دکتر مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید ۱۹ درباره کرونا و آینده آن می گوید: حاصل تحقیقات دانشمندان نشان می دهد اولین عامل و مهم ترین عامل در ایجاد یک گونه جدید انتقال بالا است، هر چقدر سرعت انتقال بیشتر باشد سرعت پیدایش یک گونه جدید بیشتر است و در حال حاضر به غیر از آن مناطقی که در جنوب شرق آسیا به خصوص در منطقه کشورهای غرب اقیانوس که ناگهان موج جدیدی را تجربه کردند، در سایر نقاط دنیا کرونا و انتقال آن کاهش پیدا کرده است.

 به‌زودی شاهد بیماران کرونایی بیشتری در کشور خواهیم بود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، همین کاهش انتقال به دلیل واکسیناسیون به دلیل ایمنی طبیعی ناشی از ابتلای قبلی و عوامل دیگری است که به عنوان روش پیشگیرانه وجود داشتند.همین کاهش انتقال احتمال پیدایش گونه جدید را کم می کند و ما با یک پدیده جدید مواجه نمی شویم و دانش بشر روز به روز با مشاهدات جدیدش به روز می شود شاید در آینده توجیه بهتری برای این موضوع پیدا شود.

متن گفت وگو با دکتر یونسیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران را می خوانید:

_ پزشکان عنوان می کنند که مراجعان سرپایی کرونا یا مبتلایان به مواردی شبیه به کرونا افزایش پیدا کرده است. از طرفی اکثر مردم دیگر از ماسک استفاده نمی کنند و رعایت توصیه ها کم رنگ تر شده است. آیا سویه جدیدی از کرونا به وجود آمده است یا اومیکرون دوباره شایع شده است؟

در اغلب کشورهای همسایه شاهد افزایش بیماری کرونا هستیم

به زودی شاهد بیماران کرونایی بیشتری در کشور خواهیم بود

من اطلاعات مناسبی در دست ندارم. اطلاعاتی که دارم همان مواردی است که همه مردم می دانند و از طریق رسانه ها اعلام می شود. که آن هم از تعداد بستری های جدید است. ولی با توجه به اینکه در اغلب کشورهای همسایه شاهد افزایش بیماری کرونا هستیم، چندان دور از انتظار نیست که به زودی شاهد بیماران کرونایی بیشتری در کشور باشیم.  البته موقت و ملایم و به صورتی که به زودی به کاهش برسیم. من با رصد اتفاقاتی که در سایر مناطق رخ داده و رصد سازمان جهانی بهداشت دیده ام که در بسیاری از کشورها بعد از تجربه کاهشی که داشتند سپس افزایش مختصری وجود داشت و مجددا بیماری رو به کاهش داشت. در حال حاضر کشورهای افغانستان و پاکستان عربستان و امارات و کویت و بحرین که در جنوب ما هستند و عراق که در سمت غرب ما است این کشورها افزایشاتی را در ۵ هفته گذشته داشته اند. اصولا منطقه مدیترانه شرقی که ایران در این منطقه قرار دارد در این ۴ تا ۵ هفته اخیر تعداد موارد ابتلا را صعودی تجربه کرده است اما این بار تعداد ابتلاهای ما در انتهای موج ششم کاهش پیدا کرد و به کمترین سطح در کل دوران پاندمی بعد از موج اول رسیدیم. در نتیجه این افزایش ممکن است چندان محسوس نباشد. در کشور ما اطلاعات به صورت منسجم وجود ندارد، در کل کشور از استان هایی که اطلاعات در اختیار دارند نشنیده ام که پزشکان از افزایش مراجعین صحبت کرده باشند و باید بپرسم که بر اساس آمار آیا این افزایش مشاهده شده است و سرعتش چقدر است؟ سرعت روزانه افزایش هم مهم است اما بر اساس رصد دیگر کشورها دنیا و کشورهای همسایه مان انتظار این که ما به یک قله کوچک تری بعد از قله ششم برسیم، نه در یک موج بزرگ که انتظار دور از ذهنی ای است.

در کل دنیا هنوز گونه اومیکرون غالب است

ما باید مقداری هوشمندانه تر عمل کنیم

در کل دنیا هنوز گونه اومیکرون غالب است و انتظار این که در کشور ما هم همین طور باشد انتظار دور از ذهنی نیست اگر چه عرض کردم اطلاعات چندانی ندارم و صرفا گمانه می زنم اما اومیکرون یک سری زیر گونه ها دارد که با حروف دی یا ای و یک سری اعداد بعد از آن اعلام می شود که در ابتدا بی ای وان بود بعد بی ای تو و باز برای بی ای تو زیر مجموعه های دیگری در نظر گرفته شد که ما در موج ششم بی ای وان و بی ای تو و زیر مجموعه هایش را داشتیم. از قاره آفریقا بی ای فور و فایو شیوع پیدا کرد و در بسیاری از مناطق دنیا در حال افزایش است اگر چه هنوز نوع بی ای تو و زیر مجموعه هایش غالب هستند اما فور و فایو در حال رشد هستند و علت پیدایش این موج های کوچک ثانوی همین رشد بی ای فور و فایو است که تغییر مختصری دارند در حالی که اسمش را نمی شود گونه جدید گذاشت اما شباهت آنتی ژنیک شان با سایر زیر مجموعه های اومیکرون کمتر است و ممکن است افرادی که بیمار شدند مجددا با این نمونه ها مبتلا شوند. کنار هم قرار دادن این موارد یعنی اینکه ما باید مقداری هوشمندانه تر عمل کنیم شاید ما هنوز بدون اینکه افزایش مراجعات سرپایی داشته باشیم می توانیم محدودیتی اعلام کنیم که زود هنگام باشد ولی باید تعداد موارد سرپایی را به دقت رصد کنیم. خواهش من این است که حوزه های علمی آمارهای بیماران سرپایی را بگیرند و اگر افزایشی مشاهده کردیم قبل از این که افزایش بستری ها بیشتر شود اقدام کنیم چون وقتی افزایش بستری مشاهده شد دیگر برای مداخله و پیشگیری خیلی دیر است. حتی به محض این که افزایش سرپایی را دیدیم محدودیت ها را به شکل نسبی اعلام کنیم و به خصوص استفاده از ماسک را جدی بگیریم همچنین شرایط باید وابسته به شرایط روز باشد وضعیت که خوب می شود محدودیت ها را کم کنیم و هر گونه آمادگی را داشته باشیم که محدودیت ها را اعمال کنیم، اگر مسئولان و مردم ما این پیام کلیدی را بپذیرند و این طور عمل نکنند که سفید یا سیاه یا صفر یا صد است باید به شکل تدریجی با این مسئله برخورد کرد و تغییر رفتار داد وگرنه در آینده در مدیریت کادر مشکل جدی نخواهیم داشت.

_ توصیه شما این است که تا زمانی که کرونا از بین برود باید همواره از ماسک استفاده شود؟

در هر مکانی که فضا بسته است و تهویه ندارد باید از ماسک استفاده کرد

اگر نمی خواهیم شاهد افزایش محدودیت ها و  تلفات باشیم باید به محدودیت های خفیف تن دهیم

کلا توصیه صاحب نظران دنیا این است که مکان هایی که تهویه ندارد، مکان هایی که تراکم حضور افراد بالا است با توجه به اینکه خیلی از افراد آلوده علامت ندارند یا در مراحل مقدماتی هستند و یا هرگز علامت دار نمی شوند، نکات بهداشتی رعایت شود. بنابراین وقتی در تماس با دیگران هستیم و در تماس با افرادی هستیم که به طور معمول در برخوردهای روزمره با آن ها تماس نداریم پس در این مکان ها باید از ماسک استفاده کنیم که مثال بارز آن در اتوبوس در مترو و در اجتماعاتی است که برگزار می شوند در هر مکانی که فضا بسته ای است و تهویه ندارد باید از ماسک استفاده کرد تا زمانی که این مسئله در کل دنیا متوقف شود چون در هرجای دنیا از طریق جابجایی یک مسافر از منطقه ای به منطقه دیگر به کل دنیا منتقل می شود و این امکان وجود دارد که موج جدیدی به راه بیفتد اگر نمی خواهیم شاهد افزایش محدودیت ها و افزایش تلفات باشیم باید به محدودیت های خفیف و زود هنگام تن دهیم.

_ آیا این نکته درست است که اومیکرون مثل باقی سویه های کرونا آنتی بادی کمی تولید می کند و مدت آن کوتاه است و به همین دلیل افراد به سرعت به این نوع سویه مبتلا می شوند؟

مساله اصلی کاهش سطح آنتی بادی نیست، مساله تغییر سریع خود ویروس است

مدت زمان ایمنی اش کم نیست مدت زمان ایمنی نسبتا بالایی دارد و ما سطح آنتی بادی قابل تشخیصمان کاهش پیدا می کند. مساله اصلی کاهش سطح آنتی بادی نیست، مساله تغییر سریع خود ویروس است. مثل پدیده ای که در مورد آنفولانزا وجود دارد یعنی ویروس تغییر می کند که آن آنتی بادی قوی ویروس را شناسایی نمی کند و این تغییرات گاهی اوقات بزرگ هستند به صورتی که یک اسم جدید برایش می گذارند یک حرف ایرانی جدید به این نوع اختصاص می دهند گاهی اوقات تغییرات خفیف هستند در حدی که برای خود اومیکرون مثلا زیر مجموعه هایی تعریف می کنند و باز زیر مجموعه های این نوع زیر مجموعه های فرعی دیگری دارند. هر چقدر این زیر مجموعه ها با هم اختلاف بیشتری داشته باشند آنتی بادی های تشدید شده ممکن است نتوانند ویروس جدید را به طور کامل شناسایی کنند و به صورت نسبی شکست می خورند نسبی که می گویم این طوری نیست که هیچ گونه تاثیری نداشته باشد ولی از تاثیر ایده آل آن کاهش پیدا می کند به این دلیل تغییر پذیری ویروس است که منجر می شود سیستم های دیگر نتواند شناسایی بکند و محافظت کند.

_ چرا اخیرا سویه های جدیدی که از کرونا اعلام می شود قادر به ایجاد موج های جدید و بزرگ نیست؟ آیا دلیل آن تزریق واکسن ها بوده یا کرونا جهش هایی نداشته است؟

هر چقدر سرعت انتقال بیشتر باشد سرعت پیدایش یک گونه جدید بیشتر است

کاهش انتقال احتمال پیدایش گونه جدید را کم می کند

نتیجه مطالعات من که حاصل تحقیقات دانشمندان است نشان می دهد اولین عامل و مهم ترین عامل در ایجاد یک گونه جدید انتقال بالا است، هر چقدر سرعت انتقال بیشتر باشد سرعت پیدایش یک گونه جدید بیشتر است و در حال حاضر به غیر از آن مناطقی که در جنوب شرق آسیا به خصوص در منطقه کشورهای غرب اقیانوس که ناگهان موج جدیدی را تجربه کردند، در سایر نقاط دنیا کرونا و انتقال آن کاهش پیدا کرده است. همین کاهش انتقال به دلیل واکسیناسیون به دلیل ایمنی طبیعی ناشی از ابتلای قبلی و عوامل دیگری است که به عنوان روش پیشگیرانه وجود داشتند. همین کاهش انتقال احتمال پیدایش گونه جدید را کم می کند و ما با یک پدیده جدید مواجه نمی شویم و دانش بشر روز به روز با مشاهدات جدیدش به روز می شود شاید در آینده توجیه بهتری برای این موضوع پیدا شود.

_ به عنوان یک محقق توصیه می کنید واکسن ها بروز شوند و مطابق با سویه های جدید به بازار بیایند یا این که به دلیل هزینه هایی که وجود دارد این سیر به صرفه نیست؟

کشورهای بزرگ واکسن سازی ساخت واکسن علیه اومیکرون را هدف خود قرار ندادند

احتمالا با این پدیده مواجه می شویم که هر سال واکسنی که بر اساس آخرین گونه ها ساخته شده باشد به بازار ارائه شود

باز گمانه زنی می کنم و در واقع نتیجه تحقیقات دانشمندان دیگر را می گویم؛ در حال حاضر برای هر گونه جدیدی که پیدا می شود واکسن جدید می خواهیم بسازیم و این مساله ای نبوده که ضرورتش در دنیا اثبات بشود. حتی کشورهای بزرگ واکسن سازی ساخت واکسن علیه اومیکرون را هدف خود قرار ندادند و این که آنها منفعت مالی خودشان را مد نظر دارند ولی منفعت مالی هوشمندانه این است که اگر قرار است منفعت مالی نداشته باشد منفعت دیگری هم نخواهد داشت لذا وقتی شرکت های واکسن سازی نفع خودشان را در این می بینند که به سراغ واکسن جدید نروند حتما ضرورتی نداشته است. اگر شرکت ها به ساخت واکسن جدید اقدام می کردند الزاما به منظور ضرورت داشتن نبود ممکن است به همان دلایلی که گفتم اشاره شود. ممکن است آن ها بخواهند تنها این واکسن ها به فروش برسند. ولی عکس این موضوع صادق است یعنی اگر آن ها به ساخت واکسن جدید اقدام نکرده اند یعنی این که این واکسن موردی نداشته است و احتمالا ما با این پدیده مواجه می شویم که هر سال واکسنی که بر اساس آخرین گونه ها ساخته شده باشد به بازار ارائه شود. بسته به این که ویروس کرونا هم مثل ویروس آنفولانزا با همان شدت در حال تغییر است یا خیر؟

اگر سالانه ویروس تغییر کند ما سالانه به افراد حساس جامعه مانند سالمندان و یا بیماران مبتلا به سرطان یا نقص ایمنی توصیه بکنیم این واکسن ها را تزریق کنند و باقی افراد جامعه ممکن است نیاز نداشته باشند یا این که هر چند سال یکبار بر اساس نتایج افرادی که مبتلا می شوند عمل کنیم، چون ما نمی توانیم بگوئیم هیچ فردی مبتلا نمی شود می توانیم بگوئیم تعداد مبتلایان به حدی است که در آینده قابل مدیریت باشند و ابتلا و مرگ میر به عنوان یک معضل جدی مطرح نباشد. با بررسی این موارد می شود تصمیم گیری کرد که این اندازه تغییرات رخ داده است و آن زمان واکسن جدیدی باشد و هر سال مثل آنفولانزا واکسن بسازند. ممکن است این مسئله مثل سایر ویروس ها و مثل سارس آن اندازه خفیف شود که مثل سرما خوردگی با آن مدارا کنیم. گزینه های مختلفی وجود دارد که در آینده می توان در مورد آنها قضاوت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha