آلمان از جمله کشورهایی محسوب می شود که تعداد افراد مسن در آن بالاست و این مسئله موجب می شود، نیاز به پزشک و پرستار در این کشور بیشتر احساس شود. پیش بینی می شود آلمان در سال 2025 به 150 هزار پرستار جدید نیاز داشته باشد. بنابراین کشور آلمان بهترین گزینه برای افرادی می باشد که علاقمند به تحصیل در رشته های پزشکی و پرستاری هستند و دانشجویان می توانند بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن، مشغول به کار شوند و بعد اقدام به اخذ اقامت این کشور نمایند.

تحصیل در رشته های پزشکی و پرستاری + شرایط پذیرش دانشگاه آلمان

شرایط پذیرش پرستاری در آلمان

دو روش برای تحصیل رشته پرستاری در آلمان وجود دارد.

  • روش اول پذیرش از دانشگاه های آلمان می باشد: برای تحصیل در رشته پرستاری در آلمان متقاضی باید مدرک دیپلم معتبر معادل با A LEVEL یا FANDATION داشته باشد. در این روش تحصیل در رشته پرستاری 3 تا 4 سال طول می کشد و نمره زبان متقاضیان باید حداقل B2 باشد که ممکن است برای برخی دانشگاه ها نمره بالاتری برای پذیرش لازم باشد.
  • روش دوم شرکت در دوره های آوسبیلدونگ پرستاری در آلمان: گزینه رایج برای متقاضیان تحصیل پرستاری در آلمان، شرکت در دوره های کارآموزی آوسبیلدونگ این کشور می باشد. دانشجویان قبل از درخواست کارآموزی در بیمارستان، باید حداقل مدرک B2 زبان آلمانی را داشته باشند. در مجموع 3 سال زمان لازم است تا متقاضیان آموزش های تئوری و عملی را در این دوره طی کنند که در طول آموزش دانشجویان حقوق ماهیانه نیز دریافت می کنند. این مبلغ در سال اول آموزش، ماهانه 1165 یورو، در سال دوم 1230 یورو و در سال سوم 1330 یورو در ماه می باشد. بعد از اتمام دوره کارآموزی، یک آزمون دولتی از متقاضیان گرفته می شود، در صورت قبولی در این آزمون افراد می توانند در بیمارستان ها، مراکز مراقبت سرپایی و خانه های سالمندان مشغول به کار شوند.

شرایط ورود به رشته پزشکی در آلمان

متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی به آلمان و دریافت پذیرش پزشکی در این کشور از دو طریق می توانند عمل کنند. اول اقدام برای دانشگاه های دولتی که تحصیل در آن ها رایگان می باشد و دوم دریافت پذیرش از دانشگاه های خصوصی آلمان که مشمول هزینه خواهد بود. دروس پزشکی در دانشگاه های دولتی به زبان آلمانی ارائه می شود، در حالی که  این دروس در دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی تدریس می شود.

برای ورود به دانشگاه های دولتی آلمان در رشته پزشکی، از دو روش می توان اقدام نمود:

متقاضیان تحصیل در پزشکی

  • افرادی که شرایط ورود مستقیم به دانشگاه های پزشکی را ندارند. این افراد برای تحصیل در رشته پزشکی باید دیپلم با معدل 20 داشته باشند و اگر سطح زبان آلمانی دانش آموزان B1 باشد می توانند با شرکت در دوره های زبان آلمانی، سطح زبان خود را به C1 برسانند. بعد از اتمام دوره یک ساله زبان آلمانی، افراد باید در دوره های فاندیشن پزشکی شرکت کنند. متقاضیان در این دوره برای ورود به دانشگاه های پزشکی آماده می شوند و در صورت قبولی در آزمون پایانی فاندیشن خواهند توانست در دانشگاه های رایگان آلمان تحصیل کنند.
  • افرادی که شرایط ورود مستقیم به دانشگاه های پزشکی را دارند. این افراد لازم است مدرک C1 زبان آلمانی داشته باشند و در صورت نداشتن مدرک زبان می توانند در دوره های زبان در کشور آلمان شرکت کنند. این متقاضیان نیازی به تحصیل در دوره فاندیشن ندارند ولی شرکت در این دوره ها برایشان خالی از لطف نخواهد بود. این دسته از متقاضیان هم باید در آزمون ورودی دانشگاه که به زبان آلمانی می باشد شرکت کرده و در صورت قبولی در این آزمون وارد دانشگاه های آلمان شوند. افراد بعد از فارغ التحصیلی در این کشور می توانند اقدام به اخذ اقامت آلمان نمایند.

شرایط ورود به رشته پرستاری در آلمان

دانشجویان بین المللی برای ورود به رشته پرستاری در دانشگاه های آلمان باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

نمرات آزمون های ورودی

برای پذیرش در رشته پرستاری در آلمان، لازم است تا در آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنید.

معدل بالا

به دلیل رقابتی بودن دانشگاه های آلمان نمرات مقاطع قبلی شما اهمیت بالایی دارد و داشتن معدل بالا شانس پذیرش شما را در این دانشگاه ها افزایش می دهد.

تسلط به زبان آلمانی

 زبان اکثر دانشگاه های آلمان در رشته پرستاری آلمانی می باشد، از این رو تسلط به زبان آلمانی و داشتن مدرک زبان حداقل در سطح B2 لازم و ضروری است.

مدرک تحصیلی معادل

دانشجویان بین المللی باید مطمئن شوند که مدرک تحصیلی قبلی آن ها با استاندارد های علمی مدارس پرستاری در آلمان مطابقت دارد یا خیر. برای این کار شما می توانید با دانشگاه خود، ZAB و یا خدمات تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) تماس بگیرید. اگر مدرک شما معادل بود، شما می توانید تائیدیه ZAB آلمان را دریافت کنید، در غیر این صورت باید در دوره های یک ساله کالج های آلمان شرکت کنید.

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان بدون کنکور

برای تحصیل پزشکی در آلمان لازم است متقاضیان در کنکور ایران شرکت کرده و قبول شوند. اگر افراد مایل باشند بدون کنکور در رشته پزشکی در آلمان تحصیل کنند، باید در دوره هایی که توسط کالج های آلمان ارائه می شود شرکت کنند. این دوره ها یک ساله بوده و شامل دو ترم می شود و متقاضیان باید شرایط سنی لازم را داشته باشند.

مدارک لازم برای ثبت نام در رشته پرستاری دانشگاه های آلمان

مدارک زیر برای ثبت نام دانشجویان پرستاری در آلمان لازم است:

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • کپی پاسپورت
  • بیمه درمانی
  • عکس پاسپورتی
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی

پس از ارائه مدارک بالا، از طرف دانشگاه به شما یک گواهینامه ثبت نام (شناسه موقت دانشجویی) ارائه می شود و همچنین یک برگه پرداخت الکترونیکی برای پرداخت هزینه ترم در ایمیل خود دریافت خواهید کرد. بعد از پرداخت فیش ترم، شناسه دانشجویی از طریق پست برای شما ارسال خواهد شد. پس از آن دانشگاه با شماره شناسه دانشجویی، یک حساب آنلاین برای شما افتتاح می کند که به همه خدمات دانشگاه، کتابخانه الکترونیکی، منابع الکترونیکی مانند دوره های الکترونیکی و ... دسترسی خواهد داشت.

تحصیل در رشته پرستاری در آلمان

آلمان یکی از بهترین کشور ها برای تحصیل پرستاری و پزشکی می باشد، زیرا جمعیت این کشور رو به پیری می رود و نیاز ویژه ای به پزشکان و پرستاران احساس می شود. دانشجویان لازم است قبل از تحصیل در این رشته ها مدرک خود را معادلسازی کرده و در صورت نداشتن شرایط تحصیل مستقیم در دانشگاه های آلمان، یک دوره یک ساله در کالج های این کشور بگذرانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha