رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله در نامه‌ای خواستار توقف عملیات لایروبی کانال آشوراده شد. این درخواست به‌دنبال مشاهدات میدانی کارشناسی و مشخص شدن عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی اعلام شد. نامه نگاری علی کلانه به برخورد نامتعارف استاندار گلستان نسبت به این محیطبان منجر شد. انتشار فیلم این برخورد همچنین به اعتراض جامعه محیطبانی و کارشناسی انجامید.

 اما و اگرها درباره لایروبی کانال آشوراده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،علی کلانه در این نامه می‌نویسد: «با عنایت به بازدید میدانی از محل انجام عملیات لایروبی و پیرو مکاتبه با معاونت دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط‌ زیست مشاهده می‌شود الزامات ذکر شده رعایت نشده و حتی پلان اجرایی و نقشه‌های فنی تاکنون ارائه نشده است، بنابراین لازم است نسبت به توقف عملیات اقدام نموده تا برای ادامه آن تصمیمات لازم اتخاذ شود.»

او در گفت‌وگو با ایرنا هم می‌گوید :«لایروبی کانال آشوراده به‌دلیل انجام نشدن مطالعات لازم و رعایت نشدن برخی ضوابط و الزامات اجرایی و همچنین پیامدهایی که می‌تواند برای این زیستگاه‌ داشته باشد کمکی به خلیج گرگان نمی‌کند.»به گفته علی کلانه، مشکلات تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان طی سال‌های متمادی احصا شده و براساس حساسیت‌های زیست‌محیطی این تالاب، برای رفع مشکلات آن باید یکسری اولویت‌ها در نظر گرفته شود. پروژه لایروبی کانال آشوراده که با هدف احیای خلیج گرگان در دستور کار قرار گرفته پشتوانه کارشناسی ندارد و از نظر علمی و کارشناسی در اولویت‌های کمک به خلیج گرگان و تالاب میانکاله قرار نمی‌گیرد.


او می‌گوید: «موافقان می‌گویند هدف‌شان از این طرح ارتقای کیفیت آب خلیج گرگان و همچنین افزایش آب تالاب از طریق تشدید ارتباط آبی بین دریا و تالاب است، در حالی که برای هر دو بخش باید راهکارهای دیگری در پیش گرفته شود.»رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله اعتقاد دارد برای کاهش آلودگی آب خلیج گرگان پیش از اینکه به فکر لایروبی و انتقال آب از دریا باشیم باید منبع آلودگی‌ها را کنترل کنیم. ورود فاضلاب و پساب از مناطق بالادست خلیج گرگان علت اصلی آلودگی است. ابتدا باید جلوی ورود آلودگی‌ها گرفته شود.


کلانه یادآوری می‌کند: «مسأله بعدی اینکه مشکل خلیج گرگان و تالاب میانکاله در حال حاضر آب شور نیست که بخواهیم با لایروبی کانال آب شور را وارد آن کنیم. بلکه به آب شیرین نیاز داریم که راه تأمینش رعایت حقابه محیط زیستی میانکاله از بالادست است.»این مسئول حوزه محیط‌ زیست با اشاره به پیامدهای لایروبی در این منطقه هشدار می‌دهد: «مطالعه و آزمایشی درباره میزان سمی بودن یا آلودگی رسوبات موجود در کانال انجام نشده تا پیش از دپو کردن این حجم زیاد از گل و لای در زیستگاه، میزان آلودگی آن را بدانیم.»


ایجاد کانون گرد و غبار جدید


او به یک نکته مهم اشاره می‌کند و می‌گوید: «قرار است گل و لای برداشت شده در محدوده‌ای به مساحت یکصد هکتار دپو شود. با توجه به اختلاف سطح ایجاد شده پس از دپوی گل و لای و در معرض باد و هوا قرار گرفتن آن، این محدوده‌ها می‌توانند به کانون‌ ریزگرد تبدیل شوند.»علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان در این جلسه خطاب به علی کلانه می گوید:«شناورهای یگان های مرزی ما نمی توانند از آنجا عبور کنند. الان آنجا دارد قاچاق انجام می گیرد.شما یک نامه دستی می نویسید.اصلا جایگاه شما چیست که چنین نامه ای می نویسید و جلوی کار را می‌گیرید؟ شما باید مسیر قانون را طی کنید. حد خودت را بدان. قانون را هم بدان. کار پروژه به هیچ وجه نباید متوقف شود.»


رئیس پناهگاه حیات‌وحش میانکاله می‌گوید: «انتظار داریم همه مسئولان مرتبط با تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این زیستگاه مهم بین‌المللی، نگاهی همه‌جانبه و آینده‌نگرانه به تالاب میانکاله و خلیج گرگان داشته باشند، زیرا هر اقدامی که به آسیب دیدن زیستگاه مهم و ارزشمند میانکاله منجر شود منافع زیست‌محیطی عموم جامعه منطقه را به خطر می‌اندازد.»


جمعی از محیطبانان و کارشناسان هم در واکنش به ادبیات نامتعارف استاندار گلستان در یک بیانیه می‌نویسند: «استاندار گلستان با ادبیاتی غیرمتعارف در جلسه‌ای رسمی، آقای علی کلانه، رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله را که براساس قانون و در راستای حفظ محیط‌ زیست مانع اجرای طرحی غیرمجاز شده بود موردعتاب و توبیخ قرار داده است.

در حالی که انتظار می‌رود از محیطبانانی که چنین مسئولانه می‌کوشند تقدیر شود تا سرزمین‌مان به جولانگاه طرح‌های نسنجیده تبدیل نشود، استاندار گلستان بدون آنکه از قوانین مترتب اطلاع کافی داشته باشد و به جای آنکه متولیان طرح را توبیخ و ملزم به طی کردن مسیر قانونی کند، بر تداوم اجرای طرحی غیرمجاز پافشاری می‌کند.


ما بر این باوریم که گستاخ شدن متخلفان در حوزه محیط‌ زیست که تخریب گسترده سرزمین‌مان را به‌دنبال داشته و بحران‌های پرتکرار این برهه را بر کشورمان تحمیل کرده است، ناشی از همین نوع رفتارهای برخی از مدیران و مسئولانی است که نقض و نادیده گرفتن قانون و محیط‌ زیست را به رویکردی رسمی تبدیل می‌کنند.

شهادت و مضروب شدن محیطبانان که در چند سال گذشته نیز پرتکرار شده است، از سیطره پیدا کردن این ذهنیت نادرست و قانون شکنانه نزد گروهی از مسئولان و مدیران نشأت می‌گیرد.» این برخورد تند همزمان با شهادت دو محیطبان پناهگاه حیات وحش دره باغ فارس و در آستانه هفته محیط‌ زیست انجام گرفت و نویسندگان بیانیه اعتقاد دارند عدم حمایت مسئولان از محیطبانان و برخوردهای نامتعارف با آنها باعث گستاخی شکارچیان غیرمجاز با کسانی می‌شود که با دست‌های خالی از محیط‌ زیست کشور دفاع می‌کنند.


داستان ادامه دار


البته داستان آشوراده، میانکاله و خلیج گرگان به همین جا ختم نمی‌شود، چندی پیش هم شکارچیان مسلح غیرمجاز در چند نوبت به محیطبانان آشوراده حمله کردند. آنها گلوله‌ای هم به سمت علی کلانه شلیک کردند. کلانه خوش شانس بود که گلوله به موبایلی که در دست داشت برخورد و خسارت او به خسارت مادی محدود شد.

با وجود این معاون سیاسی استانداری گلستان شکارچیان را صیادانی دانست که برای کسب رزق و روزی و در واکنش به صادر نشدن مجوز شکار اعتراض خود را اینگونه به سازمان حفاظت محیط‌ زیست نشان داده بودند، این در حالی بود که میانکاله ذخیره گاه زیست کره است و براساس قوانین، سازمان حفاظت محیط‌ زیست حق ندارد در این محدوده پروانه شکار صادر کند.

همچنین نامه نگاری رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله در حالی به این واکنش نامتعارف منجر شده که اداره کل حفاظت محیط‌ زیست مازندران بارها از مشاور طرح لایروبی خلیج گرگان خواسته است تا تضمین دهد این لایروبی به نجات خلیج گرگان منجر می‌شود اما مشاور طرح هرگز حاضر نشد  تضمین بدهد.

آن‌طور که «حسنعلی ابراهیمی کارنامی» مدیرکل اسبق حفاظت محیط‌ زیست مازندران پیشتر به «ایران» گفته بود مشاور اعلام کرده که حاضر نیست چنین تضمینی را بدهد. حالا هم نامه نگاری رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله نشان می‌دهد که مجری عملیات اجرایی لایروبی برخلاف قانون، نقشه فنی عملیات را در اختیار سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور قرار نداده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha