رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، الزامات بهداشتی و درمانی حج امسال را تشریح کرد. 

 لزوم تزریق واکسن؛ از فلج اطفال تا کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، دکتر سیدعلی مرعشی در نشستی خبری در آستانه برگزاری مناسک حج گفت:  امروز 18 خرداد اولین گروه پیش پرواز اعزام خواهند شد.  ۴۵ نفر را در این تیم راه‌انداز و شروع عملیات حج داریم که در مدینه منوره و مکه مکرمه بحث مجوزهای بیمارستان و درمانگاه‌های ما، قراردادهای ساختمان‌ها، دریافت مجوز آمبولانس و ورود دارو را تا زمانی که حجاج و اولین پروازها در ۲۳ خردادماه انجام می‌شود، برعهده خواهند داشت.

مرعشی درباره وضعیت واکسیناسیون مننژیت و فلج اطفال و چرایی تزریق واکسن فلج اطفال برای حجاج، گفت: درباره واکسن فلج اطفال، تزریق این واکسن جزو دستورالعمل ارسالی عربستان سعودی بود. امسال کشور ایران را جزو ۲۵ کشوری قرار دادند که باید واکسن فلج اطفال شُل را تزریق کنند.

سال‌هاست که فلج اطفال در کشور ریشه‌کن شده است. موضوع به چند سال قبل بازمی‌گردد که در یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان موردی پیدا شده و گزارش شده که البته ایرانی نبوده است. بعد از آن نام کشور در لیست فلج شل قرار گرفته و عربستان هم به آن گزارش استناد کرده و تزریق واکسن فلج اطفال شل را جزو الزامات ورود زائر به عربستان دانسته که تمهیدات لازم بلافاصله چیده شد و حجاج واکسن فلج اطفال را تزریق کردند.


مرعشی ادامه داد: واکسیناسیون مننژیت هم هر سال بوده و در سال ۱۳۹۹ هم این واکسن به برخی زائران تزریق شد که البته حج برگزار نشد. امسال هم از آنجایی که ۴۰ هزار زائر را با عوامل و... داریم، ۴۰ هزار واکسن مننژیت تهیه شد و در تمام استان‌ها توزیع شده و از هفته گذشته تزریق آن آغاز شده است‌ و کارت زرد واکسن‌شان ممهور می‌شود.

تمام داروهایی که در اصل مخدر هستند و ترکیبات یا خانواده مرفین به اضافه کدئین را دارند، ورودش به عربستان ممنوع است. ضمن اینکه پلیس فرودگاه هم آموزش‌های کافی را درباره این داروها دیده‌اند و از خروج این داروها از سوی حجاج جلوگیری می‌کند. به دلیل نیاز احتمالی حجاج به این داروها، ما هر سال مقداری داروهای مخدر را با اطلاع عربستان و طی پروسه خاصی منتقل می‌کنیم که هم تعداد آن مشخص است و هم موارد مصرفش به صورت روزانه و مرتب گزارش می‌شود.


مرعشی درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در حجاج، گفت: عربستان ۱۰ واکسن کرونا را بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی به عنوان واکسن‌های مورد تأیید اعلام کرده که از بین آن‌ها سه واکسن در سبد واکسیناسیون کشور ما نیز قرار داشته است. از روزی که اعلام شد، جلسات متعددی با معاونت بهداشت وزارت بهداشت داشتیم.

همچنین وزیر بهداشت در جلساتی که در ژنو داشتند، با وزیر بهداشت عربستان این مسائل را مطرح کردند و مکاتباتی با جمعیت هلال احمر سعودی انجام شد. باتوجه به کمبود وقت، برای تکمیل واکسیناسیون علیه کرونا برای کسانی که این سه واکسن را تزریق نکردند، مکاتبه شد و تمهیداتی چیده شد که تزریق واکسن برایشان در این مدت انجام شود. تعداد کسانی که هیچ یک از این سه واکسن را تزریق نکرده باشند، عدد بالایی نیست و تقریباً تمام زائران بدون مشکل مشخصات‌شان در سامانه روادید سعودی ثبت خواهد شد. دو دوز واکسن هم برای عمده واکسن‌ها انجام شده و کفایت می‌کند.


مرعشی درباره برنامه جمعیت هلال احمر در صورت ابتلای احتمالی زائران به آبله میمون نیز گفت: در تیم پزشکی ما هم متخصصین عفونی و هم متخصصین بهداشت حضور دارند و تقریباً هر روز حجاج رصد می‌شوند. ضمن اینکه ما تقریباً در تمام هتل‌هایی که محل اسکان زائران است، پزشک و درمانگاه داریم و در صورتی‌که علائم دیده شود، از سوی پزشکان رصد خواهد شد.

البته سن اکثر حجاج به گونه‌ای است که واکسیناسیون آبله در گذشته برایشان انجام شده و آبله هم در کشور ریشه‌کن شده است. در عین حال بنابر اظهارات اپیدمیولوژیست‌های کشورمان واکسن آبله بالای ۸۰ درصد در برابر آبله میمون مصونیت ایجاد می‌کند. البته از آنجایی که افراد از کشورهای مختلف در حج حضور دارند، ممکن است که سلامت حجاج ما را تحت تأثیر قرار دهند. بر همین اساس پزشکان‌مان با علائم و دستورالعمل‌های آبله میمون آموزش داده شدند و به محض مشاهده علائم اولیه، قطعاً درمان آن را آغاز می‌کنند.


وی درباره تعداد نیروهای درمانی نیز گفت: ۲۸۰ نیروی بهداشتی و درمانی به حج اعزام می‌شوند. در عین حال به ازای هر ۴۰۰ نفر زائر یک پزشک همراه مجموعه و در محل سکونت‌شان وجود دارد که البته این غیر از تعداد پزشکی است که در بیمارستان ما در مکه حضور دارند که کل پرسنل بیمارستان ما هم اعم از پزشک متخصص، داروساز، دندان‌پزشک، کادر پرستار، سی‌سی‌یو و... که ۱۲۳ نفر هستند. یعنی حدود ۳۷ هزار زائر داریم، 2 هزار نفر کادر اجرایی حج و ۹۵ پزشک.وی همچنین گفت: عربستان داشتن تست PCR را حداکثر ۷۲ ساعت قبل از ورود به مقصد الزامی اعلام کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha