دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 342556

معرفی 5 راه برای لاغر شدن بدون آن که مجبور به تحمل عوارض ناشی از رژیم گرفتن شوید. بیشتر افرادی که با رژیم‌های سخت غذایی سعی در لاغر شدن دارند، شکست می‌خورند و در برخی موارد حتی شاهد اثر برعکس این رژیم‌ها و افزایش وزن هستند.

روش های موثر کاهش وزن بدون شمارش کالری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، به‌ گزارش نشریه آلمانی «Focus Online»، نتیجه پیروی از این رژیم‌های غذایی، خلق‌وخوی بد، گرسنگی مداوم و درنهایت خسته‌ شدن از رژیم است. در ادامه به شما رژیم‌های لاغری را که معمولا عوارض جانبی خاصی ندارند، معرفی می‌کنیم.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای


این رژیم غذایی دارای قوانین ساده‌ای است: مصرف مقدار زیادی میوه تازه، سالاد و سبزیجات، ماهی، روغن زیتون و آجیل. در این رژیم، سوسیس، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب باید به‌ندرت در فهرست غذایی باشد. شیرینی‌ها هم نقشی فرعی در رژیم مدیترانه‌ای دارند. با این رژیم در هفته اول ۲ کیلوگرم وزن کم نمی‌کنید ولی همان‌طور که متاآنالیزها نشان می‌دهد، کاهش 4 تا ۱۱ کیلوگرم وزن در سال اول کاملاً ممکن است که کاهش وزنی دایمی است.


کاهش مصرف کربوهیدرات


کربوهیدرات‌ها توسط آنزیم‌های گوارشی به قندهای ساده (مانند گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز) تجزیه می‌شوند. درنتیجه سطح قند خون بالا می‌رود و بدن انسولین تولید می‌کند تا دوباره آن را کاهش دهد. این کار باعث کاهش چربی‌سوزی می‌شود. کسانی که از رژیم غذایی پرکربوهیدرات استفاده می‌کنند، اغلب بیش از نیاز واقعی خود غذا می‌خورند. اگر تا ‌حد زیادی کربوهیدرات‌ خود را کم کنید، بدن‌تان به‌طور خودکار چربی بیشتری می‌سوزاند.


رژیم فستینگ


اصل رژیم فستینگ این است که به‌ طورمنظم و برای کوتاه‌مدت از غذا پرهیز کنید. بسته به این‌که نسخه ۵:۲ یا ۸:۱۶ این رژیم را انتخاب کرده‌ باشید، می‌توانید به ‌مدت پنج روز به‌ طور معمول غذا بخورید، دو روز ناشتا باشید فقط با ۵۰۰کالری برای زنان و تا ۶۰۰ کالری برای مردان. همچنین می‌توانید روزانه برای 8 ساعت به‌طور معمول غذا بخورید و سپس به‌مدت ۱۶ساعت از مصرف غذاهای جامد خودداری کنید. نسخه ۸:۱۶ اکنون طرفداران زیادی دارد. نشان داده شده ‌است که با پیروی از این سبک غذایی، فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته مغزی کاهش می‌یابد.


انتخاب گزینه‌های کم‌چرب


نخوردن چربی به ‌هیچ‌کس توصیه نمی‌شود چون بدن برای بسیاری از عملکردها، مانند هضم، ساخت سلول‌های سالم، تشکیل هورمون‌ها به‌عنوان حامل ویتامین‌های محلول در چربی و بسیاری موارد دیگر به مقادیر خاصی از چربی نیاز دارد. حداکثر ۳۰درصد از کل کالری روزانه باید از سوی چربی‌ها باشد. از چربی‌های سالم می‌توان اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون،آجیل و ماهی‌های آب سرد را نام برد.


رژیم غذایی دَش


این رژیم درواقع برای درمان فشار خون بالا ساخته شده‌ است؛ DASH مخفف عبارت Dietary Approaches to Stop Hypertension است. مشخص شده که این رژیم نه‌ تنها فشار خون بلکه وزن اضافی را هم به‌آرامی و به‌طور دایم کاهش می‌دهد. در این رژیم غذایی کربوهیدرات‌ها باید در درجه اول از غذاهای غنی از فیبر مانند محصولات غلات کامل، سبزیجات و میوه‌ها تأمین شود. علاوه ‌بر ‌این باید مصرف نمک را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha