شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 339984

هر توصیه‌ای که در مورد رژیم غذایی و کاهش وزن می‌شنوید قبول نکنید. بهترین رژیم غذایی رژیمی است که دست شما را برای انتخاب‌های غذایی سالم و هوشمندانه مصرف کردن آنها باز بگذارد. چنین رژیم غذایی را با ورزش، خواب باکیفیت و کافی و کنترل استرس ترکیب کنید تا با حفظ سلامتی به وزن ایده‌آل خود برسید.

5 مورد از بدترین توصیه‌ها برای کاهش وزن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، اطلاعات و توصیه‌های گیج‌کنندهٔ زیادی برای کاهش وزن در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی وجود دارد. از آن طرف، میلیون‌ها محصول و خدمات کاهش وزن و لاغری در دسترس هستند که ادعا می‌کنند می‌توانند کمک خوبی برای کاهش وزنتان باشند. متأسفانه بیشتر این محصولات و خدمات و روش‌ها مؤثر و بی‌خطر نیستند و پشتوانهٔ علمی هم ندارند. حتی برخی از این توصیه‌ها و روش‌ها در واقع مضرند و به سلامتی‌تان آسیب هم می‌زنند که باید نسبت به آنها آگاه باشید.


توصیه نادرست 1: کربوهیدرات نخورید!


رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند رژیم‌های کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات شهرت و رواج زیادی پیدا کرده‌اند اما واقعیت این است که از لحاظ تئوریک، محدودکردن مصرف کربوهیدرات‌ها باعث می‌شود ذخایر گلیکوژن عضلات و کبد شما کاهش بیابد و بدنتان مجبور شود چربی را به‌عنوان سوخت ذخیره کند. چنین‌ رژیم‌های غذایی عملی و قابل تداوم نیستند و منجر به کاهش وزن ماندگار نمی‌شوند.
با رژیم‌های کم کربوهیدرات شاید در ابتدا خوب وزن کم کنید اما بیشتر وزنی که از دست داده‌اید وزن آب است. ضمناً بدن شما کتون‌هایی تولید می‌کند که به‌عنوان سوخت جایگزین گلیکوژن استفاده شوند و شما دچار عوارض جانبی کتون‌ها در بدنتان خواهید شد که به آن کتون زدگی می‌گویند، مانند بوی بد دهان. برخی از افراد حتی ممکن است در ابتدا دچار علائمی مشابه علائم آنفلوانزا شوند.
مشکل دیگر رژیم‌های لاغری کم کربوهیدرات این است که حاوی میزان کافی از ویتامین‌ها و املاح ضروری بدن نیستند. کربوهیدرات‌های فرآوری نشده دارای ویتامین‌ها و املاح زیادی هستند، از جمله ویتامین C، منیزیم و پتاسیم. این ویتامین‌ها به‌وفور در میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند. رژیم‌های غذایی بسیار کم کربوهیدرات، مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را محدود می‌نمایند و شما فقط می‌توانید سبزیجات برگدار و مقدار کمی از انواع توت استفاده کنید. چنین رژیم غذایی چگونه می‌تواند متعادل و سالم باشد؟!


توصیه نادرست 2: در هر فرصتی بدوید!


یک توصیهٔ نادرست دیگر برای کاهش وزن این است که ساعت‌ها در هفته ورزش هوازی انجام دهید، مثلاً بدوید. ورزش هوازی در حد متعادل می‌تواند کمکتان کند وزن کم کنید، اما اگر تمرینات قدرتی را نیز به آن اضافه کنید، فواید خیلی بیشتری نصیبتان خواهد شد. تمرین قدرتی کمک می‌کند ساختار بدنی سالمتان را حفظ کرده و هم‌زمان با کاهش وزن، توده عضلانی خود را نیز حفظ کنید. اگر تمرین قدرتی انجام ندهید، بیشتر از چربی، عضله از دست خواهید داد. تمرینات قدرتی را به‌صورت ترکیبی انجام دهید تا با هر تمرین، بیشتر از یک گروه عضلانی را فعال کنید، مثلاً دد لیفت، اسکوات، لانگز و شنا روی زمین. حرکات ترکیبی، کالری سوزی بیشتری نسبت به تمریناتی دارند که فقط یک گروه عضلانی را درگیر می‌کنند و همچنین اندامتان را بیشتر از دویدن فُرم می‌دهند.

توصیه نادرست 3: هر سه ساعت غذا بخورید تا متابولیسمتان سرعت بگیرد


این توصیه ریشه در یک ایدهٔ قدیمی دارد که می‌گوید: شما می‌توانید با خوردن وعده‌های کوچک‌تر غذایی اما به‌صورت مکرر در طول روز، وزن کم کنید. این ایدهٔ ثابت نشده را نیز به آن اضافه کنید که بدن شما هنگام هضم غذا، کالری بیشتری می‌سوزاند، پس مکرراً غذا خوردن بدنتان را وادار می‌کند کالری بیشتری بسوزاند چون باید مدام در حال گوارش و هضم غذا باشد.
مشکل این تئوری اینجاست که علم آن را تأیید نمی‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد پخش کردن کالری مصرفی روزانه به‌صورت وعده‌های مکرر در طول روز، هیچ سود متابولیکی برای بدنتان ندارد و کالری اضافی که با هضم غذا می‌سوزانید بسیار ناچیز است. طبق مطالعات، خوردن وعده‌های مکرر غذایی باعث سخت‌تر شدن کاهش وزن می‌شود، زیرا در نهایت در هر وعده بیشتر غذا خواهید خورد؛ بنابراین باید این توصیه را نادیده بگیرید.

توصیه نادرست 4: چربی خیلی کم بخورید یا اصلاً نخورید!


دهه‌ها بود که رژیم‌های غذایی کم‌چربی یا بدون چربی بسیار رواج داشتند. ایدهٔ پشت چنین روش‌هایی این بود که اگر شما کمتر چربی بخورید، سریع‌تر وزن کم کرده و وزن سالمتان را راحت‌تر حفظ می‌کنید.

اگر اغلب گرسنه‌اید سعی کنید چربی‌هایی مانند مغزها، دانه‌ها و زیتون را به غذاهایتان اضافه کنید. با روغن زیتون یا روغن آووکادو غذا درست کنید که دارای چربی‌های تک غیراشباع مفیدی برای قلب هستند. این چربی‌ها خوب سیرتان می‌کنند، ساعت‌ها نگهتان می‌دارند و کمک می‌کنند وزن کم کنید
اما بعدها فهمیدیم که رژیم‌های بدون چربی می‌توانند مضر باشند زیرا کالری‌های چربی را با کالری‌های کربوهیدرات‌های ساده یا قندها جایگزین می‌کردند و در نتیجه سبب افزایش وزن، دیابت و دیگر مشکلات سلامتی می‌شدند. مطالعات نشان دادند خوردن چربی‌های سالم درصورتی‌که همراه با کربوهیدرات و قند اضافی نباشد می‌تواند برای قلب و سلامت عمومی مفید باشد.
صنایع غذایی به این ترفند دست یافته‌اند که چگونه با افزودن قندها و کربوهیدرات‌ها، مزه‌ و طعم غذاهای کم‌چربی یا بدون چربی را خوشایند و مطبوع کنند، و نتیجه اینکه با خوردن غذاهای شیرین و خوشمزه شده نه‌تنها کالری بیشتری مصرف می‌کنید بلکه این قند اضافی سبب افزایش اشتهایتان نیز شده و وزن بیشتری هم می‌گیرید.
اگر تجربهٔ رژیم گرفتن داشته باشید پس احتمالاً از پزشک، کارشناس تغذیه یا مربی‌تان شنیده‌اید که باید کمتر چربی بخورید. اما همهٔ چربی‌ها یکسان نیستند و بعضی از آنها با افزایش احساس سیری کمک می‌کنند وزن کم کنید. ضمناً، حذف تمام چربی‌ها از رژیم غذایی کار ناسالمی است و می‌تواند موجب کمبود مواد مغذی در بدن شود. مثلاً شما برای جذب مواد مغذی محلول در چربی به چربی نیاز دارید.
اگر اغلب گرسنه‌اید سعی کنید چربی‌هایی مانند مغزها، دانه‌ها و زیتون را به غذاهایتان اضافه کنید. با روغن زیتون یا روغن آووکادو غذا درست کنید که دارای چربی‌های تک غیراشباع مفیدی برای قلب هستند. این چربی‌ها خوب سیرتان می‌کنند، ساعت‌ها نگهتان می‌دارند و کمک می‌کنند وزن کم کنید.

توصیه نادرست 5: هر چه دوست دارید بخورید اما زیاد نخورید!


اینکه به شما بگویند هر چه می‌خواهید بخورید به این شرط که زیاد نخورید، به دلایل آشکاری توصیه‌ای نادرست است. ترکیبات یک غذا بر فاکتورهایی مانند حساسیت به انسولین و متابولیسم اثر می‌گذارد که در اشتها و وزن دخیل هستند. خوردن غذاهای پُر از قند و کربوهیدرات‌های بسیار فرآوری شده باعث می‌شوند انسولین زیادی ترشح شده و تمایل بدن برای ذخیرهٔ چربی بیشتر شود. همچنین دچار نوسانات قند خون خواهید شد و احساس گرسنگی و بی‌انرژی بودن خواهید کرد.
محققان کشف کرده‌اند که قند برای برخی از افراد اعتیادآور است، بنابراین وقتی از این ایده پیروی می‌کنید که هر چه می‌خواهی بخور اما زیاد نخور، خود را در معرض اعتیاد به شیرینی قرار می‌دهید؛ بله، کیفیت تغذیه مهم است!

و در آخر ...


هر توصیه‌ای که در مورد رژیم غذایی و کاهش وزن می‌شنوید قبول نکنید. بهترین رژیم غذایی رژیمی است که دست شما را برای انتخاب‌های غذایی سالم و هوشمندانه مصرف کردن آنها باز بگذارد. چنین رژیم غذایی را با ورزش، خواب باکیفیت و کافی و کنترل استرس ترکیب کنید تا با حفظ سلامتی به وزن ایده‌آل خود برسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha