معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، طرح دارویاری را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در اقتصاد سلامت کشور خواند و با اشاره به اجرای تدریجی آن، گفت: سازمان بیمه سلامت در هفته اول مردادماه، اولین پرداختی طرح دارویاری به داروخانه‌ها را همزمان با مطالبات بیمه‌ای تیرماه پرداخت خواهد کرد.

نحوه قیمت‌گذاری‌های جدید در داروخانه‌ها / ماجرای بیمه رایگانِ ۳ ماهه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مهدی رضایی درباره ارزیابی بیمه سلامت از طرح دارویاری گفت: طرح دارویاری یک ضرورت اجتناب ناپذیر در اقتصاد سلامت کشور و اصلاح ساختاری درنحوه تخصیص ارز دارو محسوب می‌شود. روش اجرایی انتخاب شده به صورت تدریجی است و اطمینان حاصل کردن از این موضوع که پرداختی از جیب بیماران افزایش نیابد، با اهداف پیش بینی شده در هفته اول اجرای طرح را می‌توان موفقیت آمیز ارزیابی نمود.

برخی نگرانی‌ها از تامین منابع «دارویاری»

تنخواه ۴هزار میلیاردی سازمان برنامه و بودجه برای بیمه‌ها

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، درخصوص پیش پرداخت سازمان برنامه و بودجه افزود: واقعیت امر این است، در تامین منابع طرح نگرانی‌هایی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، انجمن‌های صنفی و سایر ذینفعان مطرح می‌شود؛ اما خوشبختانه در هفته آغاز اجرای طرح سازمان برنامه بودجه به وعده خویش عمل کرده است و تنخواه مورد نیاز را به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده است که حدود چهار هزار میلیارد تومان است. کل اعتبار مورد نیاز بر اساس ارزیابی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ است، البته دولت اعلام کرده است متناسب با اجرای طرح منابع مورد نیاز را تامین خواهد نمود.

اولین پرداختی به داروخانه‌ها؛ هفته اول مرداد

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح دارویاری، تخصیص یارانه ارز دارو به سازمان‌های بیمه‌گر داده شده است، سازمان بیمه سلامت ان‌شاءالله در هفته اول مردادماه، اولین پرداختی طرح دارویاری به داروخانه ها را همزمان با مطالبات بیمه‌ای تیرماه پرداخت خواهد کرد، با توجه به اهتمام دولت به اجرای صحیح طرح و پیگیری‌های وزیر بهداشت، دلیلی بر نگرانی در حال حاضر وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات این طرح نشان‌دار شده است، تاکید کرد: اعتبارات مربوط به یارانه دارو طبق قانون صرفاً بایستی به همین موضوع اختصاص یابد و سازمان‌های بیمه‌گر هم خود را متعهد به اجرای آن می‌دانند، در ضمن دستگاه های نظارتی متعدد، نظارت کافی بر هزینه‌کرد اعتبارات مربوطه را خواهند داشت.

نحوه قیمت‌گذاری داروهای موجود در داروخانه‌ها

رضایی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نحوه محاسبه قیمت داروهای موجود در داروخانه‌ها که پیش از اجرای طرح دارویاری خریداری شده‌اند، گفت: بنا به صلاحدید سیاست‌گذاران متولی سلامت کشور و جلوگیری از کمبودهای کاذب پس از اعلام قیمت جدید، مبنای محاسبه بدون توجه به زمان خرید داروها، زمان اعلام قیمت قرار گرفته است؛ به عبارتی تمامی داروهای موجود در داروخانه ها مشمول افزایش قیمت شده است.

ماجرای بیمه رایگان ۳ ماهه فاقدین بیمه

رضایی در ادامه صحبت‌هایش درباره پوشش بیمه‌ای رایگان ۳ ماهه نیز به ایسنا گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا در زمان اپیدمی کرونا، ارزیابی آزمون وسع جهت بیمه شدن افراد، می‌تواند لغو شود. با توجه به اعلام رسمی موج هفتم کرونا توسط وزیربهداشت و همزمانی با اجرای طرح دارویاری و مصوبه قرارگاه اصلاح یارانه دارو، سازمان بیمه سلامت موظف به پوشش بیمه رایگان ۳ماهه برای افراد فاقد بیمه شده است. این افراد در مدت سه ماهه تحت پوشش بیمه سلامت همگانی خواهند بود تا ارزیابی وسع آنان مشخص شود، سپس بر مبنای دهک درآمدی برای تداوم پوشش بیمه‌ای اقدام می‌گردد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: منابع مورد نیاز این موضوع نیز پیش بینی شده است و از محل اعتبارات سازمان تامین می‌شود.

۶میلیون بیمه‌شده جدید در چند ماه اخیر

بیمه‌ نشده‌ها برای ثبت‌نام اقدام کنند

وی همچنین تاکید کرد: عمده افراد فاقد بیمه تحت پوشش قرار گرفته‌اند، در چند ماه اخیر قبل از اجرای طرح دارویاری با فراخوان‌های انجام شده و بیمه‌گری فعال، حدود ۶ میلیون از افراد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند؛ در عین حال همچنان امکان بیمه شدن افراد فاقد بیمه با مراجعه به سامانه غیر حضوری یا دفاتر پیشخوان دولت فراهم است.

نحوه پوشش بیمه‌ای و ارایه خدمت به اتباع خارجی

رضایی درباره ارایه خدمات به اتباع خارجی نیز به ایسنا گفت: اتباع خارجی به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ آن‌هایی که اقامت مجاز دارند می‌توانند بر اساس تعرفه حق بیمه‌ای که مصوبه هیئت وزیران است با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت تحت پوشش بیمه قرار گیرند. از طریق اعتبارات کمیساریای عالی پناهندگان نیز حدود ۱۲۰ هزار نفر حق بیمه آنها پرداخت و تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. حدود ۴۵ هزار نفر هم از سوی دولت جمهوری اسلامی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. مابقی با پرداخت سرانه حق بیمه تعیین شده می‌توانند بیمه شوند. اما اتباع خارجی غیرمجاز بر اساس سیاست‌های داخلی اعلام شده اقامت‌شان در کشور مجاز نبوده و امکان دریافت خدمات بیمه‌ای ندارند.

رضایی درباره تبدیل نسخ کاغذی به الکترونیک به میزان ۴۰۰۰ تومان نیز که مورد گلایه انجمن داروسازان بود نیز به ایسنا گفت: این مصوبه مربوط به سال ۱۴۰۰ هیات وزیران بوده است که چند ماه بعد از اجرای آن با توجه به ایرادی که مجلس شورای اسلامی به آن وارد نموده بود، لغو گردید و در حال حاضر استناد قانونی برای پرداخت آن وجود ندارد، هرچند اخیرا به استناد قانون بودجه ۱۴۰۱ برای تشویق موسساتی که در نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی فعالیت دارند؛ پیش نویسی در شورای عالی بیمه مطرح است، لذا بایستی منتظر بمانیم تا نتیجه آن مشخص شود.

وضعیت پرداخت مطالبات معوق داروخانه‌ها

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، در خصوص مطالبات معوقه داروخانه‌ها به ایسنا گفت: مبلغ دقیق سایر سازمان‌های بیمه‌گر از جمله تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح را اطلاع ندارم، گویا بابت مطالبات معوق سازمان تامین اجتماعی، سازمان برنامه وبودجه مبلغ قابل توجهی به وزارت بهداشت تخصیص داده است، تا مطالبات دارویی را پوشش دهند. اما سازمان بیمه سلامت مطالبات معوق دارویی تقریباً ندارد؛ برای مراکز خصوصی تا خرداد ماه پرداخت شده است و برای مراکز بیمارستانی دولتی تا فروردین ماه سال جاری و همه مراکز و بخش‌هایی که اسناد را از اردیبهشت ارسال کرده اند، تسویه مالی انجام شده است. پرداخت بموقع مطالبات موسسات طرف قرارداد اولویت اصلی سازمان بیمه سلامت است و پشتوانه این شعار نیز عملکرد یکسال و نیم اخیر می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha