پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 342737

یک متخصص ژنتیک با تاکید براینکه سبک زندگی مطابق با ژن‌ها کاملا پایه علمی داشته و سلامت روح و جسم انسان را تضمین می‌کند، گفت: آزمایش‌های ژنتیک می تواند راه حلی‌ برای داشتن یک زندگی سالم، مطمئن و به دور از دغدغه‌ در اختیار انسان قرار دهد.

 سبک زندگی را بر اساس ژنتیک خود انتخاب کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حنیفه میرطاووسی افزود: میزان تاثیر ژنتیک و محیط کاملا متفاوت است، اگر بتوانیم سبک زندگی را بر اساس ژنتیک خود انتخاب کنیم، از بسیاری از مشکلات، بیماری‌ها و خطرات احتمالی در امان خواهیم ماند.

وی درباره اهمیت درمان ژنتیکی بر کاهش وزن و داشتن وزن ایده‌آل افزود: DNA یکی از مهمترین مولکول‌های طبیعت است که حیات موجودات زنده‌ی کره زمین به آن وابسته است و مانند یک زبان برنامه‌نویسی عمل می‌کند که از چهار حرف (واحد سازنده) تشکیل شده است. هر تغییر در حروف DNA باعث بروز نتایج متفاوت می‌شود. این تغییرات گاهی به شکل بیماری بروز پیدا کرده و گاهی در قالب تفاوت‌های ظاهری بین افراد مختلف دیده می‌شوند.

وی اظهار داشت: مثلا برخی می‌گویند که یک نفر آب هم می‌خورد چاق می‌شود ولی یک نفر دیگر شبانه روز غذا می‌خورد تا شاید نیم کیلو وزن اضافه کند! یکی از دلایل اصلی وجود الگوهایی از این دست، متفاوت بودن ژنتیک افراد است.

وی ادامه داد: مثلا فردی که همیشه اضافه وزن دارد، احتمالا ژن‌های مستعد کننده این عارضه در او فعال هستند. پس اگر مدت زمان زیادی است که برای کاهش وزن یا افزایش وزن تلاش می‌کنید و رژیم‌های مختلف را امتحان کرده و جواب نگرفته‌اید، احتمالا رژیم شما با ژنتیک تان سازگار نبوده است.

این پزشک ادامه داد: درباره انجام حرکات ورزشی مختلف نیز این موضوع صادق است. ظرفیت ریه، توانایی عضله‌سازی، قدرت دست، احتمال آسیب رباط و بسیاری موارد دیگر، ژنتیکی هستند. اگر شما ظرفیت‌های ژنتیکی بدن خود را بشناسید، می‌توانید ورزشی که منحصر به ژنتیک و ساختار بدنتان است را پیدا کنید. بدین ترتیب می‌توانید بیشترین بازده را از انجام حرکات ورزشی به دست بیاورید.

میرطاووسی در پاسخ به این پرسش که بین ژنتیک و محیط، کدام یک آینده زندگی بشر را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهند، تصریح کرد: برای مثال ویژگی توانایی رهبری و مدیریت تا ۲۸ درصد ژنتیکی است در حالی که میزان عصبانیت تا ۶۰ درصد می‌تواند ژنتیکی باشد. همه ویژگی‌های انسان تحت تاثیر خصوصیات ژنتیکی قرار دارد. به همین دلیل توجه به هر دو مورد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: ایده‌آل‌ترین حالت این است که فاکتورهای محیط را بر اساس ژنتیکمان برنامه‌ریزی کنیم تا بهترین اثر ممکن را دریافت کنیم.

به گفته میرطاووسی، سبک زندگی مطابق با ژن‌ها کاملا پایه علمی داشته و سلامت روح و جسم شما را نیز تضمین می‌کند. آزمایش‌های ژنتیک راه حلی‌ برای داشتن یک زندگی سالم، مطمئن و به دور از دغدغه‌ در اختیارتان قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha