متاسفانه خدمات دندانپزشکی قیمت بالایی دارند که بسیاری از این خدمات هم تحت پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرند. نوسانات ارز و مشکلات اقتصادی به‌صورت مستقیم بر مواد و تجهیزات پزشکی و مواداولیه دندانپزشکی اثر می‌گذارد و همین موضوع رقم‌های نجومی را برای هزینه‌های دندانپزشکی پیش آورده است.

افزایش سه برابری آمار پوسیدگی دندان در ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،برای کشیدن دندان، آمپولی لازم است که در شرایط کنونی قیمت آن 6برابر شده و این افزایش قیمت‌ها بر کار دندانپزشکان بسیار اثرگذار است. فشار اقتصادی موجب شده مردم درد دندان را تحمل کنند اما سراغ دندانپزشک نروند. «هزینه‌های گزاف دندانپزشکی علت عدم مراجعه مردم به دندانپزشکی است» این را هادی بیگی‌نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس می‌گوید و تاکید می‌کند که این هزینه‌های گزاف در مناطقی که دسترسی به دندانپزشک کمتر است، شرایط را سخت‌تر کرده است.

بیگی‌نژاد گفته است: «ما می‌خواهیم بیمار غیر از درد بیماری درد دیگری نداشته باشد». این روزها، جز قشری خاص، کمتر ایرانی ای پیدا می‌شود که دندان‌درد را تجربه نکرده و برای تسکین درد خود از مسکن استفاده نکرده باشد. مردم از مسکن استفاده می‌کنند تا موفق به اخذ نوبت دندانپزشکی با شرایطی مقرون‌به‌صرفه شوند.

براساس آمارهای رسمی و با استناد به شاخص DMF، آمار پوسیدگی دندان در ایران نسبت‌به 20سال گذشته سه برابر شده و به‌عبارتی پوسیدگی دندان این روزها همدم همیشگی مردم ایران است. این شاخص در کشورهای پیشرفته یا درحال توسعه سالانه روبه‌کاهش اعلام می‌شود.


 چندی پیش عباسعلی خادم، نایب‌رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور، با اشاره به اینکه ۹۰درصد خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی و ۱۰درصد در بخش دولتی به مردم ارائه می‌شود، نسبت‌به وضعیت اسفناک سلامت دندان در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: «متاسفانه خدمات دندانپزشکی در کشور از پوشش بیمه‌ای مناسب برخوردار نیست و خدمات درمانی دندانپزشکی بعد از خدمات بستری بیشترین هزینه درمان را به خود اختصاص می‌دهند.»


ناگفته نماند، توزیع نامتوازن دندانپزشک در ایران منجر به تشدید کمبود دسترسی به خدمات دندانپزشکی در کشور شده است؛ به‌طوری‌که اغلب دندانپزشکان در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز فعالیت می‌کنند. این فعالیت‌ها عموما در کلینیک‌های خصوصی انجام می‌شوند و سهم شهرهای دورافتاده به مراتب اسفناک‌تر از شهرهای پرجمعیت کشور است.


این تنها مشکل عمده این عرصه نبوده و درحالی‌که کمبود دندانپزشک و توزیع ناعادلانه آن در کشور موجب افزایش هزینه‌های خدمات دندانپزشکی شده است، وزارت بهداشت در حرکتی عجیب اقدام به کاهش ظرفیت پذیرش این رشته در دانشگاه‌ها کرد. در این تصمیم‌گیری ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی با کاهش ۱۸درصدی از سال۱۳۹۸ تا۱۴۰۰ همراه بوده است.


در همین راستا، محمدمهدی مفتح، نماینده تویسرکان در مجلس یازدهم اعلام کرد که «وضعیت خدمات دندانپزشکی و نیاز مردم به این خدمات در شهر تویسرکان هم با مشکلات عدیده‌ای همراه بوده و متاسفانه تعداد دندانپزشکان نسبت‌به جمعیت مردم بسیار پایین است.»این نماینده مجلس با اشاره به اینکه توجه به بهداشت دهان و دندان در ایران نسبت‌به سایر کشورها همواره در سطح پایین‌تری قرار دارد، افزود: «قطعا هزینه‌های گزاف این خدمات در ایران یکی از علل اصلی حضور نداشتن مردم در کلینیک‌های دندانپزشکی است و عمدتا تا دندان به مرحله بالایی از پوسیدگی نرسد مردم از حضور در این کلینیک‌ها سر باز می‌زنند. متاسفانه هزینه سلامت دندان با میزان درآمد مردم همخوانی ندارد و قطعا دولت، مسوولان و شرکت‌های بیمه باید با یک برنامه‌ریزی صحیح برای رفع این معضل جدی، فکری اساسی کنند.»

 
لزوم رعایت برنامه‌های بهداشتی در کشور


 براساس پژوهش‌های انجام‌شده، اگر فردی دچار بیماری‌های دهان و دندان شود، در پی آن ریسک ابتلا به بیماری قلبی، ریوی، کلیوی، آرتریت روماتوئید و در زنان باردار خطر زایمان زودرس و تولد نوزادان کم‌وزن افزایش می‌یابد.فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، آبیک، البرز و جعفر قادری، نماینده شیراز در مجلس، اعلام کرد که پرونده افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی و افزایش خدمات این رشته به‌دلیل بررسی هرچه بیشتر به کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی رفته است.


همچنین پروین صالحی‌مبارکه، نماینده مردم مبارکه در مجلس، گفت: مسلما هیچ‌گاه خانه ملت برنامه‌ای برای کاهش ظرفیت رشته‌های مربوط به پزشکی و دندانپزشکی ندارد و سیاست کلی مجلس، افزایش ظرفیت دانشجویان در این رشته‌هاست. امیدواریم مراکز آموزش عالی نیز همواره همراهی لازم را در این خصوص مبذول کنند. رعایت برنامه‌های بهداشتی در کشور منجر به کاهش نیاز مردم و پیشگیری هرچه بیشتر درراستای سلامت دهان و دندان در کشور می‌شود و باید علم بهداشت در کشور مصمم‌تر از هر زمان دیگر به این زمینه ورود کند.


این نماینده مجلس وضعیت سلامت دهان و دندان مردم در حوزه انتخابیه خود را وخیم ارزیابی و بیان کرد: «متاسفانه در شهر مبارکه خصوصا شهرها و روستاهای دورافتاده کمبود دندانپزشک با نرخ‌های متعارف به‌شدت ملموس است.» صالحی‌مبارکه در ادامه با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص افزایش پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی تصریح کرد: «همانگونه که لزوم نیاز پزشک در مناطق محروم همواره مورد تاکید بوده قطعا حضور دندانپزشک نیز جهت بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان مردم به‌شدت موردنیاز است».


 طبق اعلام عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی و رییس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی در سال۹۷، به‌طور متوسط در میان جمعیت سالمند کشور از ۳۲دندان آن‌ها ۲۵دندان پوسیده یا کشیده شده است. حال باتوجه‌به کاهش آمار باروری در ایران، طی ۲۰سال آینده جمعیت سالمند و میانسال ایران بیش از سه‌برابر می‌شود و اگر فکری اساسی برای حل بحران پوسیدگی دندان در کشور نشود، جمعیت ایران بیش‌ازپیش از بیماری‌های دهان و دندان رنج خواهند برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha