محله «منبع آب»، از 60 سال پیش تا حالا در میانه شرق اهواز جا خوش کرده است. در قلب اهواز که به مرور زمان همسایگانی شبیه به خود پیدا کرده است؛ محله «بیست‌متری»، «حصیرآباد» و «کوی رمضان» که وجه مشترک همه آنها خانه‌های ناایمن وفرسوده است.

تهدید جان 1700 خانوار در محله قدیمی اهواز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،ابرها که آسمان را تسخیر می‌کنند، خواب را از چشمان اهالی می‌دزدند. دلهره سقف‌های ناتوان و دیوارهای کم‌جان می‌افتد به دل اهالی خانه. بعد از آوار شدن متروپل هم که سازه‌ای جدید بود حالا این ترس چند برابر شده اما چه کنند که درد نداری و غصه جیب خالی آوار شده بر سرشان و صدایشان به جایی نمی‌رسد. هر بار مسئولی قولی می‌دهد اما هنوز هم مشکل حل نشده است.


حاشیه اهواز در مرکز آن است!


«فرامرز نجف‌پور»، شهردار منطقه 7 شهرداری اهواز  محله منبع آب را حاشیه‌ای بزرگ در متن اهواز می‌داند و می‌گوید: حدود 1700 خانوار در این محله در پهنه خطر ساکن هستند و تلاش ما برای ایمن‌سازی خانه‌ها و انتقال ساکنان آن به مناطق دیگر به تنهایی راه به جایی نمی‌برد. اگر بخواهیم این مشکل برای همیشه حل شود باید همه دستگاه‌های مسئول پای کار بیایند تا شاهد حادثه‌ای چه بسا بزرگ‌تر از متروپل در این محله و دیگر محله‌های حاشیه‌ای اهواز نباشیم. 

وی با تأکید بر اینکه با همکاری اداره راه و شهرسازی تعدادی واحد مسکونی در منطقه سپیدار و شهر رامین ساخته شده، می‌افزاید: با توجه به اولویت‌های مشخص شده بعضی از خانواده‌ها منتقل شده‌اند و بقیه نیز باید منتقل شوند. البته به این نکته توجه داشته باشید که اهالی این مناطق حاشیه‌ای از سر ناچاری اینجا مانده‌اند. چون این منطقه در نزدیکی مرکز قرار دارد و بسیاری از ساکنان تمایلی برای جابه جایی به نقاط دیگر ندارند.

آنها می‌گویند محل کار اغلب ما در اهواز است که فاصله کمی تا این محله دارد اما نقاط جدیدی که برای سکونت ما در نظر گرفته شده فاصله زیادی تا محل کارمان دارد به همین خاطر ترجیح می‌دهیم در همین خانه‌های قدیمی بمانیم.


هر بار که باران می‌بارد نگران ریزش خانه‌ها هستیم


شهردار منطقه 7 اهواز با بیان اینکه ارائه خدمات به منطقه تنها مختص به شهرداری نیست و دستگاه‌های مختلفی در این امر دخیل هستند، ادامه می‌دهد: هر بار که باران می‌بارد من آن شب خواب آسوده ندارم و نگرانم خانه‌ای آوار شود و جان کسی در خطر باشد. برای تسهیل و تشویق در فرایند جابه‌جایی، به ساکنان واحدهای مسکونی محله منبع آب تسهیلات وام با بهره کم اختصاص یافته و شهرداری هم تخفیف‌های زیادی را با توجه به وضعیت مالی اهالی لحاظ کرده است.

البته توجه داشته باشید با توجه به محرومیت منطقه برای ما تنها ارائه خدمات شهری و جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز و البته تسریع در انتقال خانه‌ها به منطقه ایمن در اولویت است و برای رسیدگی به سایر موارد باید دستگاه ذی‌ربط ورود کند. قرار بود تا پایان سال گذشته 200 واحد مسکونی از سوی اداره کل راه و شهرسازی ساخته شود تا خانه‌های پرخطر جابه‌جا شوند اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.


وی تأکید می‌کند: محله منبع آب به معنای واقعی کلمه به مثابه حاشیه در متن است؛ چرا که در مرکز شهر قرار دارد، اما شرایط زندگی و نوع سکونتگاه ساکنان همانند مناطق حاشیه‌ای است، با این حال در تلاش هستیم که نسبت به جابه‌جایی منازل در معرض خطر اقدام کنیم. البته این موضوع تنها مختص محله منبع آب نیست و اغلب محله‌های منطقه 7 در محرومیت به سر می‌برند.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیشترین آمار بیکاری مربوط به منطقه 7 اهواز است، اضافه می‌کند: بیش از ۱۰۰ انبار ضایعاتی در این منطقه وجود دارد که نشان‌دهنده آمار بالای زباله‌گردی است، لذا برای توسعه و رفع محرومیت نیازمند نگاه ویژه و تعریف پروژه‌های عمرانی هستیم.وی با تأکید بر اینکه شهرداری اهواز پروژه‌هایی تحت عنوان محرک توسعه برای رفع محرومیت در منطقه 7 در نظر گرفته است، خاطرنشان می‌کند: منبع آب و کوی رمضان دارای تپه‌هایی است که به‌عنوان بام اهواز در نظر گرفته می‌شود؛ تپه‌هایی که در حال حاضر به‌عنوان یک تهدید است و هر لحظه به علت ساخت‌وساز غیرمجاز امکان ریزش دارد، ظرفیت ایجاد یک تفرجگاه گردشگری را دارد و می‌تواند موجب اشتغال و رفع محرومیت منطقه شود.


شهردار منطقه 7 اهواز خاطرنشان کرد: درست است که مردم این منطقه در حاشیه زندگی مِی‌کنند اما بسیار قانون‌مدار هستند و در اغلب موارد به کمک ما آمده‌اند. میزان سرانه زباله در این محله پایین است. در محله‌های دیگر با وجود جمع‌آوری شبانه زباله‌ها اما باز هم هر صبح باانبوهی از زباله مواجه هستیم، اما در این محله این اتفاق نمی‌افتد و اهالی بسیار پایبند هستند.


سکونت در منبع آب پرخطر است


«محمد جامع» معاون بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به «ایران» می‌گوید: کوی منبع آب اهواز یکی از مناطقی است که بخشی از بافت فرسوده اهواز را در خود جا داده است. واحدهای ناپایدار که ریزدانگی آنها از ۳۰ تا ۴۰ متر است در برخی موارد تا ۸۰ متر مربع است. بعد خانوار در این واحدها ۵ تا ۶ نفر است.


وی ادامه می‌دهد: کوی منبع آب در واقع تپه‌های مرتفعی بوده که در دهه‌های قبل قرار بوده کاربری آنها بوستان کوهستانی یا فضای سبز باشد ولی بعدها به‌دلیل معضلات اجتماعی، وقوع جنگ تحمیلی و مهاجرت و... سبب شد تا مردم شمال شرق استان به این محله کوچ کنند که متأسفانه با وجود قدمت محله بیشتر واحدها حالت تصرفی دارد.


جامع با تأکید بر اینکه جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در همه جای کشور مسئولیت شهرداری است، می‌گوید: کل منطقه منبع آب اهواز ۹۰هکتار است که با بررسی‌های انجام شده ۱۵هکتار آن به‌عنوان پهنه خطر شناسایی شده است. عمده خطراتی که در گذشته در این منطقه اتفاق افتاده و متأسفانه ریزش یک ساختمان منجر به فوت یک کودک شد در خیابان خالدی بوده است. زمین در این منطقه حالت ریزشی دارد و فرسایش خاک بالا است. از سوی دیگر تغییر اقلیم و بارش‌های سیل‌آسای سال‌های قبل هم به این مسأله دامن زده است.


جامع همچنین در خصوص چگونگی جابه‌جایی ساکنان این منطقه توضیح می‌دهد: بحث جابه‌جایی ساکنان از سال‌های گذشته مطرح شده بود و در ابتدا بنا شد ساکنان به شهرهای جدید رامین و شیرین شهر منتقل شوند. ساکنان به‌دلیل مسافت زیاد محل جدید با اهواز زیر بار انتقال به شهر جدید شیرین شهر نرفتند. آنهایی هم که قبول کردند به شهر جدید رامین بروند به‌دلیل فاصله ۳۰ کیلومتری این شهر جدید با کلانشهر اهواز بعداً پشیمان شدند و عملاً استقبالی از آن نشد.


 وی با اشاره به اینکه بیشتر ساکنان کوی منبع آب اهواز کارگران فصلی هستند که در اهواز اشتغال دارند، تصریح می‌کند: البته با امکانات شهرداری و سایر دستگاه‌ها می‌شد مشکل جابه‌جایی این افراد را حل کرد که اینگونه نشد. در نهایت تصمیم گرفتیم برای حل مشکل ساکنان در معرض خطر، منطقه‌ای نزدیک انتخاب شود تا ساکنان در آنجا اسکان مجدد بگیرند که اداره کل راه و شهرسازی زمینی را به مساحت ۲۵هکتار در کوی سپیدار و در مجاورت کوی طاهر جانمایی کرد. این پروژه با مشارکت بخش خصوصی از تیرماه سال گذشته آغاز شده و بزودی به پایان خواهد رسید. در قالب این طرح ۱۰۵ بلوک ۱۶واحدی ساخته خواهد شد که بخشی از ۱۶۸۰ واحد این طرح به ساکنان کوی منبع آب اختصاص خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha