آزمایش HIV ، که غربالگری HIV نیز نامیده می شود ، تنها راه برای اطلاع از ابتلا به این ویروس است.

انواع آزمایش ها برای تشخیص اچ آی وی (HIV)

چندین نوع آزمایش خون یا سایر مایعات بدن شما را بررسی می کنند تا ببینند آیا شما مبتلا هستید یا خیر. اکثراً نمی‌توانند اچ‌آی‌وی را فوراً تشخیص دهند، زیرا ساخت آنتی بادی در بدن انسان و رشد تعداد کافی از ویروس جهت تشخیص زمان بر است.

اهمیت آزمایش HIV

اگر به ویروس مبتلا هستید، تشخیص سریع کمک می کند که درمان را سریع تر شروع کنید تا بتوانید احساس بهتر و زندگی طولانی و کاملی داشته باشید. همچنین می توانید اقداماتی را انجام دهید تا HIV را به افراد دیگر منتقل نکنید.

زنان باردار باید آزمایش شوند زیرا درمان زودهنگام احتمال انتقال بیماری به فرزندتان را کاهش می دهد.

چه کسی باید آزمایش HIV را انجام دهد؟

اگر در معرض خطر ابتلا به اچ آی وی هستید، باید حداقل یک بار در سال آزمایش شوید، از جمله اگر:

  • چندین شریک جنسی داشته اند
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فردی که HIV مثبت است یا می تواند باشد، از جمله فردی که سابقه جنسی او را نمی دانید
  • تزریق مواد مخدر با سوزن، سرنگ یا وسایل دیگر که شخص دیگری ابتدا از آن استفاده کرده است
  • آزمایش سل ، هپاتیت ، یا هر بیماری مقاربتی از جمله سیفلیس ، سوزاک ، کلامیدیا یا تبخال را انجام داده اید یا در حال انجام آن هستید.
  • افرادی که برای مواد مخدر یا پول رابطه جنسی داشته اند
  • با فردی که سابقه هر یک از این موارد را دارد رابطه جنسی داشته باشید

انواع تست HIV

تست های غربالگری آنتی بادی

این آزمایشات پروتئینی را که بدن شما در عرض 2 تا 8 هفته پس از عفونت HIV می سازد، بررسی می کند که به تست های ایمونواسی یا الایزا معروف هستند و به طور کلی بسیار دقیق عمل می کنند.

نسخه‌های سریع این آزمایش‌های خون و مایعات دهانی می‌توانند در 30 دقیقه یا کمتر نتیجه دهند، اما ممکن است حتی زمانی که شما آلوده هستید، نتایج منفی داشته باشند. به این حالت منفی کاذب می گویند.

آزمایش ترکیب آنتی بادی/آنتی ژن

این نوع آزمایش بیشتر توصیه شده است زیرا می تواند HIV را زودتر از آزمایش های غربالگری آنتی بادی تشخیص دهد. آنتی ژن HIV پروتئینی به نام p24 که بخشی از ویروس است و 2 تا 4 هفته پس از عفونت خود را نشان می دهد، بررسی می شود. همچنین آنتی بادی های HIV نیز بررسی می شود. آزمایش سریع آنتی بادی/آنتی ژن می تواند در 20 دقیقه نتیجه دهد.

آزمایش اسید نوکلئیک (NAT)

این آزمایش به عنوان آزمایش RNA نیز شناخته می شوددر این ازمایش ویروس خود را جست و جو می کند و حدود 10 روز بعد از مواجهه می تواند بیماری را تشخیص دهد. اما قیمت بسیار بالایی دارد بنابراین معمولاً اولین انتخاب نیست. اما اگر در معرض خطر بالایی باشید و علائمی شبیه آنفولانزا در شما بروز کرده باشد ، ممکن است پزشک بخواهد از این آزمایش استفاده کند.

کیت های تست در خانه

کیت‌هایی که خون یا مایعات بدن شما را آزمایش می‌کنند. می‌توانید آنها را از برخی داروخانه ها یا به صورت آنلاین خریداری کنید. سعی کنید از نوع معتبر استفاده نمایید.

نحوه انجام آزمایش

یک تکنسین در آزمایشگاه نمونه خون کوچکی می گیرد . برخی از تست‌های ایمونواسی ادرار یا مایعات دهان شما را بررسی می‌کنند، اما چون آنتی‌بادی‌های زیادی در آن‌ها وجود ندارد، بنابراین ممکن است منفی کاذب دریافت کنید.

برای آزمایش‌های خانگی مایعات دهان ، لثه‌های بالایی و پایینی خود را سواب می‌کشید و نمونه را در یک ویال آزمایش می‌کنید. معمولا در 20 دقیقه نتیجه می گیرید. از هر 12 نفری که مبتلا هستند یک نفر در این آزمایش منفی کاذب می گیرد. اگر مثبت است، آزمایش آزمایشگاهی را برای تایید انجام دهید.

نتایج آزمایش HIV

مشخصات شما در آزمایش های مربوط به بیماری ایدز محرمانه هستند. تمام اطلاعات شما به نتیجه پیوست شده است، اما توسط قوانین حفظ حریم خصوصی محافظت می شود

نتایج آزمایش مثبت

نتیجه آزمایش مثبت به این معنی است که آثار HIV در بدن شما وجود دارد. اگر آزمایشی با پاسخ سریع انجام دادید، برای تأیید آن یک آزمایش آزمایشگاهی استاندارد انجام دهید زیرا آزمایش های دقیق تر خون می تواند به تایید تشخیص شما کمک کند:

  • وسترن بلات یا روش ایمونوفلورسانس غیرمستقیم
  • تمایز آنتی بادی، بین HIV-1 و HIV-2

مثبت بودن آزمایش HIV به این معنی نیست که شما مبتلا به پیشرفته ترین مرحله بیماری ایدز هستید. درمان HIV می تواند شما را از ابتلا به ایدز باز دارد، بنابراین در مورد شروع داروهایی به نام درمان ضد رتروویروسی (ART) فوراً به پزشک مراجعه کنید. این داروها مقدار ویروس را در بدن شما کاهش می دهند، گاهی اوقات تا حدی که آزمایش نمی تواند آن را تشخیص دهد و همچنین از سیستم ایمنی شما محافظت می کنند تا عفونت HIV شما به ایدز تبدیل نشود.

نتایج آزمایش منفی

اگر نتیجه آزمایش شما پس از مواجهه با ویروس، منفی است، می توانید اقداماتی را برای محافظت از خود در برابر HIV انجام دهید که شامل انجام رابطه جنسی ایمن و مصرف دارویی به نام پیشگیری از مواجهه اولیه ( PrEP )هستند.

ممکن است 6 ماه طول بکشد تا آنتی بادی کافی برای دریافت نتیجه مثبت در برخی آزمایشات تولید شود. اگر 3 ماه یا کمتر ، از ابتلای شما می گذرد و نتیجه آزمایش شما منفی است، آزمایش دیگری را بعد از شش ماه انجام دهید تا مطمئن شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha