یک مطالعه گسترده و طولانی جدیدا پایان یافته تأیید می کند که بلند قد بودن افراد را در معرض خطر ابتلا به دسته ای از بیماری ها قرار می دهد. البته قد کوتاه هم خطر ابتلا به برخی دیگر از بیماری ها را افزایش می دهد.

قدبلندها و قد کوتاه ها بیشتر در معرض کدام بیماری ها هستند

ایستادن یک سر و شانه بالاتر از بقیه جمعیت مزایایی دارد - اما این قد اضافی ممکن است هزینه داشته باشد. بر اساس یک مطالعه جدید، قد بلند اساسا با تعدادی از بیماری‌ها، از واریس گرفته تا آسیب عصبی محیطی مرتبط است.

یک تیم بین المللی از پژوهشگران، معیارهای قد را، چه ژنتیکی و چه فیزیکی، را با وجود بیش از هزار صفت در بیش از 280000 بزرگسال آمریکایی مقایسه کردند و این ظن را تایید کردند که قد بلندتر با تعدادی از بیماری های رایج مرتبط است.

این پژوهشگران با استفاده از روش‌های ژنتیکی به‌کار رفته در برنامه وی ای میلینیوم، شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد قد افراد ممکن است بر بیش از 100 ویژگی بالینی تأثیر بگذارد، از جمله چندین بیماری مرتبط با وضعیت سلامتی و کیفیت زندگی – از جمله نوروپاتی محیطی، زخم‌های اندام تحتانی، و نارسایی مزمن وریدی.

نویسنده اصلی این مطالعه، سریدهان راگاوان از مرکز پزشکی راکی ​​در ایالات متحده می‌گوید:« ما به این نتیجه رسیدیم که قد ممکن است یک عامل خطر ناشناخته غیرقابل اصلاح برای چندین بیماری رایج در بزرگسالان باشد.»

دانشمندان مدتی است می‌دانند که افراد بلند قد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار دارند، البته به شرایطی مانند پارگی آئورت و آمبولی ریوی هم اشاره می‌شود که در افراد قدبلند شیوع بیشتری دارند.

و البته این که فکر کنید افراد با قدهای کوتاه‌تر سالم‌تر هستند هم صحیح نیست چرا که افرادی که قدهای کوتاهتری دارند با افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر، سکته مغزی، بیماری‌های کبد و اختلالات سلامت روان روبرو هستند.

چیزی که مشخص نیست این است که آیا این چالش های سلامتی تنها به طور خاص به قد مرتبط است یا نتیجه شرایط محیطی مانند تغذیه نامناسب یا اثرات مخرب اجتماعی - فرهنگی است که می تواند بر قد فرد نیز تأثیر بگذارد.

این آخرین تجزیه و تحلیل از داده های ژنتیکی مرتبط با سوابق بالینی بیش از 200000 بزرگسال سفیدپوست و 50000 سیاه پوست از برنامه سربازان ایالات متحده استفاده کرد.

با استفاده از روشی برای ارتباط ژن‌ها با عملکردهای شناخته شده با وجود بیماری، این تیم تلاش کرد هزاران تنوع ژنتیکی را که بر قد افراد تأثیر می‌گذارد با بیش از هزار ویژگی مرتبط با بیماری مطابقت دهند. مقایسه مشابهی نیز بر اساس قدهای اندازه گیری شده انجام شد که میانگین آن 176 سانتی متر (5 فوت و 9 اینچ) بود.

این مطالعه نتایج مطالعات قبلی را تأیید می کند که نشان می داد افراد قد بلندتر بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا و بیماری عروق کرونر قلب هستند و این بیشتر آن‌ها را در خطر فیبریلاسیون دهلیزی و رگ های واریسی قرار می‌دهد. اما محققان همچنین چند بیماری دیگر را به لیست خطر اضافه کردند، از جمله عفونت های پوست و استخوان، و نوعی آسیب عصبی به اندام ها به نام نوروپاتی محیطی.

به لطف این واقعیت که حجم نمونه بسیار بزرگ بود، تیم تحقیق همچنین نقش جنسیت را در افزایش احتمال ابتلا مشخص کرد، و معلوم شد بیماری‌های آسم و اختلالات عصبی محیطی غیراختصاصی با افزایش قد در زنان و نه در مردان مرتبط است.

این مطالعات افزایش موارد ابتلا در قدهای بلندتر را آشکار کرده است اما هنوز توضیح نمی‌دهد که چگونه بیماری‌ها ممکن است از ژن‌های ایجاد کننده قد بلند ایجاد شوند.

مطالعات اضافی می‌تواند به شناسایی علت، شناسایی عوامل بیوشیمی زمینه‌ای یا مشخص کردن روشی که قد فیزیکی ما چگونه بر عملکرد بدن ما اثر می گذارد، کمک کند.

گروه تحقیق در پایان مطالعه خود آورده:« ما نمی‌توانیم کار زیادی در مورد قد خود انجام دهیم، اما دانستن ارتباط آن با وضعیت سلامتی و برخی بیماری‌ها حداقل می‌تواند به ما کمک کند تا مراقب کارهایی که می‌توانیم برای دورماندن از این بیماری‌ها انجام دهیم، باشیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha