حال واکسیناسیون در کشور ما خوب نیست. براساس گفته مسئولان وزارت بهداشت ١٥درصد از مردم هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند. همین آمار اعلام می‌کند که ٣٧درصد از مردم دوز سوم را تزریق کرده‌اند و آماری از تزریق دوز چهارم منتشر نشده است، اما شواهد نشان می‌دهد که آمار زیاد بالا نیست.

چهارمی را بزنید به قله نرسیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، این در حالی است که بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند تنها راه مقابله با یک موج جدید کرونا این است که پروتکل‌ها رعایت و واکسن کرونا تزریق شود. نکته اینجاست که در حال حاضر آمار افرادی که دوز سوم و چهارم را تزریق نمی‌کنند، شاید بیشتر از کسانی است که حتی تمایل نداشتند دوز اول و دوم را بزنند، زیرا برخی معتقدند عوارض این واکسن‌ها زیاد بوده و برخی‌ها هم گمان می‌کنند رویین‌تن شده‌اند و دیگر کرونا کاری با آنها ندارد.

پیکی که به آرامی آغاز شده است


بسیاری از کارشناسان از چند روز پیش هشدار دادند پیک هفتم کرونا آغاز شده است، آن هم خیلی زیر پوستی و آرام. وزیر بهداشت هم روز گذشته با تایید ورود ایران به موج هفتم تاکید کرد : بارها اعلام کرده ام این که فکر کنیم کرونا تمام شده بسیار اشتباه است. آمار بستری‌ها و مبتلایان روزانه که این روزها هم بالا رفته، موید این مطلب است.

همین بالا رفتن آمار بستری‌ها نشان می‌دهد که تا چند هفته آینده باید شاهد افزایش مرگ‌ومیرها هم باشیم. در این شرایط بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند آنهایی که واکسن نزده‌اند، بزنند و آنهایی هم که زده‌اند، دوز بوستر را حتما تزریق کنند. حالا رنگ‌های قرمز و نارنجی هم به نقشه برگشته‌اند و دوباره آنهایی که واکسن نزده‌اند، اگر به شهرهای قرمز و نارنجی بروند، پلیس آنها را یک‌میلیون تومان جریمه می‌کند.

تزریق دوز چهارم ضروری است


محققان شرکت‌های تولیدکننده واکسن در دنیا تاکید دارند که دوز چهارم واکسن کرونا ضروری است، زیرا آمارها نشان داده که دوز سوم سبب شد آمار مرگ‌ومیر کرونا کاهش پیدا کند، اما در برابر سویه‌های جدید مانند اُمیکرون ایمنی کافی را ارائه نکرده است، بنابراین لازم است افراد دوز چهارم واکسن را دریافت کنند.

بررسی‌ها در کشورهایی مانند شیلی، ایتالیا، سوئد و دانمارک که تعداد زیادی از مردم دوز چهارم کرونا را تزریق کرده‌اند، نشان می‌دهد آنها دو برابر کمتر از دیگران به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. این در حالی است که شدت بیماری در میان افرادی که دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، چهار برابر کمتر از افرادی است که این دوز از واکسن را دریافت نکرده‌اند.

همه گروه‌های سنی بالای ١٨ سال دوز یادآور را بزنند


تا پیش از اینکه بحث پیک هفتم به این اندازه جدی شود، بحث تزریق دوز چهارم برای افراد بالای ٧٠ سال و آنهایی که نقص ایمنی داشتند، مطرح شد. اما کمی بعد کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد همه افرادی که بیش از ٦ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن‌شان گذشته می‌توانند دوز یادآور را تزریق کنند.

نوع واکسن یادآور فرقی ندارد


دکتر حسین کرمانپور درباره اینکه برای دوز چهارم باید چه واکسنی را تزریق کرد، به «شهروند» می‌گوید: «همه انواع واکسن‌های موجود در مراکز واکسیناسیون قابلیت استفاده به‌عنوان دوز یادآور را خواهند داشت. هیچ فرق زیادی در مورد تزریق نوع واکسن وجود ندارد، اگر ٥ یا ٦ ماه از تزریق آخرین واکسن شما گذشته است، حتما دوز یادآور را بزنید.»


او معتقد است که تفاوت چشمگیری بین واکسن‌های موجود وجود ندارد و مهم این است که تا در سربالایی موج هفتم هستیم، برای آنکه به قله نرسیم، این دوز تزریق شود تا به آمارهای وحشتناک پیک‌های قبل نرسیم.دکتر کرمانپور با تاکید بر اینکه واکسن‌زدن به معنای نگرفتن کرونا نیست، ادامه می‌دهد: «صادقانه می‌گویم که در روزهای اول خیلی از ما فکر می‌کردیم که مثل برخی از واکسن‌ها اگر واکسینه‌شویم، کاملا در امان می‌مانیم. این باور خیلی زود نقش بر آب شد، امروز همه می‌دانند افرادی که واکسن می‌زنند امکان گرفتن کرونا را دارند، اما امکان بستری‌شدن‌شان خیلی کمتر می‌شود. کاهش میزان مرگ‌ومیر در کشور شاهد این ماجراست.»


او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این واکسن‌ها در آینده اثراتی روی نسل بشر داشته باشد، می‌گوید: «یک سال قبل در یک طرح ملی وضعیت ١٦هزار پزشک و خانواده آنها را پس از واکسیناسیون بررسی کردیم و هیچ مورد خطرناکی در این تحقیق پیدا نشد. با این وجود باید گفت عمر واکسیناسیون هنوز دو سال هم نشده است و بزرگ‌ترین مراکز علمی دنیا در حال بررسی بیشتر هستند. اما با همه این حرف ها هنوز نتیجه بدی از آن استخراج نشده است.»


کرمانپور به این موضوع اشاره می‌کند که اگر سرماخورده‌اید یا در خودتان علایم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا می‌بینید، باید چهار تا هشت هفته پس از بهبود کامل علایم صبر کنید، بعد واکسن بزنید. البته اگر به هر دلیلی واکسن را زودتر از این زمان تزریق کنید، ضرر خاصی ندارد، فقط واکسن هیچ اثری برای شما نخواهد داشت.


پیشنهاد برای واکسن دوز چهارم


دکتر آمیتیس رمضانی می‌گوید پیشنهاد می‌شود آنهایی که دوز اول، دوم و سوم را واکسن سینوفارم، برکت و بهارات زده‌اند یا سه دوز اسپایکوژن و پاستوکوک زده‌اند، برای دوز چهارم پاستوکوک، اسپایکوژن و آسترازنکا تزریق کنند.او ادامه می‌دهد: «اگر دوز سوم را تنها اسپایکوژن زده‌اید، بهتر است دوز یادآور را پاستوکوک یا اسپایکوژن بزنید و آنهایی که دوز سوم آسترازنکا زده‌اند، توصیه می‌شود دوز یادآور را اسپایکوژن بزنند. اما بهتر است آنهایی که دوز سوم را پاستوکوک زده‌اند، دوز یادآور را هم پاستوکوک بزنند.»

فرصت طلایی واکسیناسیون برای بچه‌ها را از دست ندهید


دکتر اردا کیانی، فوق‌تخصص ریه و عضو ستاد ملی کرونا در گفت‌وگو با «شهروند» به این نکته اشاره می‌کند که دوز چهارم برای افراد بالای ١٢ سال توصیه می‌شود. از والدین هم می‌خواهیم در این فرصت طلایی به‌طور حتم برای تزریق واکسن کودکان بالای پنج سال خود برنامه‌ریزی کنند، زیرا تزریق واکسن به همه ما نشان داد که در درگیری با این ویروس مقاومت خوبی داشت و افراد واکسینه‌شده کمتر گرفتار شدند.

او معتقد است افرادی که زمینه بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند، مانند افراد چاق، بیماران مزمن و متابولیک حتما این دوز را تزریق‌کنند تا در صورتی که این موج شدید شد، کمتر درگیر شوند. این پزشک متخصص به این موضوع اشاره می‌کند که اُمیکرون به یکباره در دنیا جهش بالایی پیدا کرد، اما تفاوتش با سویه‌های دیگر این بود که میزان مرگ‌ومیر در آن بالا نبود، علت آن هم این بود که درصد بالایی از مردم دنیا واکسینه شده بودند. در حال حاضر دوز یادآور بسیار اهمیت دارد، زیرا می‌تواند از ابتلای شدید به ویروس کم کند که این‌یک نکته مثبت است، به همین منظور اصرار داریم که هرچه سریع‌تر تکمیل دوز یادآور را در کشور داشته باشیم.

کرونا شوخی ندارد


کیانی توضیح می‌دهد که اگر سهل‌انگاری‌ها در مورد عدم‌تکمیل دوز سوم و چهارم واکسن و رعایت‌نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم انجام شود، ویروس دوباره می‌تواند مرگ‌ومیر به راه بیندازد. او توصیه می‌کند که باید در محیط‌های بسته و پرازدحام از ماسک استفاده شود و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دستور کار جدی مردم باشد، چون کرونا نشان داد که در محیط بسته و به دلیل اینکه افراد چهره‌به‌چهره روبه‌روی‌هم هستند، امکان انتقال آن وجود دارد. این عضو ستاد کرونا توضیح می‌دهد که همه اقدامات انجام‌شده در دو سال اخیر نشان داد که واکسیناسیون راه مهمی برای نجات کشور از این وضعیت و پایدار ماندن کشور در برابر کروناست. از مردم می‌خواهیم که برای تزریق واکسن کرونا زودتر به مراکز مربوطه مراجعه کنند تا دوباره به‌روزهای تلخ مرگ‌ومیر کرونایی و اعمال محدودیت‌ها برنگردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha