سلامت نیوز : با گرم شدن روزهای اخیر و البته خشکی و بی دفاعی زاگرس در برابر آفات و بحران ها، حالا آتش میهمان زاگرس شده و "منطقه حفاظت شده خاییز" به رغم تلاش ها در آتش می سوزد. خاییز طی دو سال اخیر حداقل 4 هزار هکتار از مساحت خود را در آتش از دست داده است.

 "منطقه حفاظت شده خائیز " از دیروز در آتش می سوزد

به گزارش سلامت نیوز آتش سوزی گسترده ای که از ظهر دیروز جمعه در "منطقه حفاظت شده خائیز" در کهکیلویه وبویراحمد" آغاز شده، با وجود تلاش مردم محلی، محیط بانان و داوطلبان همچنان ادامه داشته و کنترل نشده است.

به گفته اسلام جاودان خرد مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این آتش سوزی ۱۴ هکتار از این منطقه سوخته است. او بر خلاف کنشگران می گوید که آتش خاموش شده است.

"منطقه حفاظت شده خائیز" که با مساحتی در حدود ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده جزو مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست در استان کهگیلویه و بویراحمد است و دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.

خاییز زیستگاه ارزشمندی برای حیوانات وحشی از جمله کل و بز است. پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری منطقه هم شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

خائیز در دو سال گذشته حداقل 4 هزار هکتار را به علت آتش سوزی از دست داده و با این همه به نظر می رسد متولیان راهکار عاجلی برای مقابله با این بحران برای آن نیافته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha