گاهی اوقات در گوشهایتان صداهای ممتدی را میشنوید که منشا بیرونی ندارند؟ این مشکل به وزوز گوش معروف است. وزوز گوش به حالتی گفته میشود که شما صداهایی ممتد را میشنوید که در واقعیت وجود ندارند بلکه توسط گوش خود شما ایجاد میشوند. خرید سمعک، میتواند راه حل مشکل شما باشد.

آیا سمعک می‌تواند به کاهش وزوز گوش کمک کند؟

اگر خودتان یا عزیزانتان مشکل وزوز گوش دارید، این نوشته برای شماست. معمولا حدود 10 درصد افراد، به این عارضه دچار هستند و با مشکلات ناشی از آن، دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلاتی مثل: استرس و اضطراب، کم خوابی، دلهره و تحریک اعصاب و ...

صدای وزوز شامل چه صداهایی است؟ معمولا صداهایی از جمله صدای سوت، زنگ، هیس، شرشر آب، صدای باد، صدای جیرجیرک، صدای نبض و ... 

همانطور که در بالاتر اشاره شد، یکی از راه حل‌هایی که می‌تواند مشکل وزوز گوش را حل کند، خرید سمعک است. سمعک اغلب توسط شنوایی شناسان برای بیمارانی که کم شنوایی یا وزوز گوش دارند، تجویز می‌شود. در این مقاله نکاتی را بررسی خواهیم کرد که نشان می‌دهد سمعک چگونه می‌تواند به بهبود شنوایی و کاهش وزوز گوش کمک کند..

وزوز گوش

وزوز گوش نه تنها کیفیت شنوایی شما را تحت تاثیر قرار میدهد، بلکه بر شرایط روحی و ذهنی شما نیز اثر منفی دارد. تصور کنید همیشه صدایی مزاحم در گوشتان باشد و شما را آزار بدهد... افسردگی، عصبی شدن، استرس، بیخوابی و ... جزو عوارض وزوز گوش هستند.

معمولا با افزایش سن، وزوز گوش نیز بیشتر میشود. یکی دیگر از مواردی که موجب بیشتر شدن وزوز گوش میشود، افزایش کم شنوایی است.

عوامل ایجاد وزوز گوش

  • پیرگوشی
  • کم شنوایی ناشی از نویز
  • بیماری منییر
  • سکته
  • کم شنوایی انتقالی
  • کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی
  • درگیری های سیستم عصبی مرکزی
  • ضربه به سر
  • MS
  • تومور زاویه پلی مخچه ای(CP angle)
  • بیماری های خود ایمنی

خرید سمعک نامرئی

سمعک نامرئی چیست؟

سمعک نامرئی برخلاف سمعکهای معمولی، قابل مشاهده نیست و در مجرای گوش قرار میگیرد. تحقیقات نشان داده است که برخی افراد، به دلیل اینکه دیگران متوجه کم شنوایی و استفاده شان از سمعک نشوند، سمعک را کنار میگذارند. خرید سمعک نامرئی از کلینیک سمعک آلفا، میتواند یکی از بهترین انتخابها برای این افراد باشند.

مزایای سمعک های نامرئی

  • برای تمام سنین مناسب است.
  • کارایی کافی را دارد.
  • به صورت طبیعی صداهای محیط را جمع آوری، پردازش و پخش میکند.
  • با کمک آن میتوانید با تلفن صحبت کنید.
  • هیچکس متوجه نخواهد شد که دارید از سمعک استفاده میکنید.

معایب سمعک های نامرئی

اگر کم شنوایی شما از نوع شدید باشد، ممکن است این سمعکها برایتان مناسب نباشند.

ممکن است بنا به دلایل دیگری، شنوایی سنج شما تشخیص دهد که این سمعک ها برایتان مناسب نیستند.

بهترین سمعک برای وزوز گوش، چه ویژگی‌هایی دارد؟

مسلما هر مشکل شنوایی، به نوع خاصی از سمعک احتیاج دارد. البته منظور این نیست که برای هر مشکلی یک نوع سمعک خاص وجود دارد، بلکه به این معنی است که باید از مناسب بودن سمعک خود با مشکل شنواییتان، مطمئن شوید. سمعک نامرئی که برای وزوز گوش مناسب است، ویژگی هایی دارد که در ادامه به آنها اشاره میشود.

  • مداراتی دارد که وزوز را مدیریت میکنند
  • راحتی استفاده
  • قیمت مناسب
  • قابلیت تنظیم برای بیمار

آیا واقعا سمعک می‌تواند به وزوز گوش کمک کند؟ آمارها چه میگویند؟

اگرچه برخی از سمعکها مستقیما برای وزوز گوش طراحی نشده اند، ولی تحقیقات ثابت کرده است که حدود 60 درصد از افرادی که به وزوز مبتلا هستند، با کمک سمعک، کمتر وزوز را احساس میکنند. دلیل این امر هم ارتباط وزوز با کم شنوایی است. وقتی کم شنوایی فرد به طور موقت یا دائم درمان شود، وزوز نیز برطرف میشود.

وزوز گوش با سمعک

نحوه مدیریت وزوز گوش با سمعک

سمعک با بهبود شنوایی، اثرات مثبت خوبی روی مغز و کیفیت زندگی شما میگذارد:

  1. بلندتر شدن همه ی صداهای موجود: وقتی فرد دچار کم شنوایی باشد، صداهای اطراف، برایش ضعیف تر احساس میشوند. یکی از کارکردهای سمعک، این است که صداهای اطراف را تقویت کند و به صورت تقویت شده به گوش شما برساند. همین تقویت صداها موجب میشود که صدای وزوز را کمتر حس کنید یا اصلا حس نکنید.
  2. تحریک صوتی نزدیک به نرمال: اینکه مغزتان صداها را با شدت و قدرتی نزدیک به نرمال بشود، باعث میشود بخش هایی از مغز که با تفسیر صداها شارژ میشوند، فعال باقی مانده و سالم بمانند. ضعیف بودن صداهای دریافتی باعث خستگی مغز، آتروفی، استرس و ... میشود که سمعک میتواند از این موارد جلوگیری کند و تعادل مغز را حفظ کند.
  3. ارتباط و معاشرت آسان با دیگران: وقتی شنوایی شما تقویت شود به سادگی میتوانید در اجتماع حضور پیدا کنید، صحبتهای دیگران را بشنوید، به آنها پاسخ دهید و مکالمه داشته باشید.... همین مکالمات ساده، شما را به سمت یک زندگی شادتر و بهتر سوق میدهد. در حالی که اگر مشکل کم شنوایی داشته باشید، نمیتوانید در جمع ها حضور داشته باشید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. 
  4. اگر هم به وزوز گوش مبتلا باشید، شنیدن دائمی یک صدای ممتد در گوشتان که هیچ راه فراری هم ندارد، برایتان آزار دهنده خواهد بود و به شما استرس و فشار عصبی زیادی وارد میکند. استفاده از سمعک برای درمان وزوز گوش، تمام این مشکلات را هم برطرف خواهد کرد.
  5. برخی افراد روی استفاده از سمعک در جمع حساس هستند و دوست ندارند دیگران متوجه شوند که سمعک استفاده میکنند. سمعک های نامرئی کلینیک سمعک آلفا میتوانند یکی از بهترین انتخابها برای این افراد باشند. 

بهترین مرکز شنوایی و تجویز سمعک در تهران

توجه داشته باشید که گوش و درمان مشکلات آن، یک مسئله ی مهم است که قابل ریسک کردن نیست. به همین دلیل اگر قصد خرید سمعک یا مراجعه به شنوایی سنج را دارید، بهتر است به بهترین مرکز شنوایی در شهرتان مراجعه کنید تا بعدها بخاطر بد بودن نتیجه ی کار، مجبور به مراجعه ی مجدد یا مراجعه به یک مرکز شنوایی دیگر نشوید.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که حتی اگر فکر کنید فاصله مرکز شنوایی تا محل کار و زندگی شما زیاد است، نباید قید مراجعه به آن مرکز را بزنید. اگر به یک مرکز شنوایی معتبر مراجعه کنید، قطعا ارزش یک روز خستگی را دارد و نیاز نیست پس از مدت کوتاهی به دلایل مختلف مجبور شوید به مراکز دیگری مراجعه کنید.

مرکز ارزیابی شنوایی سمعک آلفا ( بهترین مرکز شنوایی در تهران، واقع در جردن)، نمایندگی فروش انواع سمعک اتیکن، برنافن، سونیک، سیگنیا، زیمنس و ویدکس را دارد که با حداقل قیمت و بهترین کیفیت سمعک و خدمات، در خدمت مراجعین محترم می‌باشد.
ادیولوژیست سارا باقری مدیریت محترم، فارغ‌التحصیل رشته شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو انجمن شنوایی شناسان ایران، دارای سابقه کار ادیولوژی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی می‌باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha