقامات بهداشتی خاطرنشان می کنند که «حداکثر دوز مجاز روزانه برای بزرگسالان 8 میلی گرم در روز برای استفاده OTC و 16 میلی گرم در روز برای استفاده با نسخه است.»

استفاده طولانی مدت از لوپرامید می تواند طیف گسترده ای از عوارض جانبی ایجاد کند، اما دلیل دیگری وجود دارد که نباید آن را برای بیش از دو روز مصرف کنید. طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، اگر دارو پس از آن مدت زمان ذکر شده دو روزه بی‌اثر بماند، ممکن است بیماری زمینه‌ای شما به‌درستی درمان نشود. به طور خاص، مقامات بهداشتی خاطرنشان می کنند که لوپرامید نباید توسط افراد مبتلا به اسهال خونی، انتروکولیت ناشی از باکتری، کولیت کاذب غشایی، درد معده بدون اسهال و کولیت اولسراتیو استفاده شود.

پزشکان کلینیک مایو همچنین هشدار دادند «بعضی از مشکلات پزشکی و عفونت ها - باکتریایی و انگلی - می توانند با این داروها بدتر شوند زیرا آنها از خلاص شدن بدن شما از عامل اصلی که باعث اسهال شده جلوگیری می کنند.» اگر مطمئن نیستید که آیا مشکل خاص گوارشی شما با لوپرامید قابل درمان است یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید.

برچسب دارو هشدار می دهد که اگر متوجه شدید علائم تان بدتر شده، یا اگر با تورم یا برآمدگی شکم مواجه شدید، باید مصرف لوپرامید را قطع کنید. جانسون و جانسون، توزیع کننده دارو، نوشته:«اینها ممکن است نشانه های یک بیماری جدی باشد. اگر در گذشته واکنش آلرژیک به لوپرامید داشته اید، یا اگر مدفوع خونی یا سیاه دارید، هرگز نباید از آن استفاده کنید. کسانی که سابقه بیماری کبدی، بیماری قلبی یا تب فعلی دارند باید قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنند.»

در نهایت، هشدار آخر مصرف این دارو این است که اگر دچار بیهوشی و غش، ضربان قلب سریع یا ریتم نامنظم قلب شدید، باید با اورژانس تماس بگیرید و به آنها بگویید که داروی لوپرامید مصرف کرده اید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha