نایب رئیس انجمن ام اس ایران با اشاره به اینکه سالیانه حدود 6 هزار بیمار جدید مبتلا به ام اس داشته ایم، بیان کرد: آلودگی هوا هم به عنوان یک تئوری در بحث علل افزایش ابتلا به ام اس مطرح است اما هنوز به طور قطعی اثبات نشده است.

اگر 24 ساعت این علائم را داشتید به بیماری ام اس شک کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز، دکتر محمدعلی صحرائیان در گفتگو با خبرنگار بهداشت نیوز با بیان اینکه نسبت به 20 یا 30 سال اخیر روند افزایشی در ابتلا به بیماری ام اس داشته ایم، گفت: سالیانه حدود 6 هزار بیمار جدید مبتلا به ام اس داشته ایم. همچنین تعداد مبتلایان قطعی ما حدود 90 هزار نفر است و در خصوص مبتلایان مشکوک هنوز آماری ندارم.

میانگین سنی مبتلایان ام اس در کشور حدودا 30 سال است

وی خاطرنشان کرد: شیوع ام اس و بسیاری از بیماری های خودایمنی در بسیاری از کشورها از جمله در حوزه ی خاورمیانه روبه افزایش است اما به نظر می رسد شیب افزایش در برخی کشورها چون ایران خصوصا در سه دهه ی اخیر بیشتر بوده است.

این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ ام اس با اشاره به اینکه میانگین سنی مبتلایان ام اس در کشور حدودا 30 سال است، افزود: بیماری ام اس در خانم ها سه برابر بیشتر از آقایان است و دلیل ابتلای بیشتر خانم ها به بیماری ام اس هنوز مشخص نیست اما افزایش ابتلا به این بیماری را در هر دو جنس داشته ایم.

صحرائیان گفت: یک سری فاکتورها به عنوان عوامل خطر ابتلا به ام اس مطرح شده مثل برخی عفونت ها، کاهش ویتامین دی و غیره اما دلیل قطعی ابتلا به ام اس هنوز مشخص نیست ولی تغییر در محیط هم غذایی و هم هوایی در افزایش شیوع ام اس مؤثر هستند .

آیا مصرف غذاهای فست فودی در ابتلا به ام س اثرگذار است؟

وی در خصوص اینکه آیا مصرف غذاهای سرد و فست فودی در افزایش ابتلا به ام اس موثرند هم اظهار داشت: هنوز این مسأله که مصرف غذاهای سرد و فست فودی می توان منجر به افزایش ابتلا به بیماری ام اس شود اثبات نشده اما برای کسی که ام اس دارد، مصرف غذاهای چرب و فست فودی بیماری اش را تشدید می کند.

نایب رئیس انجمن ام اس ایران با اشاره به اینکه استرس لزوما باعث بیماری ام اس نیست، عنوان کرد: اما استرس عامل تشدید کننده علائم بیماری برای کسی است که مبتلا به ام اس شده، آلودگی هوا هم به عنوان یک تئوری در بحث علل افزایش ابتلا به ام اس مطرح است اما هنوز به طور قطعی اثبات نشده است.

وضعیت بیماران ام اس بعد از پاندمی کرونا

صحرائیان در رابطه با وضعیت بیماری ام اس بعد از پاندمی کرونا گفت: پاندمی کرونا روی بیماری ام اس اثر داشت چون به دلیل قرنطینه در بیماران برای دریافت دارو و درمان، مراجعات پزشکی و آزمایشات تا مدتی دچار مشکل شدند که با انجام واکسیناسیون تا حدود زیادی خطر کاهش یافته اگر چه به صفر نرسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: شیوع ام اس در شهرهای بزرگ کشور چون اصفهان، شیراز، تبریز، تهران و شهرهای صنعتی نسبت به شهرهای کم جمعیت و روستایی بیشتر است.

علائم هشدار دهنده ابتلا به ام اس/ روش های کنترل و پیشگیری

وی در خصوص علائم هشدار دهنده ابتلا به ام اس گفت: تاری دید یک طرفه، ضعف اندام ها در حدی که اختلال در راه رفتن ایجاد کند و علائم حسی جزء علائم هشدار دهنده ام اس است. البته همه ی این ها باید با معاینه به اثبات برسد و توسط پزشک بررسی شود.

محمد علی صحرائیان تأکید کرد: همه ی علائم مذکور در بسیاری از افراد و بیماری های دیگر ممکن است وجود داشته باشد حتی ممکن است فرد با اضطراب دچار گزگز دست ها شود. بنابراین این علائم حداقل باید 24 ساعت طول بکشد و در معاینه یافته ی مثبت داشته باشد و توسط پزشک به اثبات برسد.

نایب رئیس انجمن ام اس ایران در رابطه با روش های پیشگیری و کنترل بیماری ام اس گفت: ورزش، دوری از استرس و ترک سیگار عوامل مهمی در کاهش ابتلا به بیماری اس و کاهش تشدید علائم این بیماری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha