به‌طورکلی دندان‌پزشکی و خدمات آن شاخه‌های مختلف زیادی دارد. از مهم‌ترین شاخه‌های آن می‌توان به خدمات ترمیمی و خدمات زیبایی دندان اشاره کرد. در این مطلب ما قصد داریم به بررسی تفاوت های خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی بپردازیم.

تفاوت های خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی

بخش زیبایی دندان‌پزشکی در زمینه زیباسازی مانند سفید کردن دندان، یکدست کردن دندان و ... است که زیبایی را به دندان‌های شما هدیه می‌کنند. اما شاخه ترمیمی اغلب شامل ارائه خدمات درمانی برای سلامتی دندان‌ها نظیر کاشت ایمپلنت، پرکردن دندان، عصب‌کشی دندان و ... می‌شود؛ بنابراین شاخه دندان‌پزشکی زیبایی جنبه زیباسازی دندان‌ها و بخش ترمیمی جنبه درمانی برای دندان‌ها دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد این دو شاخه در علم دندانپزشکی اطلاعات مفیدی کسب کنید.

 خدمات دندان‌پزشکی زیبایی

همان‌طور که گفته شد  خدمات زیبایی دندانپزشکی تمرکز اصلی بر روی زیباسازی لبخند و دندان‌ها است و این موضوع نشان‌دهنده تفاوت های خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی است. اگرچه درمان و سلامت دندان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، اما زیبایی و مرتب بودن دندان‌ها نیز برای انسان امری ضروری به شمار می‌رود.

هدف از خدمات زیبایی دندانپزشکی درمان و رفع بدرنگی، زرد رنگی، یکدست نبودن دندان‌ها، کجی، کوتاهی یا بلند بودن دندان‌ها است. اصلاح ایرادات و ناقص دندان‌ها تأثیر مستقیمی بر روی زیبایی لبخند می‌گذارد و در نتیجه باعث بالا رفتن اعتماد به نفس افراد می‌شود.

خدمات دندانپزشکی زیبایی

خدمات زیبایی دندان‌پزشکی چه مشکلاتی را رفع می‌کند؟

یکی از بارزترین تفاوت های خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی این است که در خدمات ترمیمی به سلامت دندان متمرکز هستند و این در حالی است که خدمات زیبایی بیشتر بر روی زیبایی دندان‌ها تأثیرگذار است.

اشخاصی که در ظاهر دندان‌هایشان نواقص و ایراداتی وجود دارد می‌توانند با کمک خدمات زیبایی دندان‌پزشکی از این مشکل رهایی یابند. به طور کلی برای رفع مشکلاتی نظیر رنگ زرد دندان، شکستگی، ترک خوردگی، فواصل بین دندان، یکدست نبودن و ... می‌توانید از خدمات مختلف زیبایی دندان‌پزشکی استفاده کنید. به صورت کلی خدمات زیبایی دندان‌پزشکی به شرح زیر است:

ایمپلنت دندان‌ها

در ادامه مبحث تفاوت های خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی با روش ایمپلنت آشنا می‌شوید. ایمپلنت دندان‌ها از خدمات جدید دندان‌پزشکی و همچنین طبیعی‌ترین روش ترمیمی برای دندان‌ها به شمار می‌رود.

در این روش برخلاف استفاده از دندان مصنوعی نیازی نیست برای تمیز کردن آن را از جا دربیاورید. با وجود ایمپلنت می‌توانید دندان‌هایتان را مثل قبل با مسواک تمیز کنید و به راحتی با آن هر غذایی که خواستید بخورید.

ریشه ایمپلنت نوعی ریشه پیچی است که جنس تیتانیوم دارد و در زیر لثه در قسمت استخوان فک کاشته می‌شوند. عملکرد این پیچ‌ها مانند ریشه دندان‌های طبیعی است و دندان جایگزین را بسیار محکم بر روی لثه قرار می‌دهد.

این روش از نظر ظاهری با دندان‌های طبیعی تفاوتی ندارد و به سختی می‌توان متوجه ایمپلنت‌های دندان شد.

لمینت دندان

در این روش یک لایه نازک سرامیکی بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. از این روش برای پوشاندن عیب‌ها و نواقص دندان استفاده می‌شود.برای دیدن نحوه نصب و مراحل لمینت دندان سرامیکی دکتر نوشین نصیری اینجا کلیک کنید.

کامپوزیت

از این روش برای از بین بردن مشکلاتی نظیر شکستگی دندان و لب پر شدن آن در کمترین زمان استفاده می‌شود.

بلیچینگ

در این روش با استفاده از مواد مخصوص دندان‌ها را سفید می‌کنند. در این روش از خمیرهای سفیدکننده نیز استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بلیچینگ دندان را در سایت دکتر نوشین نصیری مطالعه کنید.

ارتودنسی

ارتودنسی، روشی برای مرتب کردن دندان‌های نامرتب است. ممکن است هر دو فک بالا و پایین یا فقط یکی از آن‌ها نیاز به ارتودنسی داشته باشد که این مورد را دندانپزشک تشخیص می‌دهد.

دندان‌های نامنظم، مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد می‌کنند. برای مثال، تمیز کردن دندان‌های نامرتب اغلب کار دشواری است و موجب ایجاد بوی بد در دهان می‌شود.

وقتی تمیز کردن دندان سخت باشد، ریسک پوسیدگی و از بین رفتن آن نیز بالا می‌رود. به طور کلی جویدن غذا سخت‌تر می‌شود و به فک فشار زیادی وارد می‌شود. این موارد مشکلاتی نظیر دردهای فک و صورت، دردهای گردنی و... به وجود می‌آورد.

لمینت دندان

لازم به ذکر است که در مرکز دندانپزشکی دیجیتال دکتر نوشین نصیری با کمک جدیدترین فناوری دندانپزشکی دیجیتال (CAD-CAM)، امکان انجام تمامی خدمات دندانپزشکی به شیوه‌ای کاملا مدرن فراهم شده است.

خدمات دندان‌پزشکی ترمیمی

برای سلامت دندان‌ها ممکن است مشکلات متعددی ایجاد شود و به همین علت افراد به طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند.

شما می‌توانید برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات احتمالی که سلامت دندان‌هایتان را تهدید می‌کند به دندان‌پزشکی مراجعه کنید. دندان‌پزشک با معاینه دندان‌هایتان در صورتی که علائمی مشکوکی مشاهده کند از بروز آن جلوگیری می‌کند.

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

متداول‌ترین مشکلاتی که به خدمات ترمیم نیاز دارند مشکلاتی نظیر پوسیدگی، کرم خوردگی و وجود سوراخ در دندان که معمولاً با درد شدید همراه هستند و باید به روش‌های تخصصی درمان شوند. برخی از خدمات ترمیمی دندان‌پزشکی به شرح زیر است:

رفع مشکلات پوسیدگی دندان‌ها

این بخش شامل سه گزینه عصب‌کشی دندان، کشیدن دندان  و پرکردن دندان جهت رفع مشکلات پوسیدگی و خرابی دندان می‌شود.

اگر خرابی و پوسیدگی دندان‌ها فقط باعث از بین رفتن قسمت کوچکی از سطح دندان شود می‌توان از روش پرکردن برای معالجه آن استفاده کرد. اما در برخی موارد دندان‌ها دچار پوسیدگی شدیدتری می‌شوند و روش پرکردن دیگر برای درمان آن پاسخ‌گو نیست.

در این صورت از روش عصب‌کشی دندان استفاده می‌کنند. اما مواردی وجود دارد که در آن پوسیدگی و خرابی دندان به قدری شدید است که دو روش قبلی راهکار مناسبی نخواهد بود. در این صورت دندان‌پزشکان ناچار به کشیدن دندان‌ها  می‌شوند تا فرد دیگر درد آن را تحمل نکند.

جرم گیری دندان

خوراکی‌هایی که می‌خوریم ممکن است تکه‌های آن در برخی اوقات در لای دندان‌ها و قسمت‌هایی که با مسواک تمیز نمی‌شود گیر کند و به صورت جرم بر روی سطح دندان‌ها باقی بماند. استفاده از روش جرمگیری به صورت مرتب برای دندان‌ها از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.

تفاوت های خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی چیست؟

تفاوت های خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی را در این موضوع می‌توان درک کرد که دندان‌پزشکی ترمیمی بر روی سلامت و درمان دندان‌ها تمرکز دارند و اگر دندان فرد دچار درد و پوسیدگی باشد خدمات دندان‌پزشکی ترمیمی این مشکلات را رفع می‌کند.

این در حالی است که اگر فرد مشکلاتی در ظاهر دندان‌هایش وجود داشته باشد این دندان‌پزشکان حوزه زیبایی دندان هستند به رفع آن کمک خواهند کرد. دندان‌پزشکان زیبایی با انجام روش‌های مناسب ظاهری زیبا و مرتب را به دندان‌ها می‌بخشد.

 اما می‌توان گفت دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبایی به نوعی مکمل یکدیگر هستند. زیرا ممکن است در برخی از موارد دندان‌پزشک ترمیمی دندان‌های پوسیده فرد را کشیده و از لثه خارج کند اما برای حفظ ظاهر دندان‌ها یک دندان جایگزین برای فرد درست کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha