سلامت نیوز : روز گذشته در حالی که استانداری گلستان و دیگر متقاضیان اجرای طرح گردشگری آشوراده، درخواست تغییر کاربری و ساخت وساز در جزیره را داشتند، واکنش به هنگام و شجاعانه رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و همراهی دیگر سازمان های حاضر در جلسه، آشوراده را از تخریب و نابودی نجات داد. در اینحال دفاع جانانه، حقوقی و متقن سمیه رفیعی در برابر درخواست کنندگان و همراهی دیگر سازمان ها و نهادها با او، ذخیره گاه زیستکره و "پناهگاه حیات وحش میانکاله" را برای همیشه بیمه کرد. همچنی در ادامه رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر سازمان های حاضر در جلسه به دفاع از آشوراده در برابر درخواست های خارج از قانون متقاضیان پرداختند و نسبت به درخواست های غیرقانونی متقاضیان هشدار دادند.   

دفاع جانانه رییس فراکسیون محیط زیست مجلس از آشوراده/ رفیعی: با استناد به قوانین، اجازه تغییر کاربری و واگذاری آشوراده را نمی دهیم

سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با سلامت نیوز گفت:« 9 دلیل قانونی دارم برای اینکه آشوراده که مهم ترین نقطه "پناهگاه حیات وحش میانکاله" است به هیچ عنوان قابل "ساخت وساز"،"تغییر کاربری" و "واگذاری" نیست. این را در جلسه شورایعالی شهرسازی ومعماری به متقاضیان گفتم. مخالفت من با درخواست تغییر کاربری آشوراده، نه احساسی است و نه سیاسی؛ بلکه من بر اساس اظهارنظرهای صریح مراکز پژوهشی و دانشگاهی و قضایی مخالفت می کنم.»

او در ادامه افزود : « متقاضیان اجرای "طرح گردشگری آشوراده" مصوبه آشوراده را آورده بودند و درخواست "زون تفرجی متمرکز" داشتند. ارائه هایی که صورت گرفت و مباحثی که برای "تغییر کاربری" مطرح شد با قوانین و ویژگی های اکولوژیک، اقتصادی- معیشتی منطقه همخوانی نداشت.»

رفیعی همچنین گفت :« امروز بحث هایی مطرح شد؛ سازمان حفاظت محیط زیست دلایل و استدلال هایش را گفت و معاون اجرایی رییس جمهور و آقای قاسمی نیز به عنوان رییس شورایعالی، بابت پیگیری مصوبات استانی نظرات خود را بیان کردند.»

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی که از هنگام فعالیتش در فراکسیون، آنرا از انزوا و بی عملی خارج کرده، در ادامه تاکید کرد:« اما مساله اینجاست که سال گذشته شورایعالی شهرسازی و معماری برای "طرح گردشگری آشوراده" تعیین تکلیف کرده بود و من امروز متوجه شدم که اتفاقا کار کارشناسی دقیقی با جرات و جسارت بر روی خروجی آن مصوبه انجام شده است؛ با اینکه دولت وقت کاملا موافق اجرای طرح فوق بوده اند، ولی این ها ایستادگی کردند و در نهایت نظرات کارشناسی به ثمر نشسته است.»

رفیعی با اشاره به اینکه من شخصا با آن مصوبه مشکلی نداشتم گفت:« اینکه قرار باشد به صورت گسترده بحث تفرج انجام شود؛ آنهم با سازه های کاملا سبک و بدون در نظر گرفتن هیچ نوع اقامت چه موقت و چه دائم، در همه جای دنیا دارد انجام می شود و در ایران هم می شود اجرا کرد؛ ضمنا از اینکه مردم هم با ذخیرگاه زیستکره و یک منطقه حفاظت شده که ارزش های اکولوژیک بالایی دارد آشنایی پیدا کنند استقبال می کنیم. اما به شرطی که استانداردها و شروطی که در مصوبه شورایعالی معماری وشهرسازی آمده بود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر آن صحه گذاشته بود رعایت شود.»

درخواست تغییر کاربری وتفرج متمرکز

او درباره دلیل مخالفتش با متقاضیان اجرای طرح گردشگری آشوراده گفت:« آنها علاوه بر آن مصوبه، درخواست اینرا داشتند که به صورت عمومی طرح تفرج انجام شود؛ هر چند به صورت صریح گفته نشد اما بحث "تغییر کاربری" و "تفرج متمرکز"عنوان شد. در اینجا تعدادی از اعضای شورایعالی صحبت کردند و گفتند که سال گذشته بررسی های زیادی با زحمت فراوان صورت گرفته و خروجی داشته است. من نیز دلایل، مستندات و تمام استنادهای قانونی را آوردم. 9 دلیل قانونی دارم برای اینکه آنجا که مهم ترین نقطه "پناهگاه حیات وحش میانکاله" است به هیچ عنوان قابل واگذاری نیست.»

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره تعارض های قانونی درخواست های متقاضیان و مجری گفت:« طبق نص صریح ماده 16 "قانون حفاظت وبهسازی محیط زیست"، نه عرصه و نه اعیان و نه حتی حق بهره برداری می تواند به غیر از سازمان حفاظت محیط زیست، به سازمان یا فردی واگذار شود و اگر قبلا نیز واگذار شده باید مجددا مسترد شود. همچنین "قانون بهره برداری از جنگل ها" و چند مصوبه دولت این گونه واگذاری ها را کاملا ممنوع کرده است. ضمن اینکه نامه هایی در اینباره موجود است که به اذعان دوستان قوه قضایی بسیار متقن است و به اصطلاح مو لای درزش نمی رود". »

رفیعی تاکید کرد:« مخالفت من با درخواست تغییر کاربری آشوراده، نه احساسی است و نه سیاسی؛ بلکه من بر اساس اظهارنظرهای صریح "دانشگاه تربیت مدرس"، "دانشگاه شهید بهشتی"، "مرکز تخصصی حفاظت فوک خزری"، "مرکز پژوهش های مجلس"، "دیوان محاسبات کشور" و "شبکه تشکل های محیط زیستی کشور" که تمام اینها را همراه خود داشتم، با استدلال با این درخواست مخالفت کردم.»

او گفت:« همچنین به دوستان نیز گفتم اگر کسی یک خط یا یک جمله اظهارات کارشناسی از افراد متخصص بیاورد که گفته باشند در این 22 هکتار زون تفرجی اجرا شود و مشکلی برای محیط زیست ندارد؛ من حرفم را پس می گیرم. من بررسی کرده ام و تا امروز حتی یک نفر هم چنین موضعی را نداشته است.»

اعلام جرم دادستان

رفیعی در ادامه گفت:« مسوولان گلستان و متقاضیان معتقد بودند که این موضوع، در "کمیته گردشگری" رای آورده است. من هم پاسخ دادم که شاید طرح موضوع شده باشد؛ اما هنوز مصوب نشده و امضاهای آن کامل نیست و نمی توان آنرا به عنوان یک استناد آورد.»

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود:« مبحث بعدی که استانداری گلستان بر آن تاکید داشت "مصوبه ارزیابی محیط زیستی" بود که متاسفانه آقای تجریشی در سال 1396 آنرا امضا کرده اند و امروز اصرار بر این بود که سازمان حفاظت محیط زیست کشور به همان پایبند باشد و آنرا اجرایی کند. آنها تاکید داشتند که جز آن، چیز بیشتری نمی خواهند. من در پاسخ گفتم که شما تنها یک بحش را گفتید و تمام واقعیت را نگفتید؛ چرا که بعد از این مصوبه ی سال 96 و مجوز ارزیابی محیط زیستی که سازمان محیط زیست وقت برای "طرح گردشگری آشوراده" صادر کرد یکسال بعد یعنی در سال 97 دادستان از باب احقاق حقوق عامه علیه این ماجرا اعلام جرم کرد. پس نمی توان به آن مصوبه استناد کرد.»

او افزود:« ضمن اینکه در قالب مصوبه 1396 یک تفاهم نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان گلستان و سازمان همیاری شهرداری های استان منعقد شده که کار را پیش ببرند. یکی از مواردی که مجری و پیمانکار موظف بوده ارائه دهد ضمانت نامه بانکی بوده که تا امروز با گذشت چند سال از آن ماجرا، هنوز این ضمانت نامه داده نشده است.»

اعتبار دو ساله مجوز

رفیعی گفت:« در بند آخر مصوبه اشاره می کند به اعتبار این مجوز که فقط 2 سال است و از سال 1396 تاکنون چندین سال گذشته؛ یعنی اعتبار آن تمام شده است. چگونه است که می گویند مصوبه شورایعالی که سال گذشته مصوب شده مجدد تهیه شود، اما مصوبه محیط زیست که مدت اعتبار آن تمام شده است را بعد از گذشت 6-7 سال نمی خواهید دوباره اعاده کنید؟»

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود:« در جلسه دیروز متقاضیان طرح گردشگری آشوراده به این نکته اشاره می کردند که آشوراده قبلا مسکونی بوده و الان که خالی از سکنه شده تبدیل به مخروبه شده است. من هم در پاسخ گفتم که شما ضمانت می دهید که 50 سال بعد از اینکه مجددا مسکونی شد احیا خواهد شد؟ اگر حتی یک نفر تضمین بدهد ما می گوییم مشکلی ندارد. شما می خواهید حق و حقوق مردم را بدهید؟ بروید در 48 هکتاری، حق ورود به بقیه مناطق را ندارید. همچنین به متقاضیان گفتم که چرا طرح گردشگری آشوراده را متمرکز در بندرترکمن اجرا نمی کنید؟ بندر ترکمن هم مشکلات زیادی دارد و عمده مردم هم در جزیره نیستند؛ در بندر ترکمن هستند.»

رفیعی با اشاره به اینکه پس از این، سازمان حفاظت محیط زیست، جهادکشاورزی، وزارت دفاع خیلی خوب موضع گیری کردند و در نهایت، موضع ما یکدست بود و حتی یک مخالف نیز در جلسه نداشت گفت:« البته رای گیری انجام نشد و به دو هفته آینده موکول شد.»

او اطمینان داد در تمام مراحل با مستندات حقوقی موجود مانع تغییر کاربری و ساخت وساز در جزیره آشوراده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بیژن IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    خدا قوت به خانم دکتر رفیعی نماینده پر تلاش و پیگیر تنها کسی که صادقانه و بی ریا پیگیری مسایل و 👏‌‌👏مشکلات محیط زیست کشور هستند 👏👏