نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد از دست دادن مادربزرگ ممکن است باعث ایجاد افسردگی در بین اعضای خانواده و به ویژه نوه های مذکر شود.

مرگ مادربزرگ برای نوه های پسر دردناک تر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، هر گونه مرگ در یک خانواده یک تراژدی محسوب می شود، اما پژوهشگران در مطالعات جدید خود  ارتباط معنی داری بین فوت مادربزرگ و افسردگی را گزارش می دهند.

به گزارش studyfinds، این امر به ویژه در میان پسران نوجوان صادق است. یافته های این مطالعه بیان می ‌کند که تا هفت سال پس از درگذشت مادربزرگ، پسران نوجوان در مقایسه با همسالانی که غم از دست دادن نداشتند، ۵۰ بیشتر درصد افزایش علائم افسردگی را نشان دادند. علاوه بر این از دست دادن مادربزرگ نیز با احتمال بیشتر افسرده شدن نوه های پسر و دختر نوجوان مرتبط بود.

نویسندگان این مطالعه می گویند : برای جامعه مهم است که تشخیص دهد که از دست دادن مادربزرگ یک عامل خطر جدی برای افسردگی دراز مدت در نوجوانان است. این افزایش خطر برای سال ها ادامه دارد و محققان امیدوارند که کار آنها بتواند راه ‌های جدیدی برای مداخله و توقف افسردگی نوجوانان قبل از اینکه فرصتی برای تبدیل شدن به موارد جدی ‌تر مانند سوء مصرف مواد، اختلالات افسردگی اساسی و غیره پیدا کند، شناسایی کنند.

پروفسور اشتون وردری، نویسنده این مطالعه و استاد جامعه ‌شناسی جمعیت و تجزیه و تحلیل داده های اجتماعی در Penn State، در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: ما فکر می ‌کنیم که چنین آسیب روحی ناشی از مرگ عزیزان، طبیعی است. زیرا تقریباً همه افراد در چند دهه اول زندگی خود پدربزرگ و مادربزرگ خود را از دست می ‌دهند. با این حال، فقط به این دلیل که چنین تجربیاتی رایج هستند، به این معنا نیست که این تلفات منبع غم و اندوه زیادی برای بسیاری از افراد نبوده و احتمالاً یک عامل خطر برای پیامدهای بدتر سلامتی در میان زیرمجموعه ‌ای ایجاد نمی کند.

پروفسور وردری، با همکاری میشل لیوینگز و امیلی اسمیت-گرینوی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و ریچل مارگولیس از دانشگاه وسترن انتاریو، در حال مطالعه سوگ از دست دادن یک عزیز در طول همه گیری کرونا است. در طول مطالعات فوق، محققان متوجه شدند که مطالعات اندکی برای تمرکز بر مرگ پدربزرگ و مادربزرگ در طول سال های نوجوانی انجام شده است.

پروفسور وردری در این رابطه توضیح می ‌دهد: این حقیقت بسیار شگفت ‌آور بود، زیرا چنین مرگ‌ هایی رایج ‌ترین نوع سوگواری است که نوجوانان با آن مواجه می ‌شوند و دلایل متعددی وجود دارد که نشان می ‌دهد این تجارب می ‌تواند مضر باشد. این موضوع ممکن است مخصوصاً برای کسانی که با والدین مجرد زندگی می کنند، درآمد کمتری دارند، یا از اقلیت ها هستند که زندگی مشترک با پدربزرگ و مادربزرگ و سایر اشکال تعامل مکرر با پدربزرگ و مادربزرگ در بین آن ها رایج تر است، به طور جدی تری دیده شود.

بر اساس محاسبات این تیم تحقیقاتی، تقریباً چهار میلیون کودک و نوجوان آمریکایی پدربزرگ و مادربزرگ خود را به دلیل کووید-۱۹ از دست داده اند. علاوه بر این ۱۰ تا ۱۲ میلیون کودک آمریکایی  سالانه پدربزرگ و مادربزرگ خود را به دلایل دیگر از دست می دهند.

برای بررسی بهتر این موضوع، نویسندگان مطالعه داده های ۴۸۹۷ کودک عمدتاً کم درآمد و والدین آنها را تجزیه و تحلیل کردند. داده‌ها شامل اطلاعاتی در مورد علائم افسردگی در بین بچه‌ها و مادرانشان، جنسیت نوجوان بوده و البته این موضوع که آیا آنها پدربزرگ و مادربزرگ خود را در طول مطالعه از دست داده اند یا نه به طور خاص مد نظر قرار داده شد.

پروفسور وردری در این رابطه می گوید: مطالعات بیشتری در این حوزه باید انجام شود در حال حاضر ما نمی دانیم  که چرا از دست دادن پدربزرگ  و مادربزرگ در نوه های دختر و پسر تأثیر یکسانی ندارد. احتمالا دلیل آسیب دیدن بیشتر پسران از مرگ پدربزرگ و مادربزرگ خود، به این دلیل است که دختران جوان معمولاً نسبت به پسرها در مورد احساسات خود بازتر بوده و از حمایت عاطفی بیشتری برخوردارند. مردان جوان اغلب احساس می کنند که باید احساسات خود را درونی کرده و بروز ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha