سلامت نیوز: سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای خطاب به مهرداد بذرپاش رییس دیوان محاسبات کشور، با استناد به گزارش های موجود که در متن نامه به آن ها اشاره شده است و با ارائه گزارشی از تخریب های متعدد استقرار تله کابین در جنگل ناهارخوران گرگان از جمله لرزه خیزی زیاد منطقه، رمبندگی خاک محل پروژه، تراکم پوشش گیاهی ایستگاه مقصد، تعریض مسیر جنگلی موجود و دیگر مسائل و نیز مخالفت 128  نفر از اساتید دانشگاه های استان گلستان و "شبکه سمن های محیط زیستی و منابع طبیعی استان" از او خواست تا ضمن بررسی ابعاد مختلف طرح و همچنین روند صدور مجوز مربوطه، این فراکسیون را از اقدامات انجام گرفته مطلع کند.

اثرات تخریبی تله کابین بر جنگل ناهارخوران را بررسی کنید

به گزارش سلامت نیوز در این نامه با تاکید بر فرمایشات مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مسئولان و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی در اسفند 1393 آمده است:« اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه‌ علمیّه و حوزه‌ علمیّه؛ همه‌ اینها بهانه‌هایی می شوند و شده تاکنون که جنگل های ما دست بخورند؛ به آنها تعرض بشود؛ به جنگل ها تعدی بشود و تاکنون به جنگل تعدی شده، جلویش را با استحکام کامل بگیرید»

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی همچنین در این نامه با یادآوری اینکه "فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی" همواره حامی توسعه پایدار کشور و از جمله طبیعت گردی یا همان اکوتوریسم در منطقه شمالی کشور است" تاکید کرد که « اما این مهم باید بر اساس توان سرزمین و در مکان هایی باشد که به محیط زیست شکننده منطقه، آسیب جبران ناپذیر وارد نکند.»

متن کامل نامه که در تیرماه 1400 تهیه و ارسال شده را در ادامه می خوانید:

برادر ارجمند جناب آقای  بذرپاش

 رئیس محترم دیوان محاسبات کشور

سلام علیکم

با عنایت به درخواست های مکرر جامعه علمی و مردم شریف منطقه و سراسر کشور در مورد اجرای "پروژه تله کابین ناهارخوران گرگان" و اثرات تخریبی آن بر جنگل های منحصر به فرد "هیرکانی" و ضرورت توجه به فرمایشات مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مسئولان و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی در اسفند 1393 که عیناً ذکر می گردد، « این جنگل های ما و مراتع ما، هم ریه‌های تنفّسی شهرها و محیط های زندگی‌اند، هم نگهبان خاکند و خاک را که این‌همه درباره‌ اهمیتش گفتیم حفظ می کنند؛ این جنگل ها را باید حفظ کرد.» متأسفانه در بخش های مختلف کشور، این جنگل های متراکم و انبوه شمال کشور بعضاً مورد چپاول و غارت و بعضاً مورد بی‌توجهی و بی‌اهتمامی قرار می گیرد. من تأکید می کنم اجازه ندهید به این جنگل ها دست‌درازی بشود؛ بخش های مختلف کشور که مسئولیتی در این زمینه دارند، از "منابع طبیعی" گرفته تا "محیط زیست" تا بقیه‌ دستگاه‌هایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه‌ علمیّه و حوزه‌ علمیّه؛ همه‌ اینها بهانه‌هایی می شوند و شده تاکنون که جنگل های ما دست بخورند؛ به آنها تعرض بشود؛ به جنگل ها تعدی بشود و تاکنون به جنگل تعدی شده، جلویش را با استحکام کامل بگیرید» و بنا بر نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجرای درست قوانین و تأمین منافع مردم و جامعه، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا ضمن بررسی ابعاد مختلف طرح و همچنین روند صدور مجوز مربوطه، این فراکسیون را از اقدامات انجام گرفته مطلع نمایید.

  1. « طرح پارک جنگلی و پروژه تله کابین ناهارخوران گرگان» بر اساس مصوبات جلسات شماره 7/7 مورخ 21/2/99  و شماره 2/14 مورخ 31/3/99 و طبق مشخصات ذیل، مورد تأیید و تصویب اعضای کمیته فنی جنگل های شمال قرار گرفته است (پیوست های شماره 1 و 2).

طول افقی مسیر  تله کابین 3062 متر و با شیب متوسط 19 درصد می باشد. تله کابین دارای 3 ایستگاه است. مساحت عرصه در ایستگاه مبدأ 2806 مترمربع است و 60 درصد آن اراضی ملی تشکیل می دهد. ایستگاه مبدأ در اراضی ملی احداث خواهد شد. ایستگاه میانی با هدف تغییر جهت کابل ایجاد می شود و ایستگاه مقصد دارای دو زون "تفرج متمرکز" به مساحت 4 هکتار و زون "تفرج گسترده" به مساحت 2/31 هکتار می باشد.

 پوشش گیاهی در ایستگاه مقصد، متراکم است. در مسیر تله کابین 17  دکل با ارتفاع 38 متر وجود خواهد داشت که ابعاد فوندانسیون این دکل ها 6×8  و به ارتفاع 3 متر طراحی شده است. به منظور احداث سازه ها، نصب دکل ها و کابل ها سه گزینه مطرح شده است:

الف- مسیر 2 کیلومتری موجود که در حال حاضر به عنوان مسیر پیادروی استفاده می شود و با توجه به اینکه عرض 3 متر مورد نیاز می باشد، لازم است عرض آن در بعضی نقاط تعریض گردد.

ب-استفاده از هلی کوپتر جهت حمل مصالح، بتن ریزی و انتقال دکل های آماده

ج- استفاده از سیستم کابل و وینچ برای انتقال مصالح و ادوات

  1.  در کنار سه گزینه فوق و به منظور ارائه خدمات به گردشگران، لازم است جاده دسترسی موجود که تا نزدیکی زون تفرج گسترده ایستگاه مقصد امتداد یافته، تا زون تفرج متمرکز ادامه یابد.  

  1.  بر اساس "گزارش ژئوتکنیک تله کابین ناهارخوران گرگان" که توسط «مهندسین مشاور ژئوآزمای شمال» و به درخواست «معاونت فنی عمران شهرداری گرگان» تهیه شده است، خاک محل پروژه خاصیت رمبندگی دارد. به این معنا که پس از جذب آب می تواند متحمل نشست های بزرگی شود. لذا می بایست خاکبرداری و پی ریزی عمیق در محل تأسیسات صورت پذیرد. همچنین ضروری است خاک نباتی در محدوده احداث پی ها برداشته شده و فوندانسیون بر روی خاک طبیعی مستقر گردد. با توجه به حضور خاک ریزدانه در بافت زمین توصیه شده از ورود آب های سطحی به خاک دورتادور پی و زیر آن قطعاً جلوگیری شود و می بایست قبل از شروع عملیات اجرایی، مقدمات دفع مناسب آب های سطحی فراهم شود. محدوده مورد مطالعه در منطقه با خطر نسبی لرزه خیزی زیاد قرار دارد (پیوست شماره 3)

  1. طبق «طرح پارک جنگلی ناهارخوران» که توسط «شرکت مهندسی زیست بوم سازگان» و به درخواست «اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان» تهیه شده است، توسعه شبکه آبرسانی در زون های تفرج متمرکز و به شکل محدود در زون تفرج گسترده به طول 6700 متر در نظر گرفته شده است. 7 واحد پناهگاه برای شرایط جوی نامساعد جمعاً به مساحت 140 مترمربع در زون تفرج گسترده پیش بینی شده است. با توجه به بافت خاک در زوج تفرج گسترده ایستگاه مقصد که در مواقع بارندگی موجب لغزندگی می شود، مسیری به طول 970 متر و به عرض 5/1 متر، جمعاً به مساحت 1455 مترمربع سنگ چین می شود. محیط و حواشی ایستگاه مقصد و فضای تفرج گسترده آن که مساحت آن 34 هکتار می باشد، به طول 3600 متر فنس کشی خواهد شد (پیوست شماره 4).

  1. به استناد «گزارش کمیته فنی شهرداری گرگان در مورد طرح تله کابین ناهارخوران»، 40 گزینه برای پروژه مذکور در نظر بوده است که به دلایلی از جمله بعد مسافت این مناطق با مرکز شهر، هزینه سنگین راه اندازی پروژه، خارج بودن از دید توریست ها و مسافرین و هزینه سنگین انتقال برق، در نهایت گزینه ناهارخوران و هزارپیچ مطرح که در نهایت منطقه ناهارخوران به دلیل داشتن چشم انداز طبیعی بهتر و امکانات تفریحی و توریستی بیشتر، برای احداث تله کابین گرگان به طول 3061 متر انتخاب شده است (پیوست شماره 5).

  1. اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان طی نامه شماره 3303/125 مورخ 2/8/1395 با استقرار «پروژه تله کابین در محور ناهارخوران گرگان و با مبدأ سایت گردشگری معروف به قوری» به طول 2927 متر، مشروط به «عدم قطع درخت در مسیر خط تله کابین»، «عبور تله کابین از بالای تاج پوشش جنگل»، «نصب حصار در پیرامون طرح برای جلوگیری از شکل گیری پیاده رو و تفرج پراکنده در مناطق جنگلی حد زیرین و پیرامونی تله کابین» و ... با مدت اعتبار 2 سال موافقت نموده است (پیوست شماره 6)

  1. این مجوز به دلیل اتمام مدت اعتبار مجدداً طی نامه شماره 97/3512/125 مورخ 5/10/1397  اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان با شروط جدیدی از جمله «عدم تخریب پوشش گیاهی و بافت خاک در خارج از محدوده طرح»، «پرهیز از هر گونه پاکتراشی یا تخریب پوشش گیاهی بدون کسب مجوز از اداره کل منابع طبیعی»، «پرهیز از هر گونه پاکتراشی، جاده سازی و یا ایجاد پیاده رو در مسیر اجرای فونداسیون و دکل های ارتباطی مبدأ و مقصد»، «جلوگیری از تفرج گسترده در مناطق جنگلی با توجه به اهمیت و حساسیت زیستگاهی سایت مقصد» و  ... به مدت 2 سال دیگر تمدید شده است (پیوست شماره 7)

  1. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان طی نامه شماره 62921/973 مورخ 16/7/97 ضمن موافقت با کلیات طرح، نسبت به صدور موافقت اصولی اولیه با ایجاد «مرکز تفریحی و سرگرمی ورزشی در عرصه ای به مساحت 4800 مترمربع» اقدام و صدور موافقت اصولی را منوط به تأیید نقشه های معماری و اجرایی پروژه دانسته است. اعتبار این نامه از تاریخ صدور به مدت 6 ماه است که قبل از انقضای مدت مقرر با درخواست متقاضی و تشخیص اداره کل حداکثر یک بار قابل تمدید خواهد بود و در غیر اینصورت از درجه اعتبار ساقط می گردد. (پیوست شماره 8)

  1. مدیریت توزیع برق غرب شهرستان گرگان طی نامه شماره 341/512 مورخ 23/7/97 صدور مجوز برای ایجاد «مرکز تفریحی و سرگرمی ورزشی در سایت قوری» که ایستگاه مبدأ تله کابین می باشد را بلامانع اعلام نموده است (پیوست شماره 9)

  1. 128  نفر از اساتید دانشگاه های استان گلستان (دانشگاه گلستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه گنبد کاووس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان و دانشگاه پیام نور)، در گزارشی ضمن پرداختن به ابهاماتی از جمله «جانمایی محل پروژه تله کابین گرگان»، «انجام نشدن مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی» «ویژگی های منطقه و پیامدهای احتمالی اجرای پروژه از قبیل مخاطرات محیطی مانند سیل، زلزله، زمین لغزش»، «تخریب بوم سازگان جنگلی و آسیب به پوشش گیاهی و زندگی جانوری»، «مشکلات ترافیکی، آب، فاضلاب و برق» و «تعارضات اجتماعی»، با اجرای پروژه تله کابین در جنگل های ناهارخوران گرگان مخالفت نموده اند (پیوست شماره 10)

10-« شبکه سمن های محیط زیستی و منابع طبیعی استان گلستان» طی نامه شماره 4016/110/00 مورخ 12/4/1400، ضمن تأکید بر رعایت اصول و استانداردهای محیط زیستی فعالیت ها در چارچوب قانون و توسعه پایدار و اعلام حمایت از سرمایه گذاری های سازگار با محیط زیست و سازنده ی بنگاه های اقتصادی در استان گلستان و با ذکر ایراداتی از جمله «فشار بیش از توان محیط زیستی به تفرجگاه جنگلی ناهارخوران که در جنوب شهر گرگان واقع شده»، «مشکلات فعلی ناهارخوران از جمله آلودگی هوا و صدا و پسماند، تخریب و آتش سوزی جنگل»، «تغییر کاربری جنگلهای ارزشمند هیرکانی در ایستگاه مقصد همراه با حصارکشی عرصه جنگلی»، «قطع و سرزنی درختان کهنسال و ارزشمند هیرکانی برای ساخت 17 دکل تله کابین»، «خاکبرداری تا عمق 20 متر برای بتن ریزی پایه دکل ها و تخریب خاک غنی»، «افزایش ریسک رانش و لغزش در این منطقه که توان زلزله خیزی بالایی دارد»، «افزایش بار ترافیکی منطقه با داشتن تنها یک مسیر دسترسی در شرایطی که هم اکنون نیز با مشکل ترافیکی بالایی روبروست»، «آبرسانی به ایستگاه مقصد با لوله کشی چشمه های جنگلی که ضمن دست اندازی به طبیعت، کاهش منابع آبی برای عرصه های جنگلی و حیات وحش را به دنبال دارد»، «افزایش تجاوز به عرصه های جنگلی به دلیل ارزش افزوده»، «نابودی و تخریب زیستگاه های جنگلی ارزشمند و گونه های جنگلی به دلیل دسترسی آسان افراد بیشتری به ارتفاعات جنگلی»، خواستار لغو مجوز ساخت تله کابین در ناهار خوران گرگان و بررسی گزینه های جایگزینی که طبق مطالعات مکان یابی پیشین، برای اجرای طرح تله کابین گرگان پیشنهاد شده است، گردیده اند. (پیوست شماره 11)

  1. «57  نفر از اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و کنشگران وعلاقمندان محیط زیست» در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اشاره به مواد قانونی ملاک عمل و بیان ابهامات و ایراداتی در خصوص «مکان یابی پروژه تله کابین بر اساس مطالعات 14 سال پیش و انتخاب جنگل های ناهارخوران گرگان برای اجرای پروژه مذکور از بین 40 گزینه موجود»، «کاربری تجاری در وسط جنگل (در ایستگاه پایانی)»، «تفاوت عنوان طرح و پروژه در استعلام دستگاه های مختلف»، «افزایش بارگذاری در منطقه ناهارخوران با در نظرگرفتن تعداد 1440 نفر در روز فقط برای پروژه تله کابین» و «برنامه ریزی برای احداث یک راه دسترسی جدید در آینده از وسط منابع جنگلی و مرتعی ملی از روستاهای گلند تاریکی، فخرآباد، توشن به ناهار خوران جهت کاهش بار ترافیکی احتمالی ناشی از اجرای تله کابین و تغییرکاربری و ارزش افزوده اراضی»، درخواست بازنگری در تصویب و ابلاغ این پروژه را نموده اند (پیوست شماره 12)

  1. حدود «17000 نفر از عموم مردم»، طی کارزاری با عنوان «درخواست لغو احداث تله کابین در جنگل ناهارخوران شهر گرگان» به آدرس https://www.karzar.net/gorgan-telecabin که از تاریخ 9/4/1400 تاکنون در حال برگزاری است، با اشاره به تراکم پوشش گیاهی و شیب اراضی منطقه که احداث تله کابین ناهارخوران گرگان را بدون قطع درخت و بدون آسیب به خاک ارزشمند جنگلی غیرممکن می سازد و با تأکید بر تهدید جبران‌ناپذیر ناشی از افزایش حجم تردد و حضور جمعیت در منطقه، خواستار لغو مجوز احداث تله‌کابین می باشند.

لازم به ذکر است که فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی همواره حامی توسعه پایدار کشور و از جمله طبیعت گردی یا همان اکوتوریسم در منطقه شمالی کشور می باشد؛ اما می بایست این مهم بر اساس توان سرزمین و در مکان هایی باشد که به محیط زیست شکننده منطقه، آسیب جبران ناپذیر وارد ننماید.

سمیه رفیعی

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی

رونوشت:

  • برادر ارجمند جناب آقای درویشیان، رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور برای استحضار
  • برادر ارجمند جناب آقای دکتر کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای استحضار
  • برادر ارجمند دکتر مسعود منصور رییس سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور برای استحضار

اثرات تخریبی تله کابین بر جنگل ناهارخوران را بررسی کنید

اثرات تخریبی تله کابین بر جنگل ناهارخوران را بررسی کنید

اثرات تخریبی تله کابین بر جنگل ناهارخوران را بررسی کنید

اثرات تخریبی تله کابین بر جنگل ناهارخوران را بررسی کنید

اثرات تخریبی تله کابین بر جنگل ناهارخوران را بررسی کنید

اثرات تخریبی تله کابین بر جنگل ناهارخوران را بررسی کنید

اثرات تخریبی تله کابین بر جنگل ناهارخوران را بررسی کنید

اثرات تخریبی تله کابین بر جنگل ناهارخوران را بررسی کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha