دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 340336

سردی معده یکی از اتفاقاتی که ممکن است به ویژه به دنبال ناراحتی معده بعد از نوشیدن سردیجات رخ دهد. اما بهتر است بدانید که سبک زندگی خطر سرد شدن معده را افزایش می دهد. بنابراین برای مراقبت از دستگاه گوارش خود بایستی با اصطلاح سردی معده بیشتر آشنا شوید.

علائم سردی معده بزرگسالان و دلایل بروز آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، با ما همراه باشید.

سردی معده چیست؟ دقت کنید واژه معده سرد که در طب سنتی و در طب چینی اطلاق می شود، وضعیتی کاملا متفاوت از آنفولانزای معده و گاستروانتریت ویروسی است. از دیدگاه طب سنتی و طب چینی، این مشکل می‌تواند یک بیماری خاص، همزمان علت با سایر بیماری‌ها یا علائم باشد. از نظر بالینی، بیماران مبتلا به این شرایط اغلب علائم و نشانه هایی مانند درد شکم، حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال و سایر علائم گوارشی را نشان می دهند.

علائم سردی معده بزرگسالان و دلایل بروز آن

علت سردی معده

به طور کلی سرمای معده علل داخلی و خارجی دارد. این وضعیت می تواند از طریق رژیم غذایی و هوای سرد ایجاد شود. در حالی که علل داخلی سرمای معده بیشتر به دلیل ضعف معده و طحال ممکن است اتفاق بیفتد. به طور کلی، شایع ترین علل سردی معده شامل رژیم غذایی ناسالم، سبک زندگی و آب و هوای نامناسب و به دنبال آن دلایل دیگر مربوط به وضعیت روانی و داروها است.

علائم سردی معده بزرگسالان و دلایل بروز آن

رژیم غذایی ناسالم

رژیم غذایی نامنظم، مصرف غذاهای سرد و خام، اعتیاد به مصرف نوشیدنی های سرد یا سایر عادات غذایی ناسالم از عوامل اصلی ابتلای به سرمای معده هستند. مصرف مکرر غذاهای خام و سرد می تواند به معده و طحال آسیب برساند و باعث سرد شدن دستگاه گوارش شود. علاوه بر این، مصرف همزمان غذاهای گرم و سرد ممکن است به دستگاه گوارش آسیب رسانده و منجر به کمبود انرژی بدن برای گرم نگه داشتن معده شود و به ایجاد این حالت دامن بزند.

علائم سردی معده بزرگسالان و دلایل بروز آن

سبک زندگی ناسالم

سرعت زندگی بالا، استرس و رژیم غذایی نامنظم و استراحت ناکافی از جمله عاداتی هستند که نه تنها سبک زندگی را بر هم می زنند، بلکه به طحال و معده شما نیز آسیب می رسانند. هنگامی که عملکرد طحال و معده تحت تاثیر منفی قرار می گیرد، معده نمی تواند به درستی تغذیه شود در نتیجه این حالت رخ می دهد.

علائم سردی معده بزرگسالان و دلایل بروز آن

آب و هوا

به دنبال تغییرات آب و هوایی، تعریق صورت گفته یا ماندن طولانی مدت در اتاق‌های دارای تهویه مطبوع، این هوای سرد به راحتی می تواند روی شما تأثیر بگذارد. اگر معده و طحال شما ضعیف هستند یا شکم مستقیماً در معرض سرما قرار می گیرد، خطر ابتلا به سردی دستگاه گوارش در شما بیشتر خواهد بود.

علائم سردی معده بزرگسالان و دلایل بروز آن

علائم معده سرد در بزرگسالان

علائم و نشانه های بالینی این وضعیت در بزرگسالان عمدتاً شامل تظاهرات زیر است:

معده درد همراه با احساس سرما

درد معده همراه با احساس سرما شایع ترین علامت بالینی سردی معده است. چنین درد و احساس سردی معده معمولاً در اثر هوای سرد یا مصرف غذاهای با طبع سرد ایجاد می شود. احساس درد و سرما معمولاً با دما تغییر می کند و اغلب در دمای پایین شدت آن افزایش می یابد، در حالی که گرم کردن شکم یا خوردن غذای گرم ممکن است درد و احساس سرما را تسکین دهد.

لرز

بیماران مبتلا به این وضعیت اغلب احساس سرما یا لرز می کنند و تمایل به گرما یا مصرف نوشیدنی های گرم دارند.

حالت تهوع و استفراغ

سردی معده باعث تداخل انرژی های این ناحیه از بدن شده و اسید و سایر محتویات در امتداد مری بالا می برد که منجر به رفلاکس اسید، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ می شود.

اسهال

اسهال یا مدفوع شل در میان بیماران با این مشکل شایع است و شاید در برخی موارد افراد را ناگزیر به مشاوره با متخصص داخلی نماید.

علائم سردی معده بزرگسالان و دلایل بروز آن

درمان سردی معده در خانه

رویکردهای اصلی درمان این وضعیت، شامل تقویت و گرم کردن معده و طحال و تسکین درد است. از داروهای ضد استفراغ و ضد اسهال نیز برای تسکین علائم و نشانه‌های مربوط به سرمای معده استفاده می‌شود. در شرایط عادی، پزشکان طب سنتی اغلب از داروهای گیاهی، طب سوزنی، طب فشاری، ماساژ، و حجامت درمانی برای درمان این شرایط استفاده می‌کنند.

برخی از داروهای گیاهی رایج برای برطرف نمودن این شرایط می توان به ریشه شیرین بیان،  زنجبیل، دارچین اشاره نمود.

بهتر است در هنگام مصرف غذاهایی با طبع سرد، مقدار اندکی از مصلحاتی مانند شوید، زیره، آویشن در کنار آنها مصرف کنید.

از روغن های گرم مانند روغن زیتون و گل سرخ برای مالش شکم استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha