در سه‌ماه اخیر روند کاهشی میزان مبتلایان و بستری‌شدگان ناشی از کرونا را در مراکز درمانی شاهد بودیم و حتی روزهای بدون فوتی 11تیر برای چهارمین بار نیز به ثبت رسید اما در هفته اول تیر کرونا جان دوباره گرفت و حکایت از خیز جدید دارد.

احتمال تکرار مرگ‌های سه‌رقمی کرونایی در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، براساس اعلام وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی از 11 تا ۱۲تیرماه ۱۴۰۱ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۱۷بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۰۴نفر از آن‌ها بستری شدند. همچنین ۶بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۱هزار و ۳۹۶نفر رسید.

در هفته گذشته ۱۰استان شامل تهران، کرمان، خوزستان، اصفهان و هرمزگان بیشترین افزایش بستری‌ها را داشته‌اند؛ البته تهران بیشترین موارد فوتی را ثبت کرده است؛ بنابراین، شواهد و قرائن از پیک جدید بیماری کرونا در ایران خبر می‌دهد. در حالی متخصصان عفونی بابت پیک جدید کرونا اعلام هشدار کرده اند که عادی‌انگاری‌های مسوولان و مردم منجر به کاهش 60درصدی رعایت پروتکل‌ها در میان جامعه شده است.

آخرین‌باری که چنین اتفاقی در ایران رخ داد به‌دلیل تعلل و سهل‌انگاری وزارت بهداشت وقت درخصوص واردات واکسن بود که روزانه بیش از 700تن بر اثر کرونا فوت کردند. تا امروز ۵۸میلیون و 6هزار و ۶۷نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. همچنین ۲۷میلیون و ۷۶۲هزار و ۹۲۴نفر دوز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند؛ بنابراین با احتساب جمعیت 85میلیونی ایران، 27میلیون نفر تاکنون دوز دوم واکسن کرونای خود را دریافت نکردند. درحال‌حاضر آنطور و مطابق با آنچه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گویند؛ به‌دلیل عدم واردات واکسن تمایل مردم نسبت‌به تزریق واکسن‌های داخلی بسیار کم شده است.

عادی‌انگاری‌ها باعث شده که میزان استفاده از ماسک در ایران به زیر ۱۰درصد برسد؛ بنابراین نگرانی‌ها درخصوص پیک جدید کرونا البته نه به‌شدت گذشته وجود دارد، چراکه درحال‌حاضر نوسانات ابتلا به بیماری کرونا در دنیا زیاد شده و افزایش میزان ابتلا از آمریکای جنوبی و آفریقا به‌سمت منطقه گسترش پیدا کرده است. در کشورهایی مانند پاکستان و کویت میزان موارد ابتلا زیاد شده است.

همچنین براساس گزارش‌ها، پاسخ تست کرونای ۴٠درصد از مسافران استانی مثبت است. باوجوداینکه رنگ‌بندی شهرها مدام درحال تغییر است اما رنگ آبی در کشور نداریم؛ البته به گفته متخصصان عفونی، مبنای قضاوت راجع‌به وضعیت اپیدمی در ایران بر پایه رنگ‌بندی شهرها اشتباه است، زیرا رنگ‌بندی شهرها موید وضعیت خطر اپیدمی در مناطق مختلف نیست.

رنگ‌بندی‌ها صرفا برپایه‌ تعداد موارد بستری به ازای جمعیت است اما بستری تنها یکی از متغیرهایی است که می‌تواند سطح خطر ناشی از اپیدمی را در مناطق مختلف نشان دهد. درحالی‌که متغیرهای دیگری هم مانند تعداد مرگ و ابتلا، نسبت تست‌های مثبت به کل تست‌ها، طغیان‌ها، تحرک جمعیتی، عدم رعایت پروتکل‌ها هم وجود دارند؛ بنابراین اساس قضاوت پزشکان راجع به اپیدمی نمی‌تواند بر پایه‌ رنگ‌بندی باشد، چراکه متاسفانه رنگ‌بندی‌ها ذهنیت کاذب ایجاد و مردم را گمراه کرده است.

جداول آماری نیز بر پایه مرگ است. این در حالی است که موارد فوت شاخص صحیحی برای تحلیل وضعیت اپیدمی در شرایط حاضر نیست. قضاوت و پیش‌بینی شرایط اپیدمی با بررسی آمار شفاف میزان ابتلا و چرخش ویروس انجام می‌شود.


احتمال تکرار مرگ‌های سه‌رقمی


دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست با اشاره به افزایش سه‌برابری مبتلایان به کرونا به «صبح‌نو» می‌گوید: این روزها تعداد مبتلایان به کرونا بسیار افزایشی شده است. بر همین اساس احتمالا پیک جدیدی در پی خواهیم داشت اما درخصوص زمان آن نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم؛ چراکه پیش‌بینی این قضیه آن هم در تاریخ مشخص غیرعلمی است.


به‌طورکلی پاندمی‌ها دارای وضعیت قابل پیش‌بینی نیستند؛ زیرا بخشی از دلایل پاندمی‌ها مردم‌اند و بخش دیگر آن تغییر و تحول در ویروس است. در حال‌حاضر اطلاعاتی از وضعیت جهش در ویروس نداریم. همچنین متاسفانه آن بخشی که مربوط به مردم است به‌جز واکسیناسیون نیمه‌کاره درصد رعایت پروتکل‌ها در جامعه به‌شدت کاهش داشته است.


او درمورد مدیریت اپیدمی اظهار می‌کند: درحال‌حاضر به نظر نمی‌آید که وزارت بهداشت اقدامات لازمی برای پیشگیری از وقوع پیک یا کاهش تعداد مبتلایان انجام دهد. این روزها شواهدی از اقدامات مدیریتی مناسب برای کنترل طغیان‌ها و پیشگیری از پیک بعدی را مشاهده نمی‌کنیم؛ بنابراین فرایند تمام اتفاقات شانس خیزش کرونا در کشور را افزایش می‌دهد، اما اگر الگوی اپیدمیولوژیست ویروس به همین شکل باقی بماند و مدیریت لازم صورت نگیرد و مردم هم همانند روزهای گذشته از ماسک استفاده نکنند، طبیعتا شاهد پیک جدیدی خواهیم بود.


سوری ادامه می‌دهد: هشدارها درباره بیماری کرونا از هفته‌ها قبل داده شده است اما متاسفانه واکنشی که انتظار داشتیم، دیده نشد و عادی‌انگاری شرایط مجددا سراغ جامعه آمد. متاسفانه به‌دنبال کاهش مرگ‌ها و بستری‌ها طی هفته‌های گذشته، این‌طور القا شد که اپیدمی یا پاندمی تمام شده است. در این میان، بسیاری از مردم هم این‌طور برداشت کردند که دیگر نیازی به رعایت پروتکل‌ها نیست.

الان شما در سطح جامعه خیلی از افراد را می‌بینید که دیگر ماسک نمی‌زنند. علی‌رغم اینکه بارها و بارها درباره امکان تشدید ویروس کرونا در کشور هشدار داده شده اما کم‌توجهی شد. تا اینکه موارد خیزش‌یافته ابتلا بیشتر از آمریکای جنوبی به‌سمت منطقه ما و غرب آسیا کشیده شد. الان تقریبا بیشتر کشورهای غرب آسیا ازجمله ایران روند افزایشی خود را آغاز کرده‌اند.

درحال‌حاضر عملا این ویروس کروناست که ما را مدیریت می‌کند و ما مدیریت خاصی روی آن نداریم. احتمال دارد که مثل پارسال به مرگ‌های روزانه ۷۰۰نفر هم برسیم. احتمال هم دارد که به آن شرایط نرسیم اما این احتمال اگر خیلی کوچک و بعید هم باشد، نباید به‌هیچ‌وجه آن را نادیده گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha