یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 341588

آلودگی با پلاستیک یکی از مهم ترین مسائل زیست محیطی است. روز جهانی بدون پلاستیک روزی است برای جلب توجه به پلاستیکی که ما روزانه از آن استفاده می کنیم، به ویژه پلاستیک یک بار مصرف.

روز جهانی بدون پلاستیک

روز جهانی بدون کیسه های پلاستیکی که در 3 جولای جشن گرفته می شود، یک ابتکار جهانی است که هدف آن حذف استفاده از کیسه های پلاستیکی  می باشد. کیسه های پلاستیکی ممکن است در زمان خرید لوازم خانه برای اسفاده آسان باشند، اما همچنین فشار زیادی بر محیط زیست وارد می کنند.

 ممکن است تا 500 سال طول بکشد تا کیسه های پلاستیکی متلاشی شوند، بنابراین  باعث می شوند بخش بزرگی از آنچه را که در محل های دفن زباله باقی می ماند و آبراه های ما را آلوده می کند، تشکیل  دهند.

سالانه بیش از 380 میلیون تن پلاستیک تولید می شود. نیمی از پلاستیک تولید شده یکبار مصرف است. از آنجایی که تنها 9 درصد از کل پلاستیک بازیافت می شود، بیشتر آن در جوامع ما زباله می شود، محل های دفن زباله ما را پر می کند و اقیانوس های ما را آلوده می کند.


در نواحی بزرگ اقیانوس صخره‌های عظیمی از انواع زباله‌های پلاستیکی تشکیل شده‌اند و کیسه‌های پلاستیکی به شدت در میان آنها بازی می‌کنند. وسعت این مشکل به حدی است که این جزایر بزرگ شناور به صدها مایل می رسند، مانند بناهای تاریخی بزرگی برای اتلاف بشر، و بی توجهی به جهانی که در آن زندگی می کنیم. روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی به ما این فرصت را می دهد تا به خود و دیگران یادآوری کنیم که هر اقدامی که انجام می دهیم و هر کیسه ای که دور می اندازیم، زندگی همه افراد در جهان را برای نسل های آینده تحت تأثیر قرار می دهد.

روز جهانی بدون پلاستیک باعث آگاهی از میزان مصرف پلاستیک ما در روز می شود و  باعث می شود  کمی به روش های کمتر استفاده کردن از آنها فکر کنیم.

 در کجا بیشتر از پلاستیک یکبار مصرف استفاده می کنیم؟

  • بطری های نوشیدنی
  • محصولات پاک کننده در کوزه های پلاستیکی
  • بسته بندی غذا
  • فنجان، نی، قوطی
  • کیسه های نگهداری
  • بسته بندی محصول

مشارکت در روز جهانی بدون پلاستیک آسان است

برای یک روز به پلاستیک های یکبار مصرف «نه» بگویید، آن را نخرید و از آن استفاده نکنید. در این روز  یاد میگیریم که یا محصولات پایدار  و سازگار با محیط زیست را با پلاستیک های یکبار مصرف را  جایگزین کنیم. به عنوان مثال، مبادله:

  • نی های یکبار مصرف با نی های بامبو قابل استفاده مجدد.
  • لیوان قابل استفاده مجدد برای نوشیدن نوشیدنی های گرم و سرد.
  •  استفاده از کیسه های پارچه ای برای خرید.
  • کیسه های سیلیکونی برای ساندویچ و تنقلات.
  • کیسه های زباله قابل کمپوست.

 برخی از آرزوهای روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی

  1. بدون پلاستیک، جهان مانند الماسی است که همه جا می درخشد.
  2. هر روز زمین را  به روز بدون پلاستیک دعوت کنیم
  3. به کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف نه بگویید.
  4. وقتی به خرید می روید کیسه پارچه ای یا کیسه کاغذی خود را بردارید.
  5. یک جنتلمن باشید از کیسه کاغذی استفاده کنید کیسه پلاستیکی را بازیافت کنید.
  6.  مصرف کیسه های پلاستیکی را کاهش دهید،  آن را رد کنید، استفاده مجدد کنید و به بازیافت آن بپردازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha