یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 340937

دولت سیزدهم از ابتدای مسیر خود، قدم‌های محکمی در راستای واکسیناسیون و واردات واکسن کرونا برداشت، جامعه شاهد سرعت گرفتن توزیع و تزریق واکسن کرونا نیز بود.

عمده‌ترین دلایل امتناع از تزریق واکسن کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،درمورد ویروس کرونا باید بدانیم که مهم‌ترین راه‌حل همه‌گیری و بازگشت به زندگی عادی، تزریق واکسن کروناست ولی نکته مهم اینکه تزریق واکسن کرونا علاوه‌بر جنبه شخصی، جنبه اجتماعی نیز دارد و باید تعداد کافی از مردم این واکسن را تزریق کنند تا اثربخشی اجتماعی داشته باشد.

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵درصد از مردم حتی دوز اول را هم دریافت نکرده‌اند. بهرام عین‌اللهی درخصوص درصد تزریق واکسن کرونا در کشور در یک برنامه تلویزیونی گفت: ۹۵درصد مردم یک دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و ۵درصد از مردم حتی دوز اول را هم دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که درصد تزریق دوز دوم ۸۵درصد و این آمار در دوز سوم ۵۵درصد بوده است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن اشاره به اینکه متوسط تزریق واکسن کرونا در کشور بالای ۷۵درصد است، ادامه داد: شکر خدا واکسن‌های خوبی هم تزریق شده و ایمنی مناسبی ایجاد شده است.

تابستان۱۳۹۹ که اولین سال کرونایی را تجربه می‌کردیم، شاهد نوسان در روند آمار کرونا بودیم؛ به‌طوری‌که در تیر و مرداد۹۹، به یکباره آمار کرونا صعودی شد و دلیل آن نیز، خروج مردم از روزهای قرنطینه خانگی بود؛ زیرا، در ابتدای شیوع کرونا که مقارن شده بود با اسفند۹۸، مردم از بیماری وحشت داشتند و همین موضوع سبب شد تا نوروز ۹۹ را در خانه‌ها بمانند و درصد اندکی همچنان در سفر بودند اما بعد از گذشت چندماه، خستگی قرنطینه بر مردم غلبه کرد و تصمیم گرفتند در خرداد۹۹، دوباره سفرها را از نو شروع کنند و این‌گونه بود که آمار کرونا در تابستان۹۹ به‌یکباره صعودی شد.

این درحالی بود که هنوز از واکسن خبری نبود و تنها گزینه برای مصون ماندن از ابتلا به ویروس کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک بود. و اما، دومین تابستان کرونایی در ایران، با تلخی همراه بود تا جایی که آمار روزانه کرونا از ۵۰هزار مبتلا هم عبور کرد و فوتی‌ها نیز به بالای ۷۰۰نفر رسید. تابستان ۱۴۰۰، با موج پنجم همراه بود و شاید، برای همیشه از یادمان نرود که در دومین تابستان کرونایی، چه سختی‌ها و تلخی‌هایی را تجربه کردیم.

روند واکسیناسیون نیز قطره‌چکانی بود و شاید کمتر از هفت‌میلیون دوز واکسن تا آن زمان در کشور تزریق شده بود. همه این چالش‌ها، دست به دست هم داد تا شاهد روزهای سختی در تابستان ۱۴۰۰ باشیم. اما این روند در شهریور ۱۴۰۰ تغییر کرد و به‌یکباره روند واردات واکسن سرعت گرفت و همین موضوع باعث شد تا تعداد زیادی از هموطنان موفق به دریافت واکسن کرونا شوند. حالا در آستانه ورود به سومین تابستان کرونایی در کشور هستیم، با این تفاوت که شرایط در تابستان ۱۴۰۱ با دو تابستان قبلی، به‌شدت تغییر کرده است.


آمار فوتی‌های روزانه به صفر رسید و موارد ابتلا نیز دورقمی شد اما نکته مهم در این بین، حفظ شرایط موجود است و اینکه سومین تابستان کرونایی را بدون بحران پشت‌سر بگذاریم. برای عبور از سه‌ماه تابستان، لازم است که پروتکل‌ها را همچنان رعایت و نسبت‌به تکمیل واکسیناسیون اقدام کنیم؛ زیرا هنوز کمتر از ۲۸میلیون نفر در کشور سه دوز واکسن کرونا زده‌اند.
 

عمده‌ترین دلایل امتناع از تزریق واکسن کرونا


 نکته قابل‌تامل این است که برخی از افرادی که از تزریق واکسن کرونا امتناع می‌کنند، این اقدام خود را به‌نوعی سد دفاعی در برابر چیزی تعریف می‌کنند که شناخت زیادی در برابر آن ندارند.


«نازنین آهنگری»، دکتر روان‌شناس درباره اینکه چرا برخی افراد باتوجه‌به مشاهده خطرات ناشی از ابتلا به کووید۱۹، از تزریق واکسن کرونا امتناع می‌کنند، بیان کرد: یکی از سوگیری‌هایی که باعث می‌شود عقلانیت را در زمینه تزریق واکسن کرونا به کار نگیریم، سوگیری منفی‌نگری است؛ یعنی تمایل داریم به اطلاعات منفی بیش‌ازحد توجه کنیم.

در این شرایط افراد تمایل به منفی‌نگری دارند؛ زیرا این موضوع در برخی مواقع از انسان مراقبت می‌کند، به این معنی که اگر فرد می‌خواهد به جایی برود و احتمال خطر بدهد، همین فکر کردن به احتمال خطر می‌تواند آمادگی قبلی در فرد برای مواجهه با خطر ایجاد کند؛ بنابراین می‌توان عدم تمایل برخی افراد به واکسیناسیون کرونا را نوعی اجتناب از خطر محتمل دانست.


وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل این نوع رفتار اجتماعی، حفاظت از آزادی شخصی افراد است. در برخی جوامع، افراد از هر اختیاری برای انتخاب، حتی اگر به ضررشان باشد، استفاده کرده و با آن مخالفت می‌کنند تا درنهایت ادعا کنند که حرف آن‌ها به کرسی نشسته است. این حفاظت از آزادی شخصی گاهی به ضرر مردم می‌شود اما به آن‌ها احساس کنترل شرایط را می‌دهد.آهنگری گفت: یکی دیگر از دلایل این رفتار اجتماعی، متقاعدسازی است؛ یعنی گاهی مردم این‌طور نگاه می‌کنند که در این زمینه هم ممکن است متقاعد شویم و نمی‌خواهیم این اتفاق رخ بدهد.
 


اطلاع‌رسانی مناسب انجام شود


نکته قابل‌توجه دیگر در زمینه تشویق به واکسیناسیون، تبلیغات اجتماعی و تشویق است. بعد از آغاز اپیدمی کرونا، در جهان اعلام شد که این بیماری ناشناخته است و درمان و داروی قطعی ندارد؛ موضوعی که هنوز هم برقرار است و برای این بیماری داروی قطعی نداریم.سپس برای این بیماری واکسن تولید شد و برخی گفتند چطور ممکن است برای یک بیماری ناشناخته به این سرعت واکسن تولید شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد کارشناسان در نظام سلامت به‌اندازه کافی در زمینه آموزش مردم در زمینه این بیماری و سپس واکسیناسیون کرونا کار نکرده‌اند و این اطلاع‌رسانی مناسب با توجه به گستردگی بسترهای موجود در نظام سلامت، به‌درستی بهره‌برداری نشده تا از شدت بی‌اعتمادی جامعه نسبت‌به تزریق واکسن کم شود.

اطلاعات ضدونقیض در فضای مجازی نقش موثری در امتناع مردم از تزریق واکسن دارد و این درحالی است که اکثر مردم از قوه تجزیه و تحلیل این اطلاعات برخوردار نیستند.
آهنگری در این زمینه اظهار کرد: اطلاعات ضدونقیض در فضای مجازی نقش بسیار موثری در امتناع مردم از تزریق واکسن دارد و این درحالی است که اکثر مردم از قوه تجزیه و تحلیل این اطلاعات برخوردار نیستند و در نتیجه سوگیری منفی خواهند داشت تا خود را از خطر بیشتر محافظت کنند. آنچه مانع استقبال مردم از تزریق واکسن می‌شود، اطلاعات غیرعلمی است که تزریق واکسن کرونا را بد جلوه می‌دهند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha