یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 340943

دانشمندان به دنبال ساخت داروهای هوشمندی هستند که به صورت مستقیم به عضو هدف در بدن می روند. برای همه ما پیش آمده ‌است که دچار سردرد شویم و برای کاهش درد استامینوفن بخوریم اما سوالی که به شوخی یا جدی از خود می کنیم این است که این قرص چگونه می‌داند که به سر ما برود و درد را کاهش دهد؟ دانشمندان به دنبال ساخت داروهای هوشمندی هستند که به صورت هوشمند مسیر مستقیم خود را به عضو هدف پیدا کنند.

قرص ها هوشمند می شوند؟

مسیر دارو در بدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، هنگامی که یک قرص را قورت می دهید، ابتدا در معده و روده شما حل می شود قبل از این که مولکول های دارو در جریان خون شما جذب شود می‌تواند در سراسر بدن گردش کند و به اندام ها و بافت های مختلف برسد و سپس مولکول‌های دارو با اتصال به گیرنده‌های مختلف روی سلول‌ها، آن‌ها را تحریک می کند و بر بدن تأثیر می گذارد.


 طراحی داروها برای هدف خاص


حتی اگر داروها برای هدف قرار دادن گیرنده های خاص طراحی شده باشد، غیرممکن است که آن‌ها را از جریان در گردش خون و اتصال به مکان های  دیگر که باعث عوارض جانبی ناخواسته می شود، حفظ کند.مولکول‌های دارو که در خون جریان دارد به مرور زمان تحلیل می‌رود و در نهایت از طریق ادرار دفع می‌شود.


همه داروها جذب نمی‌شود


برخی از داروهایی که می‌خورید هرگز جذب بدن نمی‌شود و در نهایت از طریق مدفوع شما دفع خواهد شد.
برای همین است که داروهایی که برای درمان فشار خون بالا و آلرژی  تجویز می‌شود ، باید به طور مداوم مصرف شود تا جایگزین مولکول های حذف شده دارو شود و سطح دارو را به اندازه کافی در خون حفظ کند تا موثر باشد.


 تزریق مستقیم‌ترین روش


در مقایسه با قرص ها ، کارآمدترین روش برای ورود دارو به خون، تزریق مستقیم آن به رگ است. به این ترتیب، تمام دارو در سراسر بدن گردش می‌کند و از تخریب در معده جلوگیری می‌شود.


پماد و قطره‌های چشمی


یکی از راه‌های رسیدن به غلظت بالای دارو در محل مناسب، استفاده از دارو در محلی است  که لازم است .مانند مالیدن پماد روی بثورات پوستی ، استفاده از قطره‌های چشمی برای آلرژی ، اسپری‌های استنشاقی یا اسپری‌های بینی.


داروها هوشمند می‌شود؟


اما محققان می‌گویند که می‌توانند مولکول‌های دارو را از نظر شیمیایی اصلاح کنند تا مطمئن شوند که به صورت مستقیم به مکان‌هایی که  هدف‌شان هستند،  می‌رسد.محصولات دارویی حاوی چیزی بیش از یک داروی فعال است که مستقیم بر بدن تأثیر می گذارد. داروها همچنین شامل «مواد غیرفعال» یا مولکول‌هایی است که پایداری، جذب و دیگر ویژگی‌هایی را که برای اجازه دادن به دارو برای انجام کار حیاتی است، افزایش می‌دهد.

یک دانشمند داروسازی در این مقاله می‌گوید: « در 30 سال گذشته من و همکارانم در حال مطالعه درباره دارورسانی هستیم. یعنی با استفاده از  توسعه روش‌های فناوری  و طراحی اجزای غیردارویی قصد داریم کاری کنیم که  دارو به شکل مستقیم به  محل مورد نیاز در بدن برسد و این کار در آینده نزدیک ممکن خواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha