هپاتیت یک بیماری مرگبار کبدی است که می تواند این عضو بسیار مهم بدن را از بین ببرد به تازگی دانشمندان دارویی را کشف کرده اند که ممکن است کلید درمان هپاتیت A را در دل خود داشته باشد.

کشف دارویی که می تواند هپاتیت را درمان کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تیمی از دانشکده پزشکی کارولینای شمالی دریافتند که ویروس هپاتیت برای تکثیر به برهمکنش‌های خاصی بین پروتئین انسانی ZCCHC14 و گروهی از آنزیم‌ها به نام پلی مراز TENT4 (A) نیاز دارد. آنها با در دست داشتن این دانش، داروی خوراکی RG7834 را با موفقیت روی موش آزمایش کردند. این درمان نه تنها از تکثیر ویروس هپاتیتA جلوگیری کرد، بلکه باعث شد که این ویروس نتواند سلول های کبدی را آلوده کند.

محققان می گویند این اولین دارویی است که نتایج موثری را در حیوانات مبتلا به پاتیتA ارائه می دهد. اگرچه چندین سال است که واکسن علیه این ویروس در دسترس است، اما در حال حاضر راهی برای درمان هپاتیت A وجود ندارد.

استنلی ام لمون پژوهشگر ارشد این پروژه و استاد گروه میکروبیولوژی و ایمنی شناسی بخش پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی در این رابطه می گوید: تحقیق ما نشان می دهد که هدف قرار دادن این مجموعه پروتئینی با یک داروی درمانی با مولکول کوچک که به صورت خوراکی تحویل داده می شود، تکثیر ویروس را متوقف کرده و التهاب کبد را در مدل موش های دارای هپاتیت A معکوس می کند.

باید توجه داشت که ویروس ‌های عامل انواع هپاتیت حتی اگر نام یکسانی داشته باشند با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. متأسفانه طی سال های گذشته هپاتیت A مجددا رواج یافته و در سراسر جهان، پزشکان سالانه میلیون ها عفونت هپاتیت A را تشخیص می دهند. این ویروس باعث تب، درد شکم، یرقان، حالت تهوع و از دست دادن اشتها و حس چشایی می شود.

مطالعات قبلی نشان می‌داد RG7834 می‌تواند هپاتیت B را در هدف قرار دادن آنزیم TENT4 ناکام کند، به همین دلیل پژوهشگران این ترکیب را روی موش ‌هایی که به‌ طور ژنتیکی برای داشتن هپاتیت A مهندسی شده بودند، آزمایش کردند.

نتایج نشان می‌دهد که درمان‌های خوراکی RG7834 به طور چشمگیری آسیب کبدی را در حیوانات کاهش داده است. دوز مورد استفاده محققان برای موش‌ها نیز بی‌خطر بود، اما نویسندگان مطالعه اضافه می‌ کنند که این دارو هنوز آماده آزمایش انسانی نیست.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha