یک مطالعه بزرگ توسط محققان آمریکایی، نشان می دهد که اجتناب از مصرف نوشیدنی های شیرین می تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان کبد کمک کند.

خطر ابتلا به سرطان کبد با نوشیدنی های شیرین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه کارولینای جنوبی، روی بیش از 90 هزار زن یائسه نشان داد کسانی که حداقل یک نوشیدنی شیرین شده با قند در روز می نوشیدند در مقایسه با افرادی که کمتر از سه وعده در ماه از چنین نوشیدنی هایی مصرف می کردند، 78 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد قرار داشتند.

بیشتر بدانید: علائم سرطان کبد چیست و چطور درمان میشود؟محققان می گویند: یافته ‌های ما نشان می ‌دهند که مصرف نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر یک عامل خطر بالقوه برای سرطان کبد است. بنابراین کاهش مصرف نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر می تواند به عنوان یک استراتژی بهداشت عمومی برای کاهش بار سرطان کبد عمل کند. 

جایگزینی این نوشیدنی ها، با آب و قهوه یا چای بدون قند می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد. در حالی که عوامل خطر از جمله عفونت های مزمن هپاتیت، مصرف الکل و دیابت در اکثر موارد سرطان کبد دخیل هستند، تقریباً 40 درصد این موارد، با عوامل خطر شناخته شده توضیح داده نمی شوند. 

در این پژوهش، محققان به دنبال یافتن این موضوع بودند که آیا فاکتورهای رژیم غذایی خاص می توانند در این امر نقش داشته باشند یا خیر. بررسی داده های زنان یائسه فوق نشان داد زنانی که روزانه یک یا چند نوشیدنی شیرین شده با شکر مصرف می‌کردند، 78 درصد و زنانی که حداقل یک نوشابه در روز مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از سه وعده از این نوشیدنی ها را در ماه مصرف می کردند، 73 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد بودند.

محققان می گویند: مصرف بیشتر نوشیدنی ‌های شیرین شده با قند ممکن است خطر چاقی و دیابت نوع 2 را نیز افزایش دهد که به نوبه خود از عوامل خطر سرطان کبد هستند. این نوشیدنی ها همچنین می توانند به مقاومت به انسولین و تجمع چربی در کبد کمک کنند که هر دو بر سلامت کبد تأثیر می گذارند.

این یافته های تحقیقاتی در NUTRITION 2022 LIVE ONLINE نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا ارائه شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha