در روزهایی که رفته‌رفته کرونا از جهان محو می‌شود، ویروس آبله میمونی در تعدادی از کشورهای جهان گزارش شده است. باوجودآنکه بسیاری از کارشناسان معتقدند این ویروس به‌شدت کووید نیست اما تا کنون در 21کشور جهان پیدا شده است و این احتمال وجود دارد که دیر یا زود نیز وارد ایران شود. علاوه بر آن با گرم شدن هوا موارد ابتلا به تب کریمه کنگو نیز افزایش پیدا می‌کند. در سال 1401 تا کنون یک نفر به خاطر این بیماری جان باخته است. مضاف بر گرما عراق که از اصلی‌ترین مقاصد سفرهای خارجی ایرانی‌هاست می‌تواند سوغات این ویروس باشد.

تب کریمه کنگو و آبله میمونی پشت درهای ایران

 تا کنون 9نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، تب کریمه کنگو معمولاً از دام به انسان انتقال پیدا می‌کند، در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان یک بیماری تهدیدآمیز مرگبار شناخته و به چهار زیرشاخه شامل «تب زرد»، «تب دره دریفت»، «تب دانگ»، «تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو» و «تب خونریزی دهنده ابولا» تقسیم‌بندی می‌شود.از ویژگی‌های این بیماری، ظهور غیرمنتظره درد شدید در عضلات و مفصل‌ها همراه با تب، خونریزی و شوک و در نتیجه از دست دادن خون بدن است که در شرایط حاد، خونریزی از اعضای داخلی بدن صورت می‌گیرد.
بهزاد امیری، رئیس اداره بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اعلام اینکه ابتلای 9نفر و مرگ یک نفر در پی تب کریمه کنگو شناسایی‌شده است، می‌گوید: این بیماری معمولاً در فصل تابستان بیشتر می‌شود و انتظار می‌رود موارد ابتلا نیز افزایش پیدا کند.
او با عنوان این مطلب که کنه‌ها مخزن ویروس بیماری تب کریمه کنگو هستند به خبرگزاری مهر گفته: این بیماری از طریق گزش حیوانات منتقل می‌شود و در اثر آن می‌تواند به انسان نیز سرایت کند. امیری ادامه داد: تب کریمه کنگو اغلب افرادی را مبتلا می‌کند که در شغل دامداری و دام‌پروری و همچنین در کشتارگاه‌ها شاغل هستند. او این را نیز اضافه کرده است که داروی مورداستفاده برای این بیماران در مراکز درمانی موجود است و از این نظر، مشکلی وجود ندارد. او ادامه داد: این بیماری می‌تواند در بعضی از افراد بدون علامت باشد و شاید او اصلاً متوجه ابتلای خود نشود؛ اما، وقتی ابتلا شدید شد، چندین دستگاه بدن درگیر می‌شود که با علائم خونریزی دهنده نمایان می‌شود. امیری با عنوان این مطلب که تب کریمه کنگو می‌تواند از انسان به انسان دیگر نیز منتقل شود، گفت: در مراکز درمانی که فرد مبتلا بستری است، اگر موارد بهداشتی رعایت نشود، در تماس کادر درمان با خون و ترشحات بیمار، می‌تواند بیماری منتقل شود.

 تب کریمه کنگو؛ سوغات عراق برای ایران؟


بر اساس آماری که این مقام مسئول ارائه داده، سال گذشته ۱۳مورد ابتلا و دو فوتی در اثر تب کریمه کنگو ثبت شده است. حالا نیز انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به این ویروس در ماه‌های گرم آینده افزایش پیدا کند. به‌ویژه آنکه آمار مبتلایان به این بیماری در همسایگی ایران نیز افزایش پیداکرده است. در کشور عراق که از مقاصد سفرهای زیارتی ایرانی‌هاست، آمار ابتلا به تب کریمه کنگو رو به افزایش است. وزارت بهداشت این کشور گفته از تیرماه سال گذشته که اولین مورد بیماری تب کریمه کنگو در عراق شناسایی شد تا کنون ۲۰فوتی گزارش شده است. موج دوم این بیماری با فروکش کردن تدریجی ویروس «کرونا» در عراق، از ابتدای سال جاری نیز با منشأ استان ذیقار بالا گرفت که آمار مبتلایان و تلفات در این استان همچنان رو به افزایش است. بنا به گفته وزارت بهداشت عراق، غیر از سه استان اقلیم کردستان عراق به‌علاوه دو استان سنی نشین الانبار و صلاح‌الدین در غرب و شمال عراق، ۱۲استان دیگر این کشور آلوده به این بیماری شده‌اند. البته استان ذیقار با ۵۰مورد ابتلا و بیش از ۱۰مورد مرگ، بالاترین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر را در این کشور به خود اختصاص داده است.

 آبله میمونی هنوز به ایران نرسیده است


از سوی دیگر احتمال شیوع بیماری آبله میمونی که تا کنون بیش از 200نفر در 21نقطه از جهان را به خود مبتلا کرده نیز وجود دارد. در اتحادیه اروپا، ۱۲کشور حداقل یک مورد را گزارش کرده‌اند که بیشترین تعداد مورد تاکنون در اسپانیا با ۵۱مورد و پس‌ازآن پرتغال با ۳۷مورد قرار دارد. مقامات بهداشت عمومی در سراسر جهان برای موارد مثبت بیشتر آماده می‌شوند زیرا نمونه‌های مشکوک بیشتری به آزمایشگاه‌های آزمایش توالی یابی ژنتیکی می‌رسند. کانادا ۱۱مورد دیگر را در این هفته در کبک تأیید کرده است که مجموع آن را به ۱۶مورد رساند. در روزها گذشته نیز شش مورد مشکوک به آبله میمون در ایران شناسایی شد که پس از تست‌های گرفته شده از آن‌ها مشخص شد هیچ‌یک از افراد مشکوک به این بیماری مبتلا نشده‌اند.

 مرگ‌ومیر آبله میمونی مثل کرونا نیست


بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دراین‌باره توضیح می‌دهد: نمونه‌های افراد مشکوک به آبله میمون را به انستیتو پاستور دادیم و هیچ‌کدام از آن‌ها ثابت نشد؛ بنابراین هنوز در کشور ما ثابت نشده آبله میمون آمده باشد. بااین‌حال کارشناسان وزارت بهداشت در مرزها شرایط را کنترل می‌کنند و اگر موردی بود حتماً در مورد آن اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
 وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به نگرانی مردم در خصوص آبله میمون نیز اظهار داشت: این بیماری سال‌ها در کشورهای مختلف وجود داشته و مربوط به حیوانات است و به‌صورت اتفاقی به میمون منتقل‌شده و به‌صورت اتفاقی هم به انسان منتقل‌شده است. این بیماری بیشتر عوارض پوستی دارد و میزان مرگ‌ومیر آن مثل کرونا نیست و خیلی کم است.
رحیم سروری‌، رئیس انستیتو پاستور ایران از طراحی کیت غربالگری اولیه آبله خبر داده و می‌گوید: با توجه به شیوع بیماری آبله میمونی در کشورهای مختلف و لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور جهت تشخیص به هنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری اولیه «اورتوپاکس ویروس» را طراحی کرد که آماده توزیع به آزمایشگاه‌های منتخب شبکه آزمایشگاهی کشور است. او یادآور شد: دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در صورت تشخیص موارد مشکوک در آزمایش‌های غربالگری، نمونه‌ها را برای بررسی تکمیلی به انستیتو پاستور ایران ارسال می‌کنند.

 علائم آبله میمونی چیست؟


علائم آبله میمونی در انسان شبیه یا خفیف‌تر از بیماری آبله و دوره بروز آن، پنج روز است که با تب، سردرد، درد عضلانی، درد کمر، لرز و احساس خستگی شدید شروع می‌شود، تنها فرق علامتی آبله میمونی و سایر بیماری‌ها با ظاهر مشابه در این است که می‌تواند غدد لنفاوی را درگیر و متورم کند.
 دوره کمون (فاصله آلودگی فرد تا اولین علامت) در حدود ۶ تا ۱۴روز است اما پنج تا ۲۱روز هم گزارش شده، بنابراین در صورت تماس قطعی با فرد مبتلا باید دوره قرنطینه را حتی تا ۲۱روز رعایت کرد. فرد بیمار بعد از بروز تب، سردرد، خستگی، بثورات پوستی آبله‌ایی بر روی صورت و سایر قسمت‌های بدن مشاهده می‌کند و خودبه‌خود درمان می‌شود و به مصرف دارو خاصی نیاز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha