شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 340506

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: شناخت و اولویت‌بندی عوامل تاثیرگذار بر پدیده گردوغبار نیازمند برنامه­‌ریزی برای حل آن از سوی مسئولین ذیربط است.

کرونا و ریزگرد چه شباهت‌هایی باهم دارند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رحیم ملک‍‌نیا در خصوص تفاوت و تشابه ریزگردها با کرونا ویروس اظهار کرد: کرونا و ریزگردها تشابه بسیاری در نحوه تاثیرگذاری بر جامعه دارند که  مهمترین تاثیر هردو، تهدید سلامت و جان شهروندان است البته کرونا در کنار تهدید جان افراد جامعه، چوبی لای چرخ اقتصاد بود.

وی با بیان اینکه تعطیلی گسترده فعالیت­‌های اقتصادی مختلف تحت تاثیر کرونا، باعث ایجاد شرایط بحرانی از این منظر شد، افزود: در کنار سلامت و اقتصاد، موضوع آموزش نیز از اثرات کرونا در امان نبود؛ در عصر کرونا، آموزش و پژوهش شرایط تازه‌ای را تجربه کرد که اثرات آن شاید به سرعت مسائل سلامت و اقتصاد بروز نیافت اما نتایج منفی آن در آینده، بر تمامی بخش­‍‌ها غیر قابل کتمان است.

این دانشیار دانشگاه لرستان اضافه کرد: ریزگردها نیز دارای اثراتی مشابه هستند و تهدید سلامت جامعه، تعطیلی گسترده فعالیت­‌های اقتصادی و آموزشی، بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی این روزهای پر از پدیده گرد و غبار است.

ملک‌نیا با اشاره به اینکه هر چند در میزان خسارت­‌های سلامتی، اقتصادی و اجتماعی این دو تفاوت­‌هایی وجود دارد اما شاید بیراه نباشد که تفاوت اصلی را در واکنش تصمیم‌­گیران و مدیران به این دو مقوله بدانیم، گفت: در موضوع کرونا، از ابتدا و به سرعت، همکاری­‌های علمی و سیاسی گسترده در سطح جهانی ایجاد شد تا زمینه غلبه بر بحران، فراهم شود؛  نتیجه این همکاری‌­ها، منجر به کنترل و تولید واکسن­‌های متعدد در جهان شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان افزود: در سطح ملی هم دو سال گذشته، مهمترین موضوع در سطح مقامات، نحوه مبارزه با کرونا بود  اما ریزگردها با اثراتی مشابه و حتی فراتر از کرونا، واکنشی همسنگ آن ندیده است. اگرچه گردوغبار به گستردگی کرونا جهان را در برنگرفته است، اما در کشورهای درگیر این موضوع نیز نشانی از همکاری‌­های سیاسی و علمی برای کنترل و مقابله با این بحران دیده نمی­‌شود با وجود اینکه بخش وسیعی از خاورمیانه با این بحران مواجه است اما همگرایی و هم افزایی درخوری برای مقابله با بحران وجود ندارد.

ملک نیا بیان کرد: واکنش مقامات کشورهای اطراف، بیش از آنکه معطوف به راه حل‌یابی برای مشکل باشد، بر رفع اتهام از خود و متهم کردن دیگر کشورها متمرکز است و گواه این مدعا، سخنان مقامات ترکیه، عراق و ایران در مورد تاثیرگذاری هر کشور بر ایجاد کانون­‌های ریزگرد در منطقه است.

وی تصریح کرد: شناخت و اولویت‌بندی عوامل تاثیرگذار بر این پدیده و برنامه­‌ریزی برای حل آن، بیش از آنکه نیازمند تریبون­های سخنرانی اتهام زدن و رفع اتهام باشد، به میزهای گفتگو احتیاج دارد.  در سطح ملی هم، با وجود پیامدهای منفی کوتاه و بلند مدت گردوغبار بر سلامت، اقتصاد و مسائل اجتماعی، اقدامات متناسب با عواقب آن آغاز نشده است.

این دانشیار دانشگاه لرستان گفت: در دو سال شیوع کرونا، بخش‌­های مختلف بر مدیریت این بحران متمرکز بودند اما در بحران کنونی، شاهد انفعالی خسارت‌زا هستیم.

ملک نیا خاطر نشان کرد: بخش­‌های مختلف که مسئولیت مستقیم در این موضوع دارند مانند سازمان محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی نظاره‌­گر دفن بخش­‌های وسیعی از کشور در زیر خاک هستند یا همانند وزارت بهداشت و کشور به اعلام دیرهنگام تعطیلی یا عدم تعطیلی مشغول هستند در حالیکه بحران ریزگرد در سطح جهانی همانند کرونا خسارت زا نیست اما در داخل شاید خسارتی بیش از آن و ماندگارتر داشته باشد.

وی یادآور شد: این بحران شرایطی را ایجاد کرده است که اقداماتی نه تنها هم وزن مقابه با کرونا که بیش از آن نیاز دارد و لازم است که بخش­‌های مختلف از دستگاه دیپلماسی، وزارت خانه‌­های نیرو و جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، مراکز تحقیقاتی، در سطح ملی و بین المللی، برنامه‌­ها و اقدامات را تدوین تا در بازه‌­های تعریف شده زمانی، این بحران تقلیل یافته و حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha